Klīniskās procedūras un neatliekamā medicīniskā palīdzība paplašinātās kompetences māsas praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 26539996
Par studiju kursu
Mērķis
Pilnveidot studējošo zināšanas, prasmes un kompetences klīniskajās procedūrās un neatliekamajā medicīniskajā palīdzībā saskaņa ar paplašinātās kompetences māsas profesijās standartu.
Priekšzināšanas
Studiju programmas “Māszinības” līdzšinējo kursu sekmīga apguve.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosaukt un izskaidrot medicīniskā personāla (t.i. ārsta-speciālista, rezidenta, med. māsas utt.) atbildības jomas un svarīgākos uzdevumus studiju kursā iekļautās simulētās klīniskās situācijās.
2.Racionāli pamatot veiktās darbības, analizējot simulētās klīniskās situācijas scenārija izpildi pēc-apspriedes laikā. Studējošie iegūs papildzināšanas pacienta aprūpē, par atveseļošanos veicinošiem faktoriem. Demonstrēs orientāciju jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, ko izmanto klīniskā aprūpē.
Prasmes
1.Demonstrēt iepriekšējos kursos apgūto un šī kursa pilnveidoto klīnisko prasmju sekmīgu pielietošanu simulēto klīnisko situāciju īstenošanā.
2.Demonstrēt racionālo pieejama aprīkojuma (u.c. resursu) izmantošanu.
Kompetences
1.Studējošais spēj demonstrēt sekmīgu zināšanu, prasmju un kompetenču integrāciju efektīvi piedaloties simulēto klīnisko situāciju īstenošanā.
2.Spēja pielietot un izvērtēt atbilstošas klīniskās procedūras, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas pacientu aprūpes nodrošināšanai. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Literatūras izpēte |
-
|
-
|
|
Studējošais veic padziļinātu rekomendētās literatūras izpēti, gatavojoties klīniskās situācijas scenārija īstenošanai. |
||
|
2.
Jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa |
-
|
-
|
|
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Sekmīgi nokārtoti visi lekciju un nodarbību testi – obligāti. Apmeklētas un ieskaitītas visas praktiskās nodarbības – obligāti. Praktiskās nodarbības ieskaitīšanu mācībspēks veic, ņemot vērā studējoša aktivitātes (demonstrētās zināšanas, prasmes un kompetences) klīnisko procedūru un simulācijas scenārija īstenošanā un aktivitāti pēc-apspriedē. Gala pārbaudījums: Eksāmens. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Rīcība negadījuma vietā. Pirmās palīdzības sniedzēja drošība. Pieaugušo pamatatdzīvināšanas pasākumi (ar AED algoritmu).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pamatatdzīvināšanas pasākumu praktiskā norise (īpatnības jaundzimušajiem, bērniem, pusaudžiem). Pirmā palīdzība svešķermeņa aspirācijas gadījumā. Pirmā palīdzība slīkšanas gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dzīvībai bīstama asiņošana. Šoks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Traumas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Traumas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kukaiņu kodumi. Anafilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Termiski bojājumi. Ķīmiskie apdegumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pirmā palīdzība neatliekamos stāvokļos. Akūtas saindēšanās.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Praktisko nodarbību un video lekciju materiāli kursa e-studiju vidē.
Perry, A. G., Potter, P. A., & Ostendorf, W. R. (2025). Clinical Nursing Skills and Techniques (11th ed.). Saint Louis: Mosby.
Giardino, A. P., Hanks, E., R., & Hanks, Robert G. (2014). Collaboration with the Advanced Practice Nurse : Role, Teamwork and Outcomes. Nova Science Publishers, Inc.
Blair, K. A., & Jansen, M. P. (2015). Advanced practice nursing: core concepts for professional role development (Fifth edition.). New York: Springer Publishing Company, LLC.
Papildu literatūra
Dang, Judith Ascenzi, Kim Bissett, Madeleine Whalen, Sandra L. Dearholt, Ascenzi, … Whalen. (2021). Johns Hopkins Evidence-Based Practice for Nurses and Healthcare Professionals : Model and Guidelines. Sigma.