Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Efektīva saskarsme ar pacientu bērnu zobārstniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZTMVK_019
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, tsk@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Ar padziļinātu teorētisko zināšanu, kā arī modelētu situāciju un psiholoģisko vingrinājumu palīdzību sagatavot Stomatoloģijas fakultātes studentus darbam bērnu stomatoloģijā psiholoģiski netraumējošā veidā.

Priekšzināšanas

Ievadlekcija Bērnu stomatoloģijas kursā „Psihoemocionālie faktori bērnu sagatavošanā un pieņemšanā pie zobārsta” 4. studiju gada 7. semestrī

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • nosaukt galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un praktisko nozīmi bērnu zobārstniecībā; • raksturot pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības; • nosaukt baiļu un trauksmes iemeslus un izpausmes zobārstniecībā, kā arī to pārvarēšanas un mazināšanas metodes; • identificēt sarežģītos pacientus un izveidot savu taktiku darbā ar tiem.

Prasmes

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt pacienta baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijā, kā arī piemērot optimālo taktiku (vārdus un uzvedību) baiļu un trauksmes mazināšanai.

Kompetences

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs veiksmīgi sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijā, atbilstoši viņu vecumam un psiholoģiskajām īpatnībām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie lasa jaunākos zinātniskos rakstus par kādu no studiju kursa tēmām un sagatavo prezentāciju par vienu no tām. Studējošie strādā pāros un mazās grupās, radot „vārdnīcu”, kā arī izspēlējot modelētas situācijas un praktiskos psiholoģiskos vingrinājumus, un analizējot tos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva līdzdalība diskusijās un praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti un kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi; • prezentācija par vienu studiju kursa tēmu; • kursa noslēgumā – rakstisks eksāmens ar teorētisko zināšanu pārbaudi un problēmsituāciju analīzi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Uzvedības vadīšanas metodes bērnu zobārstniecībā. Praktiskā nodarbība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Studentu prezentācijas par izvēlēto tēmu. Kopsavilkums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības. Motivācija dažādos vecumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Saskarsme ar sarežģītiem pacientiem. Darbs ar īpašajiem bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bailes un trauksme zobārstniecībā, iemesli, patoģenēzes mehānismi, izpausmes, novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Baiļu no zobārsta pārvarēšanas un mazināšanas metodes. Vadlīnijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības faktori zobārstniecībā. Sadarbība ar vecākiem bērnu zobārstniecībā. Bērnu audzināšanas stili un to saistība ar uzvedību pie zobārsta.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Chadwick B., Hosey M.T. “Child taming: how to manage children in dental practice - 2nd ed.” – London: Quintessence Publishing, 2017.

2.

Klingberg G., Raadal M., Arnrup K. Dental fear and behaviour management problems // Koch Göran, Poulsen Sven (editors). Paediatric dentistry: a clinical approach, 3rd ed., 2017; 32 – 43.

3.

Casamassimo P.S., Fields H.W., McTigue D.J. (Editors). „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th edition, 2013.

4.

AAPD Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient // Clinical guidelines 2019/2020; 37(6): 266-279.

5.

International Journal of Pediatric Dentistry, 2007: 17. (akceptējams izdevums)

6.

Newton T, Asimakopoulou K, Daly B, Scambler S, Scott S. The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? // British Dental Journal 2012; 213: 271 - 274. (akceptējams izdevums)

7.

Aminabadi N.A., Deljavan A.S., Jamali Z., Azar F.P., Oskouel S.G. The influence of parenting style and child temperament on child – parent – dentist interactions // Pediatric Dentistry, 2015; 37 (4): 342 – 347.

8.

Beaton L., Freeman R., Humphris G. Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations // Medical Principles and Practice, 2014; 23(4): 295 – 301.

9.

Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. (akceptējams izdevums)

10.

Sebre, S. un Miltuze, A. 2023. Attīstības psiholoģija. Cilvēka attīstība visas dzīves garumā. Rīga: Zvaigzne ABC (latviešu plūsmai)

11.

Wright's behavior management in dentistry for children, 3rd ed. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022.

Papildu literatūra

1.

Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013.

2.

Fisak Jr. B., Grills-Taquechel A. E. Parental modeling, reinforcement, and information transfer: risk factors in the development of child anxiety? // Clinical Child and Family Psychology, 2007; 10 (3): 213 – 231.

3.

Gustafsson A., Broberg A., Bodin L., Berggren U., Arnrup K. Dental behaviour management problems: the role of child personal characteristics // International Journal of Pediatric Dentistry, 2010; 20: 242 - 253.

4.

Armfield J. M. Cognitive vulnerability: a model of the etiology of fear // Clinical Psychology Review, 2006; 26: 746 – 768.

5.

De Jongh A, Adair P, Meijerink-Anderson M. Clinical management of dental anxiety: what works for whom? International Dental Journal 2005; 55:73–80.

6.

Armfield J.M., Heaton L.J. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review // Australian Dental Journal, December 2013; 58(4): 390 – 407.

7.

Реан, A. “Психология человека от рождения до смерти.” Спб.: прайм- ЕВРОЗНАК 2002. (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med)