Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads psihosomatikā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_020
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihisko un somatisko procesu mijiedarbību.

Priekšzināšanas

Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Analizēt psihisko faktoru lomu somatisko slimību gadījumā.

2.Novērtēt farmakoloģiskas terapijas psihodinamiskos aspektus.

3.Aprakstīt psihosomatiskos traucējumus un slimību etipopatoģenēzi.

4.Nosaukt un izteikties par saskarsmes pamatprincipiem.

Prasmes

1.Studenti spēs īsi aprakstīt psihosomatisku pacientu saslimšanas gadījumu etiopatoģenēzi, izskaidrot placebo efekta izmantošanas iespējas.

2.Demonstrēt terapeitiskas saskarsmes pamatelementus.

Kompetences

1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Analīze

-
-

Pacientu gadījumu aprakstu analīze.

2.

Studiju kursa novērtēšanas anketa

-
-

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zināšanas

75,00% no gala vērtējuma
10 balles

I. Zināšanas – spēja definēt 75%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (15%) 4. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (15%) 5. Saskarsme, tās principi farmaceita darbā (duālā loma – pacients/klients) (15%).

2.

Prasmes

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

II. Prasmes: 1. Farmaceita – pacienta/klienta attiecību veidošanas pamati 25%.

3.

Starppārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido:

1.Starppārbaudījums (50%). Pēc docētāja izvēles:

  • Video materiāla analīze
  • Klīniskā gadījuma apraksts
  • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā
  • Tests
  • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu
4.

Gala pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

2.Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: 

  • Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;
  • Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;
  • 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem
  • patstāvīgais darbs pēc docētāja izvēles par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie aizsardzības mehānismi. 1. Nenobriedušie (primārie) psihiskie aizsardzības mehānismi 2. Nobriedušie (sekundārie) psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas. 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi. 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā. 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma. 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija. 1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO). 2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīna bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardt pētījuma secinājumi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. 1. Personības definīcijas. 2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā. 3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā. 4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. 5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa (borderline), psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personību tipi un traucējumi – depresīva un māniska, narcistiska, obsesīva un kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. Psihoterapijas teorijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Transference, kontrtransference, rezistence - to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliansē. Psihoterapeita – pacienta attiecības. Farmaceita – pacienta/klienta saskarsmes pamatprincipi. Lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. Atšķirības starp dažādiem terapijas veidiem, to pielietojumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihiskie aizsardzības mehānismi. 1. Nenobriedušie (primārie) psihiskie aizsardzības mehānismi 2. Nobriedušie (sekundārie) psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas. 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi. 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā. 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma. 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija. 1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO). 2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīna bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardt pētījuma secinājumi).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. 1. Personības definīcijas. 2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā. 3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā. 4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. 5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa (borderline), psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personību tipi un traucējumi – depresīva un māniska, narcistiska, obsesīva un kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. Psihoterapijas teorijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Transference, kontrtransference, rezistence - to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliansē. Psihoterapeita – pacienta attiecības. Farmaceita – pacienta/klienta saskarsmes pamatprincipi. Lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. Atšķirības starp dažādiem terapijas veidiem, to pielietojumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
39 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 205.-568. lpp. (akceptējams izdevums)

7.

Ancāne, G. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr1. 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Ancāne, G., Smite, D. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/ 2011., 49.-54. lpp.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ancāne, G. Ķermeņa un psihes saistība. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1, 38.-43. lpp.

3.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022Piemērots angļu valodas plūsmai