Ievads psihosomatikā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihisko un somatisko procesu mijiedarbību.
Priekšzināšanas
Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Analizēt psihisko faktoru lomu somatisko slimību gadījumā.
2.Novērtēt farmakoloģiskas terapijas psihodinamiskos aspektus.
3.Aprakstīt psihosomatiskos traucējumus un slimību etipopatoģenēzi.
4.Nosaukt un izteikties par saskarsmes pamatprincipiem.
Prasmes
1.Studenti spēs īsi aprakstīt psihosomatisku pacientu saslimšanas gadījumu etiopatoģenēzi, izskaidrot placebo efekta izmantošanas iespējas.
2.Demonstrēt terapeitiskas saskarsmes pamatelementus.
Kompetences
1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Analīze |
-
|
-
|
|
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. |
||
|
2.
Studiju kursa novērtēšanas anketa |
-
|
-
|
|
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zināšanas |
75,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt 75%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (15%) 4. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (15%) 5. Saskarsme, tās principi farmaceita darbā (duālā loma – pacients/klients) (15%). |
||
|
2.
Prasmes |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
II. Prasmes: 1. Farmaceita – pacienta/klienta attiecību veidošanas pamati 25%. |
||
|
3.
Starppārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1.Starppārbaudījums (50%). Pēc docētāja izvēles:
|
||
|
4.
Gala pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi.
1. Nenobriedušie (primārie) psihiskie aizsardzības mehānismi
2. Nobriedušie (sekundārie) psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence.
1. Iedzimtas emocijas.
2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi.
3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā.
4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma.
5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija.
1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO).
2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīna bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardt pētījuma secinājumi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa.
1. Personības definīcijas.
2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā.
3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā.
4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā.
5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa (borderline), psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personību tipi un traucējumi – depresīva un māniska, narcistiska, obsesīva un kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. Psihoterapijas teorijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Transference, kontrtransference, rezistence - to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliansē. Psihoterapeita – pacienta attiecības.
Farmaceita – pacienta/klienta saskarsmes pamatprincipi. Lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
Atšķirības starp dažādiem terapijas veidiem, to pielietojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi.
1. Nenobriedušie (primārie) psihiskie aizsardzības mehānismi
2. Nobriedušie (sekundārie) psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence.
1. Iedzimtas emocijas.
2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi.
3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā.
4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma.
5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija.
1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO).
2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīna bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardt pētījuma secinājumi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa.
1. Personības definīcijas.
2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā.
3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā.
4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā.
5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa (Ē.Ēriksons, H.Kohuts, M.Mālere). Objektattiecību teorija. Mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā, krūts barošanas emocionālie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa (borderline), psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personību tipi un traucējumi – depresīva un māniska, narcistiska, obsesīva un kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personību tipi un traucējumi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta/klienta-farmaceita attiecību veidošanās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. Psihoterapijas teorijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Transference, kontrtransference, rezistence - to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliansē. Psihoterapeita – pacienta attiecības.
Farmaceita – pacienta/klienta saskarsmes pamatprincipi. Lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
Atšķirības starp dažādiem terapijas veidiem, to pielietojumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 205.-568. lpp. (akceptējams izdevums)
Ancāne, G. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr1. 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Ancāne, G., Smite, D. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/ 2011., 49.-54. lpp.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ancāne, G. Ķermeņa un psihes saistība. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1, 38.-43. lpp.
Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021Piemērots angļu valodas plūsmai
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022Piemērots angļu valodas plūsmai
What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022Piemērots angļu valodas plūsmai