Medicīniskā mikrobioloģija un imunoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 26168824
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu struktūru, īpašībām, patogenitātes faktoriem, to nozīmi infekciju izcelsmē. Sniegt zināšanas par cilvēka mikrobiomu, tā lomu normā un patoloģijā. Sniegt informāciju par aerobo un anaerobo baktēriju kultivēšanu, tīrkultūras izdalīšanas metodēm un baktēriju identifikācijas metodēm. Sniegt zināšanas par antibiotisko vielu grupām, to darbības mehānismiem, baktēriju rezistences mehānismiem, baktēriju antibakteriālās jutības noteikšanas metodēm. Iepazīstināt ar dezinfekcijas un sterilizācijas metodēm un to nozīmi intrahospitālo infekciju prevencijā. Sniegt zināšanas par iedzimto organisma rezistenci, rezistences mehānismiem. Sniegt zināšanas par organisma imūno sistēmu, imunitātes šūnām, citokīniem, signālu pārvadi un šūnu aktivāciju. Imūnās atbildes veidiem un mehānismiem. Humorālās un šūnu imunitātes nozīmi bakteriālo, vīrusu, patogēno sēņu un parazitāro infekciju gadījumā, imūnglobulīniem, to klasēm un nozīmi. Sniegt zināšanas par imūno patoloģiju, hipersensitivitātes reakcijām, to mehānismiem. Sniegt zināšanas par imunizāciju, vakcīnu veidiem, to darbības mehānismiem. Sniegt zināšanas par serodiagnostiku, seroloģisko reakciju veidiem, par molekulārām diagnostikas metodēm, to darbības principiem.
Sniegt zināšanas par klīniski nozīmīgu bakteriālu, vīrusu, sēņu un parazītu ierosinātām infekciju slimībām, ierosinātāju lomu infekciju patoģenēzē. Sniegt zināšanas par klīniskajā bakterioloģijā, virusoloģijā, mikoloģijā un parazitoloģijā izmantojamām diagnostikas metodēm, diagnostikas algoritmiem, nespecifiskās un specifiskās profilakses principiem, antibakteriālās terapijas izvēles principiem.
Priekšzināšanas
Molekulārā un šūnu bioloģijā, cilvēka anatomijā, histoloģijā, medicīniskajā ģenētikā, bioķīmijā un cilvēka fizioloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa 1.daļas apgūšanas, studenti spēs raksturot baktēriju, vīrusu, sēņu struktūru, īpašības, patogenitātes faktorus, to nozīmi infekcijas slimību izcelsmē un mijiedarbības procesā ar makroorganismu, cilvēka organisma un vides mikrobiotas lomu. Studenti iegūs zināšanas par antibiotisko vielu grupām, to darbības mehānismiem, baktēriju rezistences mehānismiem. Studenti apgūs informāciju par cilvēka organisma imūnajiem aizsargmehānismiem, imūnās atbildes veidiem un nozīmi, imunizāciju un imunizācijas mehānismiem, imūno patoloģiju, hipersensitivitātes reakcijām.
2.Pēc studiju kursa 2.daļas apgūšanas studenti iegūs zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu patogenitāti, to nozīmi infekciju slimību patoģenēzē, kā arī informāciju par bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas principiem, infekcijas slimību diagnostikas algoritmiem, specifiskās un nespecifiskās profilakses metodēm, antibakteriālās terapijas principiem.
Prasmes
1.Studiju kursa 1.daļas apguves rezultātā students spēs: • veikt pacienta materiāla mikroskopisko izmeklēšanu, veikt uzsējumus, izmantojot atbilstošas barotnes; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām •izmantot sterilizācijas metodes •izmantot dezinfekcijas metodes • izmantot bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes
2.Studiju kursa 2.daļas apguves rezultātā students spēs: • savākt pacientu materiālu, izvērtējot parauga ņemšanas laika ietekmi uz rezultātu, izvērtēt parauga tilpuma nozīmi; • transportēt un izmeklēt pacientu materiālu; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām; • praktiski pielietot baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodes (t.sk. bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes), veikt testu interpretāciju; • risināt situācijas uzdevumus, kas iekļauj gadījumus par dažādu baktēriju, vīrusu, sēņu, parazītu izsauktajām slimībām; • pielietot mikroorganismu diagnostikas metodes un algoritmus, risinot situāciju uzdevumus.
Kompetences
1.Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu un parazītu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē, izprast cilvēka imūnās atbildes mehānismus un nozīmi infekciju slimību gadījumā, zinās nozīmīgāko infekcijas slimību patoģenēzi, simptomus, specifisko un nespecifisko profilaksi, kā arī spēs pielietot zināšanas par bakterioloģiskām, seroloģiskām un molekulārām metodēm to diagnostikā. Spēs izskaidrot, kā izpratne par infekciju patoģenēzi ietekmē izmeklējamo materiālu paraugu izvēli un testu interpretāciju. Spēs risināt situāciju uzdevumus, kas ietver informāciju par dažādiem slimību ierosinātājiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem, kursa 1.daļas ietvaros, ir jāsagatavojas 7 pārbaudes testiem. Materiāli, kurus studenti var izmantot, atrodas e-studijās un ietver metodiskos materiālus, video filmas par praktisko uzdevumu izpildi, shēmas imunoloģisko mehānismu izpratnei, kā arī video lekcijas par attiecīgo tēmu. |
||
|
2.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Katram studentam kursa 2.daļas laikā patstāvīgi jāsagatavo 4 prezentācijas- infekcijas slimības diagnostiskās shēmas, atbilstoši kursa tematiem, izmantojot katedras sagatavotos materiālus: pacientu klīniskos gadījumus un situāciju uzdevumus, klīniskā materiāla iegūšanu, pareizu transportēšanu uz laboratoriju, diagnostiskās shēmas, patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Students praktiskās nodarbības laikā prezentē savu sagatavoto klīnisko gadījumu par atbilstošo tēmu, prezentē diagnostikas algoritmu un patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Praktiskās nodarbības laikā tiek novērtēts studenta sagatavotais patstāvīgais darbs. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
• Regulārs lekciju, demo lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. • Patstāvīgo darbu izpilde • Starppārbaudījumu testu sekmīga nokārtošana. • 2 kolokviju sekmīga nokārtošana, kuri ietver teorētisko zināšanu un prasmju pārbaudi. • Ja ir izpildīti šie noteikumi, kursa 1.daļas noslēgumā, studenti saņem semestra ieskaiti. • Kursa 2.daļas noslēgumā, sekmīgi nokārtojot 4 kolokvijus, apmeklējot praktiskās nodarbības un izpildot praktisko darbu prasības, tiek piešķirts kumulatīvais vērtējums, ņemot vērā visus iepriekš minētos vērtēšanas kritērijus par kursa 1.daļu un 2.daļu. Kolokviju vidējās atzīmes ar 80% ietekmi, regulāro testu vidējās atzīmes ar 20% ietekmi, iegūtais vērtējums tiek reizināts ar demo lekciju un praktisko nodarbību nodarbību apmeklējuma koeficientu. • Ja kumulatīvajā vērtējumā students saņem vismaz 4 balles, to pielīdzina gala vērtējumam. Ja kumulatīvais vērtējums ir zemāks par 4 ballēm, tad studentam ir jākārto kursa gala pārbaudījums - mutisku eksāmens pie docētāju komisijas. Eksāmens ietver teorētisko zināšanu pārbaudi un jautājumus par praktisko nodarbību tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads medicīnas mikrobioloģijā. Mikroorganismu grupas, taksonomija, baktēriju klasifikācijas principi. Baktēriju šūnas struktūra- šūnas sienas uzbūve, kapsulas, endosporas un sporulācijas process, viciņas, pili, to vizualizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Darba organizācija mikrobioloģijas laboratorijā. Mikroskopisko preparātu gatavošana. Baktēriju vizualizācijas metodes. Vienkāršās krāsošanas metodes, Grama u.c. krāsošanas metodes. Baktēriju pamatformu mikroskopēšanas tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Darba organizācija mikrobioloģijas laboratorijā. Mikroskopisko preparātu gatavošana. Baktēriju vizualizācijas metodes. Vienkāršās krāsošanas metodes, Grama u.c. krāsošanas metodes. Baktēriju pamatformu mikroskopēšanas tehnika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Atipiskās baktērijas, to nozīme. Patogēnās sēnes- raugveida un pelējuma sēņu morfoloģija, īpašības. Vīrusi, to struktūra, replikācija, īpašības. Parazitāro infekciju ierosinātāji, morfoloģija, īpašības, to iedalījums.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Baktēriju metabolisms. Baktēriju augšana un vairošanās. Metabolisko procesu regulācija. Baktēriju koloniju veidošanās, biofilmu veidošanās mehānismi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Baktēriju kultivēšana, metodes. Augšanas faktori. Barotnes, to veidi. Anaerobo baktēriju kultivēšanas principi un metodes.Baktēriju tīrkultūras izdalīšanas metodes no slimnieka materiāla. Patogēno baktēriju identifikācijas metodes tīrkultūrās. Baktēriju augšanas raksturs uz barotnēm. Baktēriju bioķīmisko īpašību noteikšana. Seroidentifikācijas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Baktēriju kultivēšana, metodes. Augšanas faktori. Barotnes, to veidi. Anaerobo baktēriju kultivēšanas principi un metodes.Baktēriju tīrkultūras izdalīšanas metodes no slimnieka materiāla. Patogēno baktēriju identifikācijas metodes tīrkultūrās. Baktēriju augšanas raksturs uz barotnēm. Baktēriju bioķīmisko īpašību noteikšana. Seroidentifikācijas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka organisma mikrobiota, mikrobioms, tā nozīme normā un patoloģijā. Mikrobioma izvērtēšanas metodes, ādas un mutes mikrobiota izvērtēšana. Vides mikrobiota nozīme. Gaisa un ūdens mikrobiota izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Cilvēka organisma mikrobiota, mikrobioms, tā nozīme normā un patoloģijā. Mikrobioma izvērtēšanas metodes, ādas un mutes mikrobiota izvērtēšana. Vides mikrobiota nozīme. Gaisa un ūdens mikrobiota izvērtējums.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Antibiotiskās vielas, galvenās grupas. Antibiotiku darbības mehānismi. Mikroorganismu rezistence pret antibiotiskajām vielām. Rezistences mehānismi. Sterilizācija, sterilizācijas metodes. Dezinfekcija, dezinfekcijas metodes. Mikroorganismu antibakteriālās jutības noteikšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Antibiotiskās vielas, galvenās grupas. Antibiotiku darbības mehānismi. Mikroorganismu rezistence pret antibiotiskajām vielām. Rezistences mehānismi. Sterilizācija, sterilizācijas metodes. Dezinfekcija, dezinfekcijas metodes. Mikroorganismu antibakteriālās jutības noteikšanas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas mikrobioloģijas principu, nozīmes, teorētisko zināšanu un prasmju kopsavilkums un pārbaude.
Apraksts
Kolokvijs sastāv no 40 jautājumiem: 39 daudzatbilžu testa un 1 atvērtā tipa jautājuma. Kolokvija rakstīšanai atvēlētas 60 minūtes. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mikroorganismu un makroorganisma mijiedarbības veidi. Baktēriju patogenitātes faktori, to nozīme infekcijas procesā. Infekcijas procesa raksturojums. Infekcijas transmisija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma nespecifiskā rezistence – vispārīgie un šūnu faktori – fagocitoze, iekaisums, TLR receptori – to nozīme, darbības mehānismi. Organisma iedzimtās imunitātes humorālie faktori – komplementa sistēma, aktivācijas ceļi, nozīme iegūtās imunitātes aktivācijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma nespecifiskā rezistence – vispārīgie un šūnu faktori – fagocitoze, iekaisums, TLR receptori – to nozīme, darbības mehānismi. Organisma iedzimtās imunitātes humorālie faktori – komplementa sistēma, aktivācijas ceļi, nozīme iegūtās imunitātes aktivācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Organisma nespecifiskā rezistence – vispārīgie un šūnu faktori – fagocitoze, iekaisums, TLR receptori – to nozīme, darbības mehānismi. Organisma iedzimtās imunitātes humorālie faktori – komplementa sistēma, aktivācijas ceļi, nozīme iegūtās imunitātes aktivācijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Antigēni, veidi, iedalījums, īpašības. Antigēnu uzbūve. MHC – I un II klases antigēni, raksturojums, to īpašības un nozīme imūnās atbildes aktivācijā. Antivielas, raksturojums, īpašības, funkcijas. Antivielu primārā un sekundārā struktūra. Imunoglobulīni, to klases, nozīme imūnajā atbildē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Serodiagnostikas principi. Seroloģisko reakciju veidi. Diagnostikumi. Imūnie serumi. Aglutinācijas reakcijas. Precipitācijas reakcijas. Reakcijas ar iezīmētu Ag un Av izmantošanu (imūnfluorescences, imūnfermentatīvās reakcijas). Polimerāzes un ligāzes ķēdes reakcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Serodiagnostikas principi. Seroloģisko reakciju veidi. Diagnostikumi. Imūnie serumi. Aglutinācijas reakcijas. Precipitācijas reakcijas. Reakcijas ar iezīmētu Ag un Av izmantošanu (imūnfluorescences, imūnfermentatīvās reakcijas). Polimerāzes un ligāzes ķēdes reakcijas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
T limfocīti, to histioģenēze, raksturojums un īpašības. T limfocītu subpopulācijas, to nozīme adaptīvajā imunitātē. T limfocītu aktivācija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Antigēnprezentējošās šūnas – B limfocīti, makrofāgi, to diferenciācija un nozīme imūnā atbildē. B limfocītu aktivācija un antivielu veidošanās. Primārā un sekundārā humorālā imūnā atbilde. Citokīni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Antigēnprezentējošās šūnas – B limfocīti, makrofāgi, to diferenciācija un nozīme imūnā atbildē. B limfocītu aktivācija un antivielu veidošanās. Primārā un sekundārā humorālā imūnā atbilde. Citokīni.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Šūnu imunitāte, darbības mehānisms. NK šūnas. Pretvīrusu imunitāte. Antitoksiskā, pretsēņu, antikapsulārā imūnā atbilde, to darbības mehānismi, iznākumi un nozīme dažādu infekcijas slimību patoģenēzē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Šūnu imunitāte, darbības mehānisms. NK šūnas. Pretvīrusu imunitāte. Antitoksiskā, pretsēņu, antikapsulārā imūnā atbilde, to darbības mehānismi, iznākumi un nozīme dažādu infekcijas slimību patoģenēzē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hipersensitivitāte, raksturojums, reakciju veidi un to darbības mehānismi. Alergēni, to raksturojums un iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma imūnā atbilde normā un patoloģijā. Imūnās atbildes praktiskais pielietojums imunizācijā, imūnās profilakses principi, mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Organisma imūnā atbilde normā un patoloģijā. Imūnās atbildes praktiskais pielietojums imunizācijā, imūnās profilakses principi, mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Imunoloģijas un seroloģijas principu, nozīmes, teorētisko zināšanu un prasmju kopsavilkums un pārbaude.
Apraksts
Kolokvijs sastāv no 40 jautājumiem: 39 daudzatbilžu testa un 1 atvērtā tipa jautājuma. Kolokvija rakstīšanai atvēlētas 60 minūtes |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enterobacteriaceae dzimtas baktēriju ierosinātās infekcijas, to patogenitāte un nozīme infekciju patoģenēzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Asiņu, fēču un urīna bakterioloģiskās izmeklēšanas algoritms.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Patogēnie koki, to nozīme infekciju izcelsmē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Anaerobo baktēriju, difterijas ierosinātāju nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana zarnu dzimtas baktēriju identifikācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana stafilokoku, streptokoku, gonokoku un meningokoku ierosināto slimību diagnostika.
Apraksts
Kolokvija struktūra: 2 pacienta klīnisko izpausmju apraksti ar 4 daudzatbilžu jautājumiem un 4 atvērtā tipa jautājumiem par katru pacienta gadījumu. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mikoplazmas. Hlamīdijas. Spirohetas. To nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mikoplazmas. Hlamīdijas. Spirohetas. To nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Strutu, krēpu un muguras smadzeņu šķidruma mikrobioloģiskās diagnostikas algoritms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Mikobaktērijas. Aktinomicētes. Tuberkulozes, aktinomikozes, difterijas un anaerobo baktēriju mikrobioloģiskā diagnostika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Patogēnās sēnes. Mikozes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Sifilisa, boreliozes mikrobioloģiskā diagnostika. Hlamidiozes un mikoplazmozes mikrobioloģiskā diagnostika. Dermatofītu un kandidozes diagnostika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par bakteriālo un patogēno sēņu ierosināto infekciju nozīmi cilvēku patoloģijā, to ierosinātājiem, patoģenēzi, diagnostiku, profilakses un terapijas principiem. Klīniskā materiāla bakterioloģiskās, serololoģiskās un molekulārās izmeklēšanas metodēm.
Apraksts
Kolokvija struktūra: 2 pacienta klīnisko izpausmju apraksti ar 4 daudzatbilžu jautājumiem un 4 atvērtā tipa jautājumiem par katru pacienta gadījumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par bakteriālo un patogēno sēņu ierosināto infekciju nozīmi cilvēku patoloģijā, to ierosinātājiem, patoģenēzi, diagnostiku, profilakses un terapijas principiem. Klīniskā materiāla bakterioloģiskās, serololoģiskās un molekulārās izmeklēšanas metodēm.
Apraksts
Kolokvija struktūra: 2 pacienta klīnisko izpausmju apraksti ar 4 daudzatbilžu jautājumiem un 4 atvērtā tipa jautājumiem par katru pacienta gadījumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Virusoloģiskās, seroloģiskās un molekulārās vīrusu infekciju diagnostikas metodes.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi, koronavīrusi un citi respiratorie vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi, koronavīrusi un citi respiratorie vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enterovīrusi. Hepatītu A, B, C, D, E vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Enterovīrusi. Hepatītu A, B, C, D, E vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovīrusi. HIV. AIDS. Diagnostikas metodes un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovīrusi. HIV. AIDS. Diagnostikas metodes un profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par vīrusu infekciju ierosinātājiem, infekciju patoģenēzi, diagnostikas un prevencijas principiem.
Apraksts
Kolokvija struktūra: 2 pacienta klīnisko izpausmju apraksti ar 4 daudzatbilžu jautājumiem un 4 atvērtā tipa jautājumiem par katru pacienta gadījumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Parazitārās infekcijas, to izplatības īpatnības, invadēšanās ceļi, saimnieku un starpsaimnieku nozīme, invazīvās stadijas. Parazitāro infekciju diagnostikas principi. Profilakse.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Helminti – to veidi, nozīme cilvēku parazitāro infekciju izcelsmē. Ierosināto infekciju izplatība, diagnostika un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Helminti – to veidi, nozīme cilvēku parazitāro infekciju izcelsmē. Ierosināto infekciju izplatība, diagnostika un profilakse.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Parazitārie protozoji, to ierosinātās infekcijas, izplatība, diagnostikas principi un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Parazitārie protozoji, to ierosinātās infekcijas, izplatība, diagnostikas principi un profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtējums par galvenajām parazitārajām infekcijām, to ierosinātājiem, izplatību, diagnostikas principiem un profilaksi.
Apraksts
Kolokvija struktūra: 2 pacienta klīnisko izpausmju apraksti ar 4 daudzatbilžu jautājumiem un 4 atvērtā tipa jautājumiem par katru pacienta gadījumu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Videolekciju ieraksti, lekcijas izdrukas materiāli e-studijās. / Videolectures and lecture materials on e-studies.Piemērots angļu valodas plūsmai
Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Vispārīgā mikrobioloģija”. Rīga, RSU, 2022. (E- studijās) / Study material 'General Microbiology', Riga, RSU, 2022 (E-studies).Piemērots angļu valodas plūsmai
Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Imunoloģija”. Rīga, RSU, 2022. (E-studijās) / Study material 'Immunology', Riga, RSU, 2022 (E-studies).Piemērots angļu valodas plūsmai
Riedel, S. et al. (eds.). Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology. 28th ed. McGraw Hil, 2019. Access Medicine.Piemērots angļu valodas plūsmai
Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.Piemērots angļu valodas plūsmai
Abbas, A.K., Lichtman, A.H., Pillai, S. Cellular and Molecular Immunology. 10th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical KeyPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Klīniskā medicīna. 3. grāmata. Medicīnas apgāds. Prof. A.Lejnieka red. 2012.
Žileviča, A. Medicīnas mikrobioloģija. 1.daļa. Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2014.