Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Iegūt zināšanas un praktisku pieredzi par iegūtiem neiroloģiskajiem komunikācijas un valodas traucējumiem pieaugušajiem. Gūt zināšanas par komunikācijas, runas, valodas un citiem traucējumiem (afāziju, apraksiju, agnoziju, kognitīviem traucējumiem) smadzeņu bojājumu gadījumos. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt un analizēt iegūtus komunikācijas, valodas un runas traucējumus pieaugušajiem. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību kursa darba ietvaros. Spēt formulēt un praktiski demonstrēt valodas terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu gan klātienē, gan attālināti (telemedicīna), strādājot individuāli un grupā.
Priekšzināšanas
Neiroloģija. Anatomija un histoloģija. normālā fizioloģija un neirofizioloģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti, gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti: • spēs izklāstīt zināšanas par iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu cēloņiem, klīniskajām pazīmēm, biežākajiem traucējumiem; • pārzinās afāzijas klasifikāciju, klīniskās pazimes, raksturot afāzijas formas; • formulēs uz zinātnisko literatūru un pierādījumiem balstītas zināšanas par komunikācijas, valodas un runas traucējumu novērtēšanu; • aprakstīs agnozijas un apraksijas veidus: • spēs formulēt terapijas iespējas iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu gadījumā, kas realizējami sadarbībā ar klientu klātienē, gan attālināti (telemedicīna), pārzinās komunikācijas stratēģijas individuālā un grupu darbā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrēs uz pierādījumiem balstītu pieeju iegūtu komunikācijas, valodas, runas, agnozijas un apraksijas traucējumu diagnosticēšanā; • analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izmantos atbilstošas, uz pierādījumiem balstītas atjaunojošas un kompensējošas komunikācijas, valodas terapijas metodes, izmantojot kritisko domāšanu radoši veidos nepieciešamos materiālus. • praktiskās iemaņas pratīgi integrēs savā profesionālajā darbībā analizējot klīniskos gadījumus: • parādīs pētniecisko darbību, savā profesionālajā un studiju vidē veicot pētījumu kursa darba ietvaros.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās teorētiskās zināšanas par iegūtiem neiroloģiskiem komunikācijas traucējumiem, un praktiskās iemaņas. pratīs novērtēt komunikācijas, valodas, agnozijas un apraksijas pazīmes un diagnosticēt traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto terapiju traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni un vajadzības, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs, izmantojot dažādas terapijas. • studiju kursā iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas pratīgi integrēs savā profesionālajā Audiologopēda darbībā. Izmantojot dažādas komunikātīvās stratēģijas un digitālo kompetenci, organizējot veselības aprupes pakalpojumu spēs atrast risinājumus problēmsituācijām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
7 testi studiju kursa laikā; |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Neplūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Broka afāzija. Transkortikāla motora afāzija. Globāla afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Plūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Vernike afāzija (sensora afāzija). Transkortikāla sensora afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Terapijas iespējas komunikācijas, valodas un kognitīvo traucējumu gadījumos.
Rehabilitācijas plāna izveide (ilgtermiņa un īstermiņa mērķu formulēšana);
Terapijas iespējas komunikācijas, valodas un kognitīvo traucējumu gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze par plūstošām afāzijām.
Klīnisko gadījumu analīze;
Klīniskā gadījuma simulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Taustes agnozija, taktilās agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes.
Taustes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā.
Taktilās agnozijas kompensācijas iespējas: komunikācijas prasmes, problēmu risināšana, orientēšanās saglabāšana, uzmanības saglabāšana, objektu atpazīšana.
Klīniskā adījuma analīze – taustes agnozija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Redzes un dzirdes agnozijas
Kas ir redzes un dzirdes agnozijas?
Redzes un dzirdes agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes;
Redzes un dzirdes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā;
AL palīdzības iespējas un virzieni redzes un dzirdes agnozijas gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kognitīvie traucējumi, demence. Terapijas iespējas.
RehaCom ir visaptveroša un inovatīva datorizēta kognitīvās rehabilitācijas programmatūras sistēma. RehaCom ir uz pierādījumiem balstīta, klīniski pierādīta un droša metode izziņas - uztveres funkciju novērtēšanai un trenēšanai. RehaCom datorizētā programmatūras sistēma ietver deviņus izziņas funkcijas skrīninga moduļus un 26 izziņas treniņa moduļus. Terapeiti skrīninga un terapijas moduļus var izmantot gan kombinējot, gan atsevišķi. Izmantojo
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Apraksija, apraksijas veidi, cēloņi, klīniskās pazīmes un izvērtēšana audiologopēda skatījumā.
Orāla apraksija.
Traucējuma kompensācijas iespējas apraksijas gadījumā, apraksijas rehabilitācijas iespējas.
Prezentācijas un diskusijas par tēmu: gadījuma analīze – apraksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Komunikācijas un valodas traucējumu terapijas iespējas afāzijas, kognitīvo traucējumu gadījumā, terapijas plānošana.
Komunikācijas un valodas traucējumu (afāzijas) terapijas iespējas komunikācijas un valodas atjaunošanai un funkciju kompensēšanai;
Terapijas plānošana;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Komunikācijas, runas un valodas traucējumu novērtēšana.
Komunikācijas un valodas novērtēšana pieaugušajiem (nosaukšana, atkārtošana, stāstījuma veidošana..);
Afāzijas klīniskās pazīmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Afāzijas terapija (grupas darbs).
Kursa darba prezentācija (mutvārdu prezentācija).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze par neplūstošām afāzijām.
Klīnisko gadījumu analīze;
Klīniskā gadījuma simulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskā nedēļa. Patstāvīgais darbs: Zinātnisko darbu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Komunikācijas, kognitīvo spēju un valodas novērtēšana.
Kognitīvo funkciju novērtēšanas instrumenti - Pulksteņa zīmēšanas tests, MMSE, MoCA, CRIq;
Kognitīvo testu pielietošana klīniskajā vidē.
Simulācijas scenāriju izspēle.
Starptautiskā medicīniskās iejaukšanās veidu klasifikācija (Classification of Health Interventions) (ICHI). Klasifikācija pieejama tiešsaistē: https://icd.who.int/dev11/l-ichi/en
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Afāzijas.
Kas ir afāzijas?
Afāziju klasifikāciju, klīniskās formas, klīniskās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kognitīvie traucējumi pieaugušajiem, pacientu novērtēšana.
Kognitīvu traucējumu cēloņi: Alcheimera slimība; Demence; Parkinsona slimība; Traumatiski galvas smadzeņu bojājumi;
Kognitīvo traucējumu raksturojums, klīniskās pazīmes;
Pacientu novērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bar-On, Amalia; Ravid, Dorit; Dattner, Elitzur. 2018 (863-958). Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives, Boston: De Gruyter, Inc.
Dalia Cahana-Amitay. 2015. Redefining Recovery from Aphasia, Oxford University Press, Incorporated
Helm-Estabrooks, N., Albert, Martin L., Nicholas, M. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy. Austin, Texas: PRO-ED.
William, O. Haynes, Rebekah, H. Pindzola. 2014. Diagnosis and evaluation in speech pathology. Harlow: Pearson
Shibasaki, Hiroshi, Hallett, Mark, 2016. (Aphasia, Apraxia, and Agnosia), Oxford University Press
Papildu literatūra
Joan C. Payne. 2015. Supporting Family Caregivers of Adults With Communication Disorders : A Resource Guide for Speech-Language Pathologists and Audiologists. Plural Publishing, Incorporated
Rogers, Christina T. 2016. Aphasia: Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life, New York : Nova Science Publishers, Inc.
Andrejs Millers. 2013. Cerebrāla infarkta prehospitālās aprūpes, diagnostikas un akūtas ārstēšanas klīniskās vadlīnijas. Rīga : Latvijas Neirologu biedrība