Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_231
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas un praktisku pieredzi par iegūtiem neiroloģiskajiem komunikācijas un valodas traucējumiem pieaugušajiem. Gūt zināšanas par komunikācijas, runas, valodas un citiem traucējumiem (afāziju, apraksiju, agnoziju, kognitīviem traucējumiem) smadzeņu bojājumu gadījumos. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt un analizēt iegūtus komunikācijas, valodas un runas traucējumus pieaugušajiem. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību kursa darba ietvaros. Spēt formulēt un praktiski demonstrēt valodas terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu gan klātienē, gan attālināti (telemedicīna), strādājot individuāli un grupā.

Priekšzināšanas

Neiroloģija. Anatomija un histoloģija. normālā fizioloģija un neirofizioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti, gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti: • spēs izklāstīt zināšanas par iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu cēloņiem, klīniskajām pazīmēm, biežākajiem traucējumiem; • pārzinās afāzijas klasifikāciju, klīniskās pazimes, raksturot afāzijas formas; • formulēs uz zinātnisko literatūru un pierādījumiem balstītas zināšanas par komunikācijas, valodas un runas traucējumu novērtēšanu; • aprakstīs agnozijas un apraksijas veidus: • spēs formulēt terapijas iespējas iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu gadījumā, kas realizējami sadarbībā ar klientu klātienē, gan attālināti (telemedicīna), pārzinās komunikācijas stratēģijas individuālā un grupu darbā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrēs uz pierādījumiem balstītu pieeju iegūtu komunikācijas, valodas, runas, agnozijas un apraksijas traucējumu diagnosticēšanā; • analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izmantos atbilstošas, uz pierādījumiem balstītas atjaunojošas un kompensējošas komunikācijas, valodas terapijas metodes, izmantojot kritisko domāšanu radoši veidos nepieciešamos materiālus. • praktiskās iemaņas pratīgi integrēs savā profesionālajā darbībā analizējot klīniskos gadījumus: • parādīs pētniecisko darbību, savā profesionālajā un studiju vidē veicot pētījumu kursa darba ietvaros.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās teorētiskās zināšanas par iegūtiem neiroloģiskiem komunikācijas traucējumiem, un praktiskās iemaņas. pratīs novērtēt komunikācijas, valodas, agnozijas un apraksijas pazīmes un diagnosticēt traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto terapiju traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni un vajadzības, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs, izmantojot dažādas terapijas. • studiju kursā iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas pratīgi integrēs savā profesionālajā Audiologopēda darbībā. Izmantojot dažādas komunikātīvās stratēģijas un digitālo kompetenci, organizējot veselības aprupes pakalpojumu spēs atrast risinājumus problēmsituācijām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

60,00% no gala vērtējuma
10 balles
  1. Divu Klīnisko gadījumu analīze.
  2. Divu klīnisko gadījumu simulācijas sagatavošana
  3. Grupu darbs – jāizpēta, jāapraksta, jāprezentē viena, uz pierādījumiem balstīta terapijas metode valodas traucējumu gadījumā, jāiesniedz eseja (zinātniskās literatūras analīze).
  4. Abstraktu analīze Zinātniskās konferences ietvaros.
  5. Kursa darbs.
  6. Patstāvīga literatūras analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

7 testi studiju kursa laikā;

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Neplūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Broka afāzija. Transkortikāla motora afāzija. Globāla afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Plūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Vernike afāzija (sensora afāzija). Transkortikāla sensora afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapijas iespējas komunikācijas, valodas un kognitīvo traucējumu gadījumos. Rehabilitācijas plāna izveide (ilgtermiņa un īstermiņa mērķu formulēšana); Terapijas iespējas komunikācijas, valodas un kognitīvo traucējumu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze par plūstošām afāzijām. Klīnisko gadījumu analīze; Klīniskā gadījuma simulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Taustes agnozija, taktilās agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes. Taustes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Taktilās agnozijas kompensācijas iespējas: komunikācijas prasmes, problēmu risināšana, orientēšanās saglabāšana, uzmanības saglabāšana, objektu atpazīšana. Klīniskā adījuma analīze – taustes agnozija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Redzes un dzirdes agnozijas Kas ir redzes un dzirdes agnozijas? Redzes un dzirdes agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes; Redzes un dzirdes  agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā; AL palīdzības  iespējas un virzieni redzes un dzirdes agnozijas gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kognitīvie traucējumi, demence. Terapijas iespējas. RehaCom ir visaptveroša un inovatīva datorizēta kognitīvās rehabilitācijas programmatūras sistēma. RehaCom ir uz pierādījumiem balstīta, klīniski pierādīta un droša metode izziņas - uztveres funkciju novērtēšanai un trenēšanai.  RehaCom datorizētā programmatūras sistēma ietver deviņus izziņas funkcijas skrīninga moduļus un 26 izziņas treniņa moduļus. Terapeiti  skrīninga un terapijas moduļus var izmantot gan kombinējot, gan atsevišķi. Izmantojo
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Apraksija, apraksijas veidi, cēloņi, klīniskās pazīmes un izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Orāla apraksija. Traucējuma kompensācijas iespējas apraksijas gadījumā, apraksijas rehabilitācijas iespējas. Prezentācijas un diskusijas par tēmu: gadījuma analīze – apraksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Komunikācijas un valodas traucējumu terapijas iespējas afāzijas, kognitīvo traucējumu gadījumā, terapijas plānošana. Komunikācijas un valodas traucējumu (afāzijas) terapijas iespējas komunikācijas un valodas atjaunošanai un funkciju kompensēšanai; Terapijas plānošana;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Komunikācijas, runas un valodas traucējumu novērtēšana. Komunikācijas un valodas novērtēšana pieaugušajiem (nosaukšana, atkārtošana, stāstījuma veidošana..); Afāzijas klīniskās pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Afāzijas terapija (grupas darbs). Kursa darba prezentācija (mutvārdu prezentācija).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze par neplūstošām afāzijām. Klīnisko gadījumu analīze; Klīniskā gadījuma simulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zinātniskā nedēļa. Patstāvīgais darbs: Zinātnisko darbu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Komunikācijas, kognitīvo spēju un valodas novērtēšana. Kognitīvo funkciju novērtēšanas instrumenti - Pulksteņa zīmēšanas tests, MMSE, MoCA, CRIq;  Kognitīvo testu pielietošana klīniskajā vidē. Simulācijas scenāriju izspēle. Starptautiskā medicīniskās iejaukšanās veidu klasifikācija (Classification of Health Interventions) (ICHI). Klasifikācija pieejama tiešsaistē:  https://icd.who.int/dev11/l-ichi/en
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Afāzijas. Kas ir afāzijas? Afāziju klasifikāciju, klīniskās formas, klīniskās pazīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kognitīvie traucējumi pieaugušajiem, pacientu novērtēšana. Kognitīvu traucējumu cēloņi: Alcheimera slimība; Demence; Parkinsona slimība; Traumatiski galvas smadzeņu bojājumi; Kognitīvo traucējumu raksturojums, klīniskās pazīmes; Pacientu novērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Kursa darbs)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bar-On, Amalia; Ravid, Dorit; Dattner, Elitzur. 2018 (863-958). Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives, Boston: De Gruyter, Inc.

2.

Dalia Cahana-Amitay. 2015. Redefining Recovery from Aphasia, Oxford University Press, Incorporated

3.

Helm-Estabrooks, N., Albert, Martin L., Nicholas, M. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy. Austin, Texas: PRO-ED.

4.

William, O. Haynes, Rebekah, H. Pindzola. 2014. Diagnosis and evaluation in speech pathology. Harlow: Pearson

5.

Shibasaki, Hiroshi, Hallett, Mark, 2016. (Aphasia, Apraxia, and Agnosia), Oxford University Press

Papildu literatūra

1.

Joan C. Payne. 2015. Supporting Family Caregivers of Adults With Communication Disorders : A Resource Guide for Speech-Language Pathologists and Audiologists. Plural Publishing, Incorporated

2.

Rogers, Christina T. 2016. Aphasia: Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life, New York : Nova Science Publishers, Inc.

3.

Andrejs Millers. 2013. Cerebrāla infarkta prehospitālās aprūpes, diagnostikas un akūtas ārstēšanas klīniskās vadlīnijas. Rīga : Latvijas Neirologu biedrība

Citi informācijas avoti

1.

European Speech and Language Therapy Association

2.

American Speech-Language-Hearing Association