Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Prakse II

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_102
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Pieaugušo pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Pārraudzītā praksē studējošajiem attīstīt supervīzijas (individuāli un grupā) vadīšanas kompetenci, veikt pašrefleksiju par praksi, kā arī saņemt atgriezenisko saiti par savu darbu.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Supervizora profesionālā darbība, Individuālā supervīzija, Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā, Supervīzija grupā, Prakse I.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apraksta vides specifiku, definē supervizējamā vajadzības un resursus, raksturo supervīzijas struktūru un organizāciju, skaidro vienošanās nosacījumus. Raksturo un pamato izvērtēšanas un supervīzijas metodes darbam individuāli, grupā, apraksta intervences supervīzijas procesā starppersonu komunikācijas kontekstā, kā arī supervīzijas novērtējuma kritērijus. Skaidro konfliktu vadības posmus supervīzijā. Apraksta ētikas dilemmas.

Prasmes

1.Veic izvērtēšanu, izveido supervīziju plānu, pielieto personai/ grupai piemērotas metodes un intervences supervīzijas procesā; analizē un novērtē supervīzijas procesa attīstību un efektivitāti, noformē supervīzijas dokumentāciju, veic pašrefleksiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prakses protokola prezentācija Patstāvīgais darbs Pašvērtējuma anketa Prakses protokoli Prakses supervīzijas gadījuma analīzes prezentācija

Kompetences

1.Organizē, administrē un vada supervīzijas procesu individuālā/ grupu līmenī, izprotot profesionālās vides specifiku un pielietojot atbilstošas metodes/ intervences; noformē ar supervīziju saistīto dokumentāciju, ievērojot tiesiskos nosacījumus un īstenojot ētisko atbildību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
10 balles

Patstāvīgais darbs:

Patstāvīgi nostiprināt kursa materiālu, lasot literatūru. Tiek pildīta profesionālās izaugsmes dienasgrāmata.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Prakses protokola prezentācija

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prakses protokola prezentācija

2.

Pašvērtējuma anketa

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studiju kursa beigās studējošie iesniedz pašvērtējuma anketu, kurā novērtē savu iesaisti nodarbībās un veiktās darbības profesionālo kompetenču pilnveidei.

3.

Prakses protokoli

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošie iesniedz pēc katras novadītās supervīzijas prakses protokolu (atbilstoši dotajam paraugam). Prakses protokols atspoguļota supervīzijas gaita un analizēti teorētiskie aspekti (fokusa punkti, pielietotais supervīzijas modelis u.c.). Prakses uzdevumu izpilde (supervizora pārraudzībā veikt personas un grupas izvērtējumu, sastādīt plānu un vadīt supervīziju, izvēloties piemērotas darba metodes). Jautājumu formulēšana par supervīzijas gaitu un atspoguļošana protokolos. Jautājumu sagatvošana prakses supervīzijai.

4.

Prakses supervīzijas gadījuma analīzes prezentācija

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošie prezentē prakses ietvaros novadīto supervīziju gadījuma analīzi (atbilstoši dotai gadījuma analīzes struktūrai). Tiek prezentēti izvēlētie modeļi un pieejas, pielietotās metodes, izvēlētie fokusa punkti, pamanītie psihes aizsardzības mehānismi, grupas dinamikas aspekti.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Profesionālās vides specifika. Supervizējamā vajadzību un resursu novērtējums. Supervīzijas struktūra un organizācija.
Apraksts

Anotācija: Supervīzija dažādās profesionālās vidēs: sociālais darbs, izglītība, veselības aprūpe u.c. priekšstati par supervīziju. Supervizējamo vajadzības, to izzināšanas iespējas. Kontraktēšana supervīzijā- atbilstošas formas piemērošana, laika grafika izstrāde, komunikācijas principu un atbildības lomu sadale, atgriezeniskās saites sniegšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervīzijas procesa plānojums un līgums. Sistēmiskā pieeja starppersonu komunikācijā.
Apraksts

Anotācija: Supervīzijas pakalpojuma līguma slēgšana (divpusējs vai trīspusējs līgums). laika grafika sastādīšana. Komunikācija ar pasūtītāju un supervīzijas dalībniekiem. Mērķu saskaņošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Konsultēšanas un intervences metodes supervīzijā. Supervīziju novērtējums.
Apraksts

Anotācija: Atvērtie un slēgtie jautājumi, parafrāzēšana, apkopošana, neverbālo signālu izmantošana, acu kontakts, mīmika. Refleksijas nozīme supervīzijā. Emociju atpazīšana un apzināšanās (emocionālā inteliģence). Intervences izvēle un atbilstība. Supervīzijas gaitas izvērtējums- analīze izmantojot dotos parametrus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Konfliktu vadība supervīzijā un mediācija. Reflektīva, konstruktīva darbība.
Apraksts

Anotācija: Atklātie un slēptie konflikti. Dažādas pieejas konfliktu risināšanā. Mediācijas loma un iespējas konfliktu risināšanā.

pašrefleksija. Refleksijas šķēršļi. Reflektīvas prakses uzturēšana. Reflektīvās mācīšanās modeļi. Supervizora nozīme supervizējamā refleksijas procesā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dokumentācija, kas saistīta ar supervīzijas procesu, rezultātu apkopojums un novērtējums. Ētikas jautājumi.
Apraksts

Anotācija: Prakses protokolu analīze. Supervīzijas procesa konceptualizācija (teorētisko modeļu piemērošana konkrētā supervīzijā). Gadījuma analīze. Zināšanu, prasmju un kompetenču izvērtējums atbilstoši Supervizora profesijas standartam- pilnveidojamo prasmju identificēšana. Ētikas dilemmu risināšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Gadījumu supervīzija, ja nepieciešams, atgriežoties pie iepriekš minētajām tēmām.
Apraksts

Anotācija: Studējošie prezentē prakses supervīziju gadījuma analīzes. Diskutē par dāžādu teorētisko modeļu pielietojumu, metožu izvēles atbilstību, ētisko dilemmu risināšanu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi un prakse. Rīga: RSU

2.

Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE.

3.

Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited.

4.

Aasheim, L.L. (2012). Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer. (akceptējams izdevums)

5.

Driscoll, J. (2007). Practising Clinical Supervision: a Reflective Approach. London: Elsevier Health Sciences. (akceptējams izdevums)

6.

Proctor, B. (2008). Group Supervision: A Guide to Creative Practice. (2nd ed.). London: SAGE Publications Ltd. (akceptējams izdevums)

7.

Fleming, I., & Steen, L. (2012). Supervision and clinical psychology : Theory, practice and perspectives / edited by Ian Fleming and Linda Steen. (2nd ed.). Hove, East Sussex: Routledge. (akceptējams izdevums)

8.

Pumpiņa, B. (Sast.) (2024). Supervīzija veselības aprūpē.RSU

9.

Pumpiņa, B. (Sast.) (2021). Supervīzija izglītības vidē. Rīga: RSU

10.

Zakriževska- Belogrudova, M. (Zin.red.) (2020). Supervīzija Latvijā:izpētē pamatota attīstības iespēja. Rīga: RISEBA

Papildu literatūra

1.

Bash, L. (Ed.). (2007). Best Practices in Adult Learning:Anker Publishing Co.

2.

Culbreth, J.R. & Brown, L.L. (Eds). (2010). State of the art in clinical supervision. New York, N.Y.: Routledge.

3.

Koķe, T. (1999). Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes. Rīga: Mācību apgāds NT.

4.

Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. (2007). Rīga: Latvijas Universitāte.

5.

Mārtinsone, K. (Sast.). (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.

6.

Efstation, J. F., Patton, M. J., & Kardash, C. M. (1990). Measuring the working alliance in counsellor supervision. Journal of Counseling Psychology, 37, 322–329.

7.

Rozentāle, B. (2022).Supervīzija kā instruments skolotāju labizjūtas sekmēšanā. Latvijas Universitāte.

8.

Rothwell, C., Kehoe, A., Farook, S. F., & Illing, J. (2021). Enablers and barriers to effective clinical supervision in the workplace: a rapid evidence review. BMJ open,11(9).

Citi informācijas avoti

1.

The online ANSE Journal of Supervision and Coaching.

2.

Journal of Clinical Supervision

3.

Journal of Educational Supervision