Prakse II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Pārraudzītā praksē studējošajiem attīstīt supervīzijas (individuāli un grupā) vadīšanas kompetenci, veikt pašrefleksiju par praksi, kā arī saņemt atgriezenisko saiti par savu darbu.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Supervizora profesionālā darbība, Individuālā supervīzija, Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā, Supervīzija grupā, Prakse I.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta vides specifiku, definē supervizējamā vajadzības un resursus, raksturo supervīzijas struktūru un organizāciju, skaidro vienošanās nosacījumus. Raksturo un pamato izvērtēšanas un supervīzijas metodes darbam individuāli, grupā, apraksta intervences supervīzijas procesā starppersonu komunikācijas kontekstā, kā arī supervīzijas novērtējuma kritērijus. Skaidro konfliktu vadības posmus supervīzijā. Apraksta ētikas dilemmas.
Prasmes
1.Veic izvērtēšanu, izveido supervīziju plānu, pielieto personai/ grupai piemērotas metodes un intervences supervīzijas procesā; analizē un novērtē supervīzijas procesa attīstību un efektivitāti, noformē supervīzijas dokumentāciju, veic pašrefleksiju.
Prakses protokola prezentācija • Patstāvīgais darbs • Pašvērtējuma anketa • Prakses protokoli • Prakses supervīzijas gadījuma analīzes prezentācija
Kompetences
1.Organizē, administrē un vada supervīzijas procesu individuālā/ grupu līmenī, izprotot profesionālās vides specifiku un pielietojot atbilstošas metodes/ intervences; noformē ar supervīziju saistīto dokumentāciju, ievērojot tiesiskos nosacījumus un īstenojot ētisko atbildību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs: Patstāvīgi nostiprināt kursa materiālu, lasot literatūru. Tiek pildīta profesionālās izaugsmes dienasgrāmata. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prakses protokola prezentācija |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prakses protokola prezentācija |
||
|
2.
Pašvērtējuma anketa |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studiju kursa beigās studējošie iesniedz pašvērtējuma anketu, kurā novērtē savu iesaisti nodarbībās un veiktās darbības profesionālo kompetenču pilnveidei. |
||
|
3.
Prakses protokoli |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošie iesniedz pēc katras novadītās supervīzijas prakses protokolu (atbilstoši dotajam paraugam). Prakses protokols atspoguļota supervīzijas gaita un analizēti teorētiskie aspekti (fokusa punkti, pielietotais supervīzijas modelis u.c.). Prakses uzdevumu izpilde (supervizora pārraudzībā veikt personas un grupas izvērtējumu, sastādīt plānu un vadīt supervīziju, izvēloties piemērotas darba metodes). Jautājumu formulēšana par supervīzijas gaitu un atspoguļošana protokolos. Jautājumu sagatvošana prakses supervīzijai. |
||
|
4.
Prakses supervīzijas gadījuma analīzes prezentācija |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studējošie prezentē prakses ietvaros novadīto supervīziju gadījuma analīzi (atbilstoši dotai gadījuma analīzes struktūrai). Tiek prezentēti izvēlētie modeļi un pieejas, pielietotās metodes, izvēlētie fokusa punkti, pamanītie psihes aizsardzības mehānismi, grupas dinamikas aspekti. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Profesionālās vides specifika. Supervizējamā vajadzību un resursu novērtējums. Supervīzijas struktūra un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Supervīzija dažādās profesionālās vidēs: sociālais darbs, izglītība, veselības aprūpe u.c. priekšstati par supervīziju. Supervizējamo vajadzības, to izzināšanas iespējas. Kontraktēšana supervīzijā- atbilstošas formas piemērošana, laika grafika izstrāde, komunikācijas principu un atbildības lomu sadale, atgriezeniskās saites sniegšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Supervīzijas procesa plānojums un līgums. Sistēmiskā pieeja starppersonu komunikācijā.
Apraksts
Anotācija: Supervīzijas pakalpojuma līguma slēgšana (divpusējs vai trīspusējs līgums). laika grafika sastādīšana. Komunikācija ar pasūtītāju un supervīzijas dalībniekiem. Mērķu saskaņošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Konsultēšanas un intervences metodes supervīzijā. Supervīziju novērtējums.
Apraksts
Anotācija: Atvērtie un slēgtie jautājumi, parafrāzēšana, apkopošana, neverbālo signālu izmantošana, acu kontakts, mīmika. Refleksijas nozīme supervīzijā. Emociju atpazīšana un apzināšanās (emocionālā inteliģence). Intervences izvēle un atbilstība. Supervīzijas gaitas izvērtējums- analīze izmantojot dotos parametrus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Konfliktu vadība supervīzijā un mediācija. Reflektīva, konstruktīva darbība.
Apraksts
Anotācija: Atklātie un slēptie konflikti. Dažādas pieejas konfliktu risināšanā. Mediācijas loma un iespējas konfliktu risināšanā. pašrefleksija. Refleksijas šķēršļi. Reflektīvas prakses uzturēšana. Reflektīvās mācīšanās modeļi. Supervizora nozīme supervizējamā refleksijas procesā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dokumentācija, kas saistīta ar supervīzijas procesu, rezultātu apkopojums un novērtējums. Ētikas jautājumi.
Apraksts
Anotācija: Prakses protokolu analīze. Supervīzijas procesa konceptualizācija (teorētisko modeļu piemērošana konkrētā supervīzijā). Gadījuma analīze. Zināšanu, prasmju un kompetenču izvērtējums atbilstoši Supervizora profesijas standartam- pilnveidojamo prasmju identificēšana. Ētikas dilemmu risināšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Gadījumu supervīzija, ja nepieciešams, atgriežoties pie iepriekš minētajām tēmām.
Apraksts
Anotācija: Studējošie prezentē prakses supervīziju gadījuma analīzes. Diskutē par dāžādu teorētisko modeļu pielietojumu, metožu izvēles atbilstību, ētisko dilemmu risināšanu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi un prakse. Rīga: RSU
Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited.
Aasheim, L.L. (2012). Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer. (akceptējams izdevums)
Driscoll, J. (2007). Practising Clinical Supervision: a Reflective Approach. London: Elsevier Health Sciences. (akceptējams izdevums)
Proctor, B. (2008). Group Supervision: A Guide to Creative Practice. (2nd ed.). London: SAGE Publications Ltd. (akceptējams izdevums)
Fleming, I., & Steen, L. (2012). Supervision and clinical psychology : Theory, practice and perspectives / edited by Ian Fleming and Linda Steen. (2nd ed.). Hove, East Sussex: Routledge. (akceptējams izdevums)
Zakriževska- Belogrudova, M. (Zin.red.) (2020). Supervīzija Latvijā:izpētē pamatota attīstības iespēja. Rīga: RISEBA
Papildu literatūra
Bash, L. (Ed.). (2007). Best Practices in Adult Learning:Anker Publishing Co.
Culbreth, J.R. & Brown, L.L. (Eds). (2010). State of the art in clinical supervision. New York, N.Y.: Routledge.
Koķe, T. (1999). Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes. Rīga: Mācību apgāds NT.
Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. (2007). Rīga: Latvijas Universitāte.
Mārtinsone, K. (Sast.). (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.
Efstation, J. F., Patton, M. J., & Kardash, C. M. (1990). Measuring the working alliance in counsellor supervision. Journal of Counseling Psychology, 37, 322–329.
Rozentāle, B. (2022).Supervīzija kā instruments skolotāju labizjūtas sekmēšanā. Latvijas Universitāte.
Rothwell, C., Kehoe, A., Farook, S. F., & Illing, J. (2021). Enablers and barriers to effective clinical supervision in the workplace: a rapid evidence review. BMJ open,11(9).