Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Semiotika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_030
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iemācīt semiotikas pamata jēdzienus un vizuālās analīzes paņēmienus.

Priekšzināšanas

Ievads komunikācijas teorijās.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie saprot vēstījumu veidošanas un nozīmes rašanās būtību, pārzina semiotikas pamata terminus un vizuālās semiotikas galvenās koncepcijas (Pīrss, Barts, Eko).

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj interpretēt vizuālos vēstījumus (reklāma un fotogrāfija).

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj spriest par mediju fotogrāfiju un reklāmas uzbūvi, kā arī par kontekstualizēto jēgas aktualizāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas un zināšanu pielietojums vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas vēstījumu analīzē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studenti izanalizē vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas (vai reklāmu/fotogrāfiju sērijas) vēstījumu, pielietojot kādu no metodoloģijām (Pīrss, Eko, Barts).
2.

Pārbaudījums

-
-
Individuālais darbs – vizuālā vēstījuma semiotiskā interpretācija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semiotikas jēdziens. Vizuālā percepcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Retoriskās figūras. Plastiskās zīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Denotācija, konotācija, mīts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Denotācija, konotācija, mīts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālās reklāmas vēstījumu analīzes metodoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālo vēstījumu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālo vēstījumu interpretācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semiotikas jēdziens. Vizuālā percepcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Retoriskās figūras. Plastiskās zīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Denotācija, konotācija, mīts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Denotācija, konotācija, mīts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālās reklāmas vēstījumu analīzes metodoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuālo vēstījumu interpretācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Chandler, Daniel. (2017). Semiotics. The Basics. London: Routledge.

2.

Barthes, Roland. (1997). Image/Music/Text. Fontana Press. pp. 32-51.

4.

Kruks, Sergejs. (2011). Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Neputns. 21-45.lpp.

Papildu literatūra

1.

Floch, J.-M. (2000). Visual Identities. New York: Continuum.

2.

Kress, G., T. Van Leeuwen. (2006). Reading Images. London: Routledge.

3.

Kruks, S. (2012). “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66.

4.

Danesi, M. (2004). Messages, signs and meanings. Toronto: Canadian Scholars’ Press.

Citi informācijas avoti

1.

Nöth, W. (1990). Handbook of Semiotics. Bloomington. In: Indiana University Press.