Semiotika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie saprot vēstījumu veidošanas un nozīmes rašanās būtību, pārzina semiotikas pamata terminus un vizuālās semiotikas galvenās koncepcijas (Pīrss, Barts, Eko).
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj interpretēt vizuālos vēstījumus (reklāma un fotogrāfija).
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie spēj spriest par mediju fotogrāfiju un reklāmas uzbūvi, kā arī par kontekstualizēto jēgas aktualizāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studijas un zināšanu pielietojums vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas vēstījumu analīzē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenti izanalizē vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas (vai reklāmu/fotogrāfiju sērijas) vēstījumu, pielietojot kādu no metodoloģijām (Pīrss, Eko, Barts).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – vizuālā vēstījuma semiotiskā interpretācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Vizuālā percepcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Retoriskās figūras. Plastiskās zīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Denotācija, konotācija, mīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Denotācija, konotācija, mīts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālās reklāmas vēstījumu analīzes metodoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālo vēstījumu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālo vēstījumu interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Semiotikas jēdziens. Vizuālā percepcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīmes definīcijas. Pīrsa un Sosīra zīmes modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Retoriskās figūras. Plastiskās zīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Denotācija, konotācija, mīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Denotācija, konotācija, mīts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālās reklāmas vēstījumu analīzes metodoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālo vēstījumu interpretācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kruks, Sergejs. (2011). Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Neputns. 21-45.lpp.
Papildu literatūra
Floch, J.-M. (2000). Visual Identities. New York: Continuum.
Kress, G., T. Van Leeuwen. (2006). Reading Images. London: Routledge.
Kruks, S. (2012). “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66.
Danesi, M. (2004). Messages, signs and meanings. Toronto: Canadian Scholars’ Press.
Citi informācijas avoti
Nöth, W. (1990). Handbook of Semiotics. Bloomington. In: Indiana University Press.