Pierādījumos balstīta aprūpe un māsu profesionālā darbība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūtas zināšanas un izpratne par veselības koncepciju, zinātnes un tehnoloģiju ietekmi, pētniecības terminoloģiju un metodoloģiju, pierādījumos balstītas aprūpes koncepciju, zinātniskas informācijas avotu atlasi un apstrādi, pierādījumos balstītas aprūpes priekšrocībām un ierobežojumiem.
Prasmes
1.Studējošie attīsta prasmes lietot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju, un izmantot zinātnisku informāciju. Prasmes pielietot māszinību un citu ar veselības aprūpes jomu saistīto zinātņu teorijas un jēdzienus un, atbilstoši klīniskajai situācijai, integrēt to aprūpes darbā.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīsta kompetenci: spēja īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju un spēja pielietot uz pierādījumiem balstītos zinātnes sasniegumus māsas praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs mazās grupās un individuāli. • Klasē: seminārs par tēmas izvēli un PICO jautājuma formulēšanu, diskusija. • Patstāvīgais darbs: zinātnisku pierādījumu meklēšana, atrašana un apraksta sagatavošana. • Klasē: patstāvīgā darba prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Kumulatīvais vērtējums, kas veidojas kursa laikā sagatavojot trīs patstāvīgos darbus pēc norādītām prasībām, prezentējot nodarbībās un noteiktā termiņā pievienojot pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā. Vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtēšana notiek ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. 2. Trīs patstāvīgi sagatavotas un iesniegtas (pievienotas pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā) prezentācijas kursa laikā. 3. Lai saņemtu sekmīgu (4-9 balles) pastāvīgā darba rakstiskās prezentācijas novērtējumu kursa noslēgumā, jāapmeklē visas nodarbības(ja nodarbības organizētas attālināti, izslēgta kamera nodarbības laikā un neatbildēšana uz uzdotiem jautājumiem, tiek uzskatīta par nodarbības kavēšanu), jāizpilda patstāvīgais darbs kursa laikā norādītajā termiņā, un tam jāsatur satur pilnībā izpildīti zemāk minētie punkti: • Problēmas izvēle un apraksts tabulas veidā un pamatojums, izmantojot zinātniskus informācijas avotus, kurus noformē kā atsauces; • PICO formula un PICO jautājums, atbilstoši izvirzītajai problēmai; • PICO formulā izvēlētās salīdzināmās intervences pamatotas ar zinātnisku informāciju tabulā; Atslēgas vārdi saistīti ar PICO formulējumiem (latviski, angliski); • Apraksts par pierādījumu meklēšanas un atrašanas procesu - izmantotās zinātnisko datu bāzes; • Pierādījumu apkopojums (latviski) par četrām (4) zinātniskām publikācijām, kas ietver pietiekamu informāciju par publikācijas autoru/-iem un nosaukumu (orģinālu), gadu, mērķi, secinājumiem; par pierādījumiem uzskatāmas zinātniskas publikācijas no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm; • Atbilde uz PICO jautājumu saistīta ar pacientu, problēmu, izvēlētām intervencēm un to salīdzinājumu; • Darbs un atsauces noformētas, atbilstoši prasībām - tabulas formāts problēmas aprakstam, izmantotās atsauces noformētas atbilstoši RSU metodiskajiem norādījumiem (skat. literatūras sarakstā), PICO formula, jautājums, atslēgvārdi, pierādījumu apraksts un atbilde, lietots vienots burtu izmērs un fonts, darbs nesatur gramatikas un stila kļūdas, zinātniski, medicīniski termini un intervences paskaidroti. |
||
|
2.
Gala vērtējums |
-
|
10 balles
|
|
Gala (eksāmena) vērtējumu veido: apmeklējums – 5%, 1.PICO darbs - 25%, 2.PICO darbs - 50%, patstāvīgais darbs "Zinātnisko rezultātu pielietojums praksē" - 20% Lai saņemtu izcilu (10 balles) vērtējumu eksāmenā studentam kvalitatīvi un kvantitatīvi jāizpilda prasības darba izpildē, jādemonstrē kompetence problēmas izklāstā, pierādījumu apkopojumā un atbildē: jābūt izmantotai tikai zinātnisko publikāciju jaunākajai informācijai (no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm), problēmas aprakstā jāiekļauj atbilstoša infromācija un precīzi jāapraksta salīdzināmās intervences, precīzi jāizveido PICO formula, jautājums un atslēgas vārdi, jāpaskaidro medicīniski termini, jāapraksta seši jaunākie pierādījumi, kuri katrs satur noderīgu informāciju atbildei, korekti un koncentrēti jāatbild PICO jautājums. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads bibliotēkas zinībās. Bibliotēkas resursi un atbalsts pētniecībai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bibliotēkas nodarbība.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens, koncepcija. Zinātnes un tehnoloģiju ietekme. Zinātnisko teoriju priekšrocības un ierobežojumi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības terminoloģija, metodoloģija. Pētījumu veidi veselības aprūpē. Pētījumu pierādījumu un rekomendāciju līmeņi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ierobežojumi pierādījumu ieguves procesā, trūkumi un priekšrocības, ētiski aspekti. Kritiska zinātniskas, populārzinātniskas un pseidozinātniskas informācijas izvērtēšana.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstītas aprūpes pielietojums praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par PICO formulēšanu, jautājuma formulēšanu, atslēgvārdu formulēšanu. Patstāvīgais darbs - pierādījumu meklēšana, atrašana, izvērtēšana, pievienošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. darba pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā prezentēšana, seminārs par iegūtajiem rezultātiem. Patstāvīgais darbs - jaunas pētnieciskās problēmas izvēle, pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. problēmas pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi. Seminārs par pierādījumu komunicēšanu un informācijas patiesīgumu. Patstāvīgais darbs - 2. darbs pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā pilnveidošana un pabeigšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. problēmas pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi. Seminārs par pierādījumu komunicēšanu un informācijas patiesīgumu. Patstāvīgais darbs - 2. darbs pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā pilnveidošana un pabeigšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par pētnieciskās problēmas aprakstu un pamatojumu, 1.tabulas prezentācija. Skaidrojums par PICO formulas izveidi. Patstāvīgais darbs – PICO formulas un atslēgvārdu formulēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par pētnieciskās problēmas aprakstu un pamatojumu, 1.tabulas prezentācija. Skaidrojums par PICO formulas izveidi. Patstāvīgais darbs – PICO formulas un atslēgvārdu formulēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās problēmas formulēšana, patstāvīgais darbs – 1.tabulas aizpildīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par PICO formulēšanu, jautājuma formulēšanu, atslēgvārdu formulēšanu. Patstāvīgais darbs - pierādījumu meklēšana, atrašana, izvērtēšana, pievienošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. darba pierādījumos balstītas pieejas izmantošanā prezentēšana, seminārs par iegūtajiem rezultātiem. Patstāvīgais darbs - jaunas pētnieciskās problēmas izvēle, pamatojums, PICO formula, atslēgvārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstītas aprūpes pielietojums praksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Veselības aprūpes sistēma un organizācija un pierādījumos balstīta aprūpe- aprūpes process. Rīga, 2021
Pierādījumos balstītas prakses veicināšana veselības aprūpē. Mācību materiāls, RSU, 2012. (akceptējams izdevums)
Znotiņa I. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi - labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana. Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.
Medicīnas informācijas meklēšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls. Eiropas Sociālā fonda projekts Nr.9.2.6.0/17/I/001. “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana. Rīga, 2019.
Behmane D., Dūdele A. Vērtības balstītas veselības aprūpes koncepcija. RSU Sabiedrības veselības institūta. Rīga, 2022.
Deborah Dang, Sandra L. Dearholt, et.al. Johns Hopkins Evidence-Based Practice for Nurses and Healthcare Professionals: Model and Guidelines. 4th Edition, Sigma Theta Tau. 2021.
Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskie norādījumi RSU, 2016
Papildu literatūra
Ellis P. Evidence-based Practice in Nursing. 3rd Edition, SAGE Publ. Ltd., 2016.