Kritiskā lasīšana dažādo mediju vidē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti pārzina kritiskās lasīšanas galvenās teorijas un lasīšanas kognitīvos un sociālos aspektus.
Prasmes
1.Studenti prot kritiski lasīt un radīt kritisko lasīšanu veicinošus tekstus, kas ņem vērā pētījumu par kritisko lasīšanu atziņas.
Kompetences
1.Studenti ieguvuši spēju kritiski lasīt, pārzinot svarīgākos dažādu tekstu elementus un īpatnības dažādos medijos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lasīt obligāto literatūru, gatavoties un nokārtot testus, uzrakstīt referātu, analizēt tekstus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība lekcijās un semināros, atbilžu kvalitāte, elektroniskie testi, referāts, analīze, eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lasīšanas testi. Lasīšanas eksperimentālā izpēte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tekstveides elementi un kritiski lasāms teksts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masu komunikācija un kritiska vēstījumu uztvere. Multimodāli vēstījumi un lasīšana multimediālās vides. Staromediju un hipersaišu teksti un lasījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teksts un lasītājs – bežāk sastopamās lasīšanas kļūdas un kādam jābūt tekstam, lai no tām izvairītos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā lasīšana kā žurnālista kompetences daļa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kristiskā lasīšana un kritiskā domāšana. Pamataspekti.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kūle, Maija, Uldis Vēgners, Zanda Rubene, Artis Svece, u.c. (2018). "Kritiskā domāšana: izglītība, medijpratība, spriestspēja".
Harcup, T. (2005). “I'm doing this to change the world”: Journalism in alternative and mainstream media. Journalism Studies, 6(3), 361-374.
Erfourth, J., Hasenauer, T., & Zieleniewski, L. (2015). Interacting with informational text for close and critical reading. Capstone.
Carter, C. E. (2013). Mindscapes: Critical reading skills and strategies. Cengage Learning.
Wray, A., & Wallace, M. (2021). Critical reading and writing for postgraduates. Critical Reading and Writing for Postgraduates, 1-320.
Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.
Ward, M. (2013). Journalism online. Routledge.
Baleria, G. (2021). The Journalism Behind Journalism: Going Beyond the Basics to Train Effective Journalists in a Shifting Landscape. Routledge.
Filak, V. F. (2021). Dynamics of media writing: Adapt and connect. SAGE Publications.
Kellner, D., & Share, J. (2019). The critical media literacy guide: Engaging media and transforming education. Brill.
Hayles, N. K. (2012). How we think: Digital media and contemporary technogenesis. University of Chicago Press.
Carr, N. (2020). The shallows: What the Internet is doing to our brains. WW Norton & Company.
Rheingold, H. (2012). Net smart: How to thrive online. Mit Press.
Treile M.(red.) (2020). Lasīšanas pandēmija: esejas par lasīšanas vēsturi Latvijā. Rīga: LNB.
Mangen, A., & Van der Weel, A. (2016). The evolution of reading in the age of digitisation: an integrative framework for reading research. Literacy, 50(3), 116-124.
Graves, L., & Amazeen, M. A. (2019). Fact-checking as idea and practice in journalism. In Oxford research encyclopedia of communication.
Reich, Z. (2010). Source credibility as a journalistic work tool. In Journalists, sources, and credibility (pp. 31-48). Routledge.
Rayner, K., Pollatsek, A., Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2012). Psychology of reading. Psychology Press.
Leckner, Sara. (2012). Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media: an eye-tracking perspective. Visual Communication 11, no. 2: 163-184.
Flippo, R. F., Armstrong, S. L., & Schumm, J. S. (2018). Reading tests. In Handbook of college reading and study strategy research (pp. 340-366). Routledge
Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. New York, Seabury Press.
Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.
Wahl-Jorgensen, K. (2004). Wanted: Critical journalism studies to embrace its critical potential. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 25(2), 350-353.
Papildu literatūra
Simko, J., Hanakova, M., Racsko, P., et.al. (2019, September). Fake news reading on social media: an eye-tracking study. In Proceedings of the 30th ACM Conference on Hypertext and Social Media (pp. 221-230).
Gwizdka, J., Hosseini, R., Cole, M., & Wang, S. (2017). Temporal dynamics of eye‐tracking and EEG during reading and relevance decisions. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2299-2312.