Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kritiskā lasīšana dažādo mediju vidē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_047
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem pārskatu par kritiskās lasīšanas jēdzienu, aktualitāti un teorijām. Sniegt izpratni par lasīšanu un uztveri mūsdienu daudzveidīgajos medijos. Attīstīt nākamo žurnālistu kritiskās lasīšanas prasmi un spējas producēt precīzus, nepārprotamus un viegli uztveramus tekstus multimediju videi.

Priekšzināšanas

nav

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti pārzina kritiskās lasīšanas galvenās teorijas un lasīšanas kognitīvos un sociālos aspektus.

Prasmes

1.Studenti prot kritiski lasīt un radīt kritisko lasīšanu veicinošus tekstus, kas ņem vērā pētījumu par kritisko lasīšanu atziņas.

Kompetences

1.Studenti ieguvuši spēju kritiski lasīt, pārzinot svarīgākos dažādu tekstu elementus un īpatnības dažādos medijos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lasīt obligāto literatūru, gatavoties un nokārtot testus, uzrakstīt referātu, analizēt tekstus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Dalība lekcijās un semināros, atbilžu kvalitāte, elektroniskie testi, referāts, analīze, eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lasīšanas testi. Lasīšanas eksperimentālā izpēte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tekstveides elementi un kritiski lasāms teksts
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Masu komunikācija un kritiska vēstījumu uztvere. Multimodāli vēstījumi un lasīšana multimediālās vides. Staromediju un hipersaišu teksti un lasījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teksts un lasītājs – bežāk sastopamās lasīšanas kļūdas un kādam jābūt tekstam, lai no tām izvairītos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā lasīšana kā žurnālista kompetences daļa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kristiskā lasīšana un kritiskā domāšana. Pamataspekti.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kūle, Maija, Uldis Vēgners, Zanda Rubene, Artis Svece, u.c. (2018). "Kritiskā domāšana: izglītība, medijpratība, spriestspēja".

2.

Harcup, T. (2005). “I'm doing this to change the world”: Journalism in alternative and mainstream media. Journalism Studies, 6(3), 361-374.

3.

Erfourth, J., Hasenauer, T., & Zieleniewski, L. (2015). Interacting with informational text for close and critical reading. Capstone.

4.

Carter, C. E. (2013). Mindscapes: Critical reading skills and strategies. Cengage Learning.

5.

Wray, A., & Wallace, M. (2021). Critical reading and writing for postgraduates. Critical Reading and Writing for Postgraduates, 1-320.

6.

Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.

7.

Ward, M. (2013). Journalism online. Routledge.

8.

Baleria, G. (2021). The Journalism Behind Journalism: Going Beyond the Basics to Train Effective Journalists in a Shifting Landscape. Routledge.

9.

Filak, V. F. (2021). Dynamics of media writing: Adapt and connect. SAGE Publications.

10.

Kellner, D., & Share, J. (2019). The critical media literacy guide: Engaging media and transforming education. Brill.

11.

Hayles, N. K. (2012). How we think: Digital media and contemporary technogenesis. University of Chicago Press.

12.

Carr, N. (2020). The shallows: What the Internet is doing to our brains. WW Norton & Company.

13.

Rheingold, H. (2012). Net smart: How to thrive online. Mit Press.

14.

Treile M.(red.) (2020). Lasīšanas pandēmija: esejas par lasīšanas vēsturi Latvijā. Rīga: LNB.

15.

Mangen, A., & Van der Weel, A. (2016). The evolution of reading in the age of digitisation: an integrative framework for reading research. Literacy, 50(3), 116-124.

16.

Graves, L., & Amazeen, M. A. (2019). Fact-checking as idea and practice in journalism. In Oxford research encyclopedia of communication.

17.

Reich, Z. (2010). Source credibility as a journalistic work tool. In Journalists, sources, and credibility (pp. 31-48). Routledge.

18.

Rayner, K., Pollatsek, A., Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2012). Psychology of reading. Psychology Press.

19.

Leckner, Sara. (2012). Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media: an eye-tracking perspective. Visual Communication 11, no. 2: 163-184.

20.

Flippo, R. F., Armstrong, S. L., & Schumm, J. S. (2018). Reading tests. In Handbook of college reading and study strategy research (pp. 340-366). Routledge

21.

Anča, G. (2001). Tiesības saprast izlasīto.

22.

Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. New York, Seabury Press.

23.

Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.

24.

Wahl-Jorgensen, K. (2004). Wanted: Critical journalism studies to embrace its critical potential. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 25(2), 350-353.

Papildu literatūra

1.

Simko, J., Hanakova, M., Racsko, P., et.al. (2019, September). Fake news reading on social media: an eye-tracking study. In Proceedings of the 30th ACM Conference on Hypertext and Social Media (pp. 221-230).

2.

Gwizdka, J., Hosseini, R., Cole, M., & Wang, S. (2017). Temporal dynamics of eye‐tracking and EEG during reading and relevance decisions. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2299-2312.