Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskie pētījumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZFTK_048
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
4,50
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Lietišķās farmācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, zftk@rsu.lv, +371 67061547

Par studiju kursu

Mērķis

1. Iepazīstināt ar galvenajiem medicīnisko pētījumu zinātniskajiem, statistiskajiem un ētiskajiem principiem. 2. Apgūt informācijas meklēšanas pamatprincipus uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzēs, mācīties izvērtēt informācijas kvalitāti un uzticamību. 3. Apgūt publikāciju rezultātu kritisku izvērtēšanu. 4. Iepazīstināt ar galvenajiem medicīnisko pētījumu zinātniskajiem, statistiskajiem un ētiskajiem principiem. 5. Sniegt ieskatu par pētījumu organizāciju un farmaceita lomu pētniecībā.

Priekšzināšanas

Informātika, matemātika

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. aprakstīs klīnisko pētījumu veidus; 2. zinās dažādu pētniecības metožu izmantošanas priekšrocības un trūkumus; 3. pārzinās kritērijus, pēc kuriem izvērtēt pētījumu publikācijas; 4. identificēs ētiskos principus klīniskajos pētījumos un to nozīmi.

Prasmes

1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. pārzinās un spēs izmantot pieejamās uz pierādījumiem balstītās datubāzes un citus resursus, kur var iegūt nepieciešamo informāciju –pētījumus, sistemātiskos pārskatus, meta-analīzes; 2. spēs izstrādāt pielāgotu informācijas meklēšanas un iegūšanas stratēģiju un atrast uz pierādījumiem balstītu informāciju; 3. pratīs ašķirt klīnisko pētījumu veidus; 4. pratīs izvērtēt metodes atbilstību uzstādītajiem pētniecības jautājumiem; 5. pratīs izvērtēt metožu kvalitāti; 6. pratīs novērtēt izmantotās statistiskās analīzes metodes, statistiskā pierādījuma spēku; 7. spēs veikt pētījuma rezultātu un to statistiskās un klīniskās nozīmības interpretēšanu; 8. spēs veikt un uzrakstīt kristisku publikācijas analīzi; 9. pratīs identificēt un izvērtēt ētikas problēmjautājumus klīniskajos pētījumos; 10. spēs interpretēt sistemātisko pārskatu un meta-analīžu rezultātus un izvērtēt to kvalitāti.

Kompetences

1.Pabeidzot šo studiju kursu, studenti: 1. spēs patstāvīgi atrast pētījumus un sistemātiskos pārskatus un kritiski izvērtēt to kvalitāti publikācijās; 2. spēs interpretēt rezultātus un to pielietojamību praksē; 3. spēs identificēt un izanalizēt ētiskās problēmas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar atbilstošo literatūru, filmas analīze, klīnisko pētījumu publikāciju kvalitātes analīze, pētījumu protokola izveidošana, prezentāciju izstrāde.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Pilna laika klātienē studējošajiem: Gala vērtējumu pirmajā semestrī veido: 100% grupu un individuālais darbs (lekciju un nodarbību apmeklējums, vērtējums grupu testos, prezentācijas izstrāde). Students iegūs ieskaiti, ja tiks iegūti vismaz 55% no maksimāli iegūstamo punktu skaita semestrī. Gala vērtējumu šajā studiju kursā un otrajā semestrī veido: 30% grupu un individuālais darbs (pārbaudes darbi, lekciju un nodarbību apmeklējums, komandas biedru līdzdalības novērtējums, prezentācijas, randomizēta kontrolēta pētījuma analīze), un 70% iegūtais vērtējums rakstiskajā eksāmenā. Students varēs iegūt piekļuvi eksāmenam, ja tiks iegūti vismaz 55% no maksimāli iegūstamo punktu skaita katrā no vērtējuma vienībām otrajā semestrī. Nepilna laika klātienē studējošajiem: Gala vērtējumu pirmajā semestrī veido: 100% grupu un individuālais darbs (lekciju un nodarbību apmeklējums, vērtējums grupu testos, prezentācijas izstrāde). Students iegūs ieskaiti, ja tiks iegūti vismaz 55% no maksimāli iegūstamo punktu skaita semestrī. Gala vērtējumu šajā studiju kursā un otrajā semestrī veido: Iegūtais vērtējums kursa noslēguma eksāmenā. Piekļuvi eksāmenam var iegūt, ja ir iegūts sekmīgs vērtējums pārbaudes darbos, ir apmeklētas visas lekcijas un nodarbības, ir izstrādātas un aizstāvētas prezentācijas un sekmīgi veikta randomizēta kontrolēta pētījuma analīze.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanas un literatūras avotu noformēšanas pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu veidi medicīnā. Pierādījumu līmeņi un avoti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Farmaceitiskā informācija. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi. Atsauču noformēšanas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi. Pētījumu meklēšana un analizēšana. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes, to izmantošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Pētījumu veidi medicīnā – novērojumu pētījumi. Uz pierādījumiem balstīta veselības aprūpe. Pierādījumu līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Pētījumu veidi medicīnā – eksperimentālie pētījumi. Uz pierādījumiem balstīta veselības aprūpe. Pierādījumu līmeņi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu plānošana. Pētījumu galamērķi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu ētika. Statistiskie aprēķini. Rezultātu interpretēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko pētījumu organizēšana un uzraudzīšana. Klīnisko pētījumu kompānijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu plānošana. Maskēšanas un randomizācijas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

I fāzes pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

II un III fāzes pētījumi. Pētījumu dizaini.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko pētījumu galamērķi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Statistiskie aprēķini. Rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Statistiskie aprēķini. Rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pragmatiskie pētījumi. Blakusparādību uzraudzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ne-pārākuma pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioekvivalences pētījumi. Ekvivalences pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskie pārskati un metaanalīzes, to izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskie pārskati un metaanalīzes, to izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskie pārskati un metaanalīzes, to izvērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kokreina apvienības veidotie sistemātiskie pārskati

2.

Friedman, L.M., Furberg, C.D., DeMets, D.L. Fundamentals of Clinical Trials.Springer, 2010.

3.

Greenhalgh, T.How to read a paper. BMJ Books, 2010. p.238

4.

US National Library of Medicine National Institutes of Health datubāzes

Papildu literatūra

1.

Brody, T. Clinical Trials : Study Design, Endpoints and Biomarkers, Drug Safety, and FDA and ICH Guidelines. Burlington: Academic Press, 2011.

2.

Hammond, Flora Malec, James F. Nick, Todd Buschbacher, Ralph M. Handbook for Clinical Research : Design, Statistics, and Implementation. New York, NY: Demos Medical, 2015.

3.

Harris, M., Taylor. G. Medical Statistics Made Easy 2nd ed., 2008.

4.

Hulley, Stephen B. Cummings, Steven R. Browner, Warren S. Grady, Deborah Newman, Thomas B. Designing Clinical Research. Fourth edition. Philadelphia: LWW, 2013.