Vides veselība I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj: • raksturot vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus; • raksturot iekštelpu gaisa mikroklimata parametrus, iekštelpu CO2 līmeni kā gaisa kvalitātes rādītāju, ventilācijas veidus un ventilācijas efektivitātes novērtēšanas paņēmienus, apgaismojuma rādītājus; • nosaukt mikroklimata, iekštelpu CO2 līmeņa, gaisa kuba, apgaismojuma rādītāju līmeņus, kas ir noteikti likumdošanā vai rekomendēti vadlīnijās; • nosaukt gaisa fizikālos vides faktorus, to avotus, piemērus apkārtējā vidē, iespējamo ietekmi uz cilvēka veselību; • nosaukt cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem; • nosaukt vides veselības politikas pamatprincipus un to nozīmi ķīmiskā piesārņojuma samazināšanā; • raksturot gaisu kā vides ekoloģisko sastāvdaļu, nosaukt piesārņojuma un preventīvo pasākumu piemērus piesārņojuma mazināšanā; • raksturot analītiskās metodes gaisa ķīmiskā piesārņojuma noteikšanai; • atsaukties uz Latvijas un Eiropas Savienības vides gaisa kvalitātes standartiem un vadlīnijām atbilstoši nodarbībās apgūstamajām tēmām.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs prasmes: • patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai un novērtēt vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozari cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā; • noteikt un novērtēt mikroklimata, CO2 līmeņa, ventilācijas efektivitātes, dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītājus, sniegt ieteikumus apstākļu uzlabošanai; • noteikt galvenos cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem; • praktiski darboties ar analītiskajām iekārtām un veikt analītiskos aprēķinus ķīmisko vielu noteikšanā gaisa vidē; • izvērtēt vides politikas pasākumus un tos ieviest sabiedrības veselības uzlabošanai; • prezentēt savu viedokli par vides gaisa fizikālā un ķīmiskā piesārņojuma problēmām Latvijā un pasaulē.
Kompetences
1.Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses; • pielietot zināšanas un prasmes vides veselības problēmu risināšanā savā profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Paplašināta papildus zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, diskusijām par studentu izstrādātajiem problēmreferātiem un pētnieciskajiem darbiem. Problēmreferātu izstrādāšana un prezentēšana. Studiju semestra beigās (1. studiju gadā - pavasara semestris un 2. studiju gadā – rudens semestris) studiju kursa novērtējuma anketu aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Praktisko darbu laikā notiek arī teorētisko zināšanu pārbaudes, situācijas uzdevumu risināšana, diskusijas par tiem un kursa nobeigumā – eksāmens.
Studentu zināšanas tiek vērtētas ņemot vērā katra studenta aktivitāti un darba kvalitāti visa studiju kursa laikā:
• piedalīšanās un aktivitāte praktisko nodarbību darbā, diskusijās (10%);
• praktisko darba protokolu (t.sk. situāciju uzdevumu) aizpildīšanas kvalitāte (30%);
• patstāvīgā darba satura un prezentācijas kvalitāte (30%);
• teorētisko zināšanu par vides veselības jautājumiem pārbaude eksāmenā (30%).
Pārbaudes metode: kumulatīvais eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. Vides medicīna kā zinātnes nozare. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Vides slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselības metodoloģija un novērtēšanas principi. Biomonitorings, t.sk. urīna un asins analīzes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides riska faktoru novērtēšanas metodes. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēma. Slimo ēku sindroms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides fizikālais piesārņojums. Jonizējošais starojums, tā ietekme uz cilvēka organismu. Japānas atombombardēšanas un Černobiļas avārijas pieredze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Atmosfēras spiediens. Mikroklimats. Gaisa temperatūra, tās noteikšanas metodes. Siltumradiācija. Gaisa mitrums, tā rādītāji. Gaisa kustība. Anemometrija. Gaisa fizikālo īpašību ietekme uz cilvēka organismu. Siltumapmaiņa starp organismu un vidi.
Praktiskie darbi. Atmosfēras spiediena un mikroklimata rādītāju analīze. Vēja rozes konstruēšana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Gaisa ķīmiskais un bioloģiskais piesārņojums. Piesārņojuma ietekme uz veselību. Ogļskābā gāze kā telpas gaisa tīrības rādītājs. Gaisa apmaiņa telpās. Infiltrācija. Mākslīgā ventilācija.
Praktiskie darbi. Ogļskābās gāzes koncentrācijas noteikšana telpas gaisā dinamikā. Gaisa kuba aprēķināšana. Gaisa apmaiņas biežuma noteikšana. Situācijas uzdevumi par iekštelpu gaisa kvalitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Saules radiācija. Gaisma. Apgaismojums. Apgaismojuma rādītāji.
Praktiskie darbi. Telpas dabīgā vispārīgā apgaismojuma novērtēšana. Vietējā apgaismojuma rādītāju aprēķināšana. Logu stiklu absorbcijas noteikšana. Mākslīgā apgaismojuma mērīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Seminārs par gaisa vides fizikālajiem faktoriem (vides troksnis, vibrācija, nejonizējošais, jonizējošais starojums).
Studentu prezentācijas, diskusija. Ieskaite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Gaisa piesārņojums, emisiju noteikšana apkārtējā vidē saistībā ar emisiju avotiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Gaisa paraugu ņemšanas metodes vides analīzēm. Galvenie principi un aparatūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Biežāk lietotās analītiskās metodes vides piesārņojuma novērtēšanā, to pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Datu statistiskais novērtējums un prasības vides piesārņojuma analīzēm, mērījumu validitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gaisa ķīmiskais piesārņojums – iedalījums, monitorings, novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gaisa ķīmiskais piesārņojums – analīzes metodes, koncentrāciju aprēķini.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Darba drošība laboratorijas darbu izstrādē. Praktisko uzdevumu aprēķini.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārbaudes darba par iepriekšējā gadā apgūtām tēmām par gaisa piesārņotāju novērtēšanas principiem un metodēm apspriede. Fotometriskās novērtēšanas metodes – laboratorijas darbs ar protokolu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Fotometriskās novērtēšanas metodes – darbs laboratorijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Atomabsorcijas metodes (liesma, grafīta kivete) – metālu noteikšana, darbs ar analīžu izdrukām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Hromatogrāfiskās metodes – gaistošo organisko piesārņotāju noteikšanas iespējas. Biomonitorings. Iekštelpu gaisa kvalitātes indekss.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Gāzu hromatogrāfiskā analīze – gaistošo organisko savienojumu koncentrāciju aprēķini, darbs ar analīžu izdrukām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Referāti par gaisa ķīmiskajiem piesārņotājiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vides veselība. - RSU, 2008. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Iekštelpu gaisa fizikālās īpašības un ventilācijas efektivitāte (1.-6. avoti): 1. HEVAC Humidity Group. Humidity and its Impact on Human Comfort and Wellbeing in Occupied Buildings. 2016.
2. Barry S.L. et al. Occupational and Environmental Health: Recognizing and Preventing Disease and Injury. 2011
3. Nadvorniy M. et al. General Hygiene & Environmental Health. 2005.
4. Operating Room Design Manual. Kamal M. Room Ventilation Systems. 2012
Gaisa ķīmisko rādītāju novērtēšana (7.-11. avoti): 7. Ministru Kabinets. 17.11.2009. Noteikumi par gaisa kvalitāti: MK noteikumi Nr. 1290. Latvijas Vēstnesis. 182.
8. VARAM. Normatīvā akta projekts. Gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas rīcības plāns 2019. - 2030. gadam.
11. Methods for sampling and analysis of chemical pollutants in indoor air: supplementary publication to the screening tool for assessment of health risks from combined exposure to multiple chemicals in indoor air (2020).