Reģistru izmantošana pētniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi apgūstot kursu, studenti spēs: • nosaukt, kādi ar veselības jautājumiem saistīti reģistri darbojas Latvijā un kāds ir šo reģistru darbības likumīgais pamats; • izteikties par ētikas jautājumiem, kas saistās ar reģistru datu izmantošanu pētniecībā; • minēt reģistru izmantošanas pētniecībā priekšrocības un trūkumus.
Prasmes
1.• izveidot reģistra iespējām atbilstošu epidemioloģiskā pētījuma dizainu; • uzrakstīt pētījuma iecerei atbilstošu datu pieprasījumu iesniegšanai atbildīgajā iestādē.
Kompetences
1.• kritiski novērtēt reģistru pilnību un datu kvalitāti saistībā ar to piemērotību pētniecībai; • novērtēt reģistra trūkumu potenciālo ietekmi uz pētījuma rezultātu; • kritiski analizēt uz reģistru datiem balstītu pētījumu publikācijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Nodarbību laikā – epidemioloģisko radītāju aprēķināšana gan individuāli, gan grupās.
Mājās – paša izvēlēta reģistra izpēte, lai sagatavotu prezentāciju (kursa sākumā); uz reģistra datiem balstīta pētījuma publikācijas atrašana un analīze (kursa laikā); pētījuma pieteikuma sagatavošana (līdz kursa beigām).
Pēc studiju kursa beigām, lūdzu aizpildīt kursa novērtēšanas anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• prezentācija par kādu no Latvijas reģistriem, kas saistīts ar veselības jomu, vēršot uzmanību uz likumīgo pamatu, datu vākšanas metodi, datu pilnību un kvalitāti – darbs individuāli (40% no gala vērtējuma);
• uz reģistra datiem balstītas zinātniskas publikācijas rakstiska analīze, vēršot uzmanību uz metodi (reģistra pilnību, datu kvalitāti, ietekmi uz pētījuma rezultātu) un ētikas aspektiem – darbs individuāli (30% no gala vērtējuma);
• hipotētiska, uz reģistra datiem balstīta pētījuma pieteikuma prezentācija, iekļaujot konceptuālo modeli, pētījuma dizainu, mainīgo aprakstu un definīcijas – darbs individuāli, rakstisks pieteikums un prezentācija pēdējās nodarbības laikā (30% no gala vērtējuma);
• līdzdalība diskusijās nodarbību laikā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Reģistru būtība un uzturēšanas mērķi. Ētikas jautājumi un personas datu aizsardzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Reģistru būtība un uzturēšanas mērķi. Ētikas jautājumi un personas datu aizsardzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Veselības informācijas reģistri Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Veselības informācijas reģistri Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Reģistru datu sniegtās iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Reģistru datu sniegtās iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Reģistru izmantošanas iespējamie trūkumi un izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Reģistru izmantošanas iespējamie trūkumi un izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Uz reģistra datiem balstīta pētījuma pieteikums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Walgren A., Walgren B. Register-Based Statistics: Statistitical Methods for Administrative Data. John Wiley & Sons, 2014
Papildu literatūra
Rothman K.J., Greenland S., Lash T.L. Modern Epidemiology. 4th ed. Lippincott Williams&Wilkins, 2021. Chapter 23: Olsen J. Using Secondary Data – Pp.481-491.
Citi informācijas avoti
pētījumu publikācijas.