Personības psiholoģiskās teorijas
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Tiks apgūtas zināšanas: par būtiskākām psihologu teorijām par personības būtību un izpēti.
Prasmes
1.Tiks pilnveidotas prasmes analizēt personības teorijas un diskutēt par to saistību ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.
Kompetences
1.Tiks pilnveidotas kompetences izprast un diskutēt par dažādām psiholoģiskajām personības izpētes pieejām un teorijām, kā arī atlasīt un izmantot ievērojamāko psihologu teorētiskās atziņas par personību saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums. Recenzija saskaņā ar kritērijiem.
Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja.
Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Kriteriāls izvērtējums.
Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Ar prezentāciju.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Apgūstot studiju kursu, students saņem diferencētu vērtējumu, ko veido visu patstāvīgo darbu rezultāti, ieskaites darbs un aktīva uzstāšanās un diskusijas nodarbībās. Lai saņemtu gala vērtējumu, jāveic 4 patstāvīgie darbi, jāsniedz to prezentēšana vai diskusija nodarbībās un sekmīgi jānokārto zināšanu pārbaudes darbs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskā psihoanalīze, Z.Freida atziņas par psihes struktūru un psihoseksuālās attīstības stadijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi.
Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dž.A.Kellijs un kognitīvā pieeja personības izpētē.
Ē.Berne - transakciju analīze, Ego pozīcijas un dzīves scenāriju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudījums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biheiviorisms. Personības uzvedības analīze. A.Bandura, Sociālās izziņas teorija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi.
Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Humānistiskā psiholoģija. Pašvērtējuma loma personības attīstībā. Pašaktualizācijas teorija. Personības vajadzību hierarhija. Eksistenciālā psiholoģija. R.Mejs, I.Jaloms. Personības attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC.
Kalvāns, Ē. (2017). Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: RTA.
Goulmens, D. (2021).Tava emocionālā inteliģence. Jumava.
Papildu literatūra
Vorobjovs, A. (2005). No domas līdz zinātnei. R.: Izglītības soļi.
Šuvajevs, I. (2002). Dzīļu psiholoģija: personas, idejas un risinājumi. R.: Zvaigzne ABC.
Karpova, Ā. (1998). Personības teorijas un to radītāji. R.: Zvaigzne.
Reņģe, V. (1999). Psiholoģija: Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne.
Larsen, R. J. (2018). Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. 6th edition. New York: McGraw-Hill Education
Citi informācijas avoti
European Journal of Personality
Journal of Personality and Social Psychology