Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Personības psiholoģiskās teorijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_117
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot maģistrantūras studentu zināšanas un izpratni par nozīmīgākajiem psiholoģijas pamatvirzieniem personības izpētē, par personības izpratni, teorijām un to autoriem, kā arī teoriju izpausmēm sporta jomā. Kursa uzdevumi: - Iepazīstināt ar dažādām psiholoģiskām pieejām personības izpētē. - Iepazīstināt ar ievērojamākiem psihologiem un viņu teorijām par personību. - Sekmēt prasmes analizēt un diskutēt par personības teorijām, saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.

Priekšzināšanas

Pedagoģijas bakalaura grāds sportā vai profesionālais bakalaura grāds sporta zinātnē. Bakalaura grāds vai augstākā izglītība radniecīgā zinātņu nozarē vai apakšnozarē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Tiks apgūtas zināšanas: par būtiskākām psihologu teorijām par personības būtību un izpēti.

Prasmes

1.Tiks pilnveidotas prasmes analizēt personības teorijas un diskutēt par to saistību ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.

Kompetences

1.Tiks pilnveidotas kompetences izprast un diskutēt par dažādām psiholoģiskajām personības izpētes pieejām un teorijām, kā arī atlasīt un izmantot ievērojamāko psihologu teorētiskās atziņas par personību saistībā ar sporta pedagoga specialitātes specifiku.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums. Recenzija saskaņā ar kritērijiem. Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja. Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Kriteriāls izvērtējums. Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sportistu personības tipi vairāku personības teoriju skatījumā dažādos sporta veidos. Personības brieduma kritēriji, to izpausme uzvedībā sportā. Ar prezentāciju.
2.

Pārbaudījums

-
-
Biheiviorālo un humānistisko teoriju fokusēts skatījums uz personību sportā. Argumentēta eseja.
3.

Pārbaudījums

-
-
Psihoanalītisko teoriju salīdzinošais izvērtējums.
4.

Pārbaudījums

-
-
Apgūstot studiju kursu, students saņem diferencētu vērtējumu, ko veido visu patstāvīgo darbu rezultāti, ieskaites darbs un aktīva uzstāšanās un diskusijas nodarbībās. Lai saņemtu gala vērtējumu, jāveic 4 patstāvīgie darbi, jāsniedz to prezentēšana vai diskusija nodarbībās un sekmīgi jānokārto zināšanu pārbaudes darbs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasiskā psihoanalīze, Z.Freida atziņas par psihes struktūru un psihoseksuālās attīstības stadijām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi. Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dž.A.Kellijs un kognitīvā pieeja personības izpētē. Ē.Berne - transakciju analīze, Ego pozīcijas un dzīves scenāriju analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārbaudījums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārbaudījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biheiviorisms. Personības uzvedības analīze. A.Bandura, Sociālās izziņas teorija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģiskās teorijas sportā – Emocionālā Inteliģence (D.Goulmens) un daudzveidīgo spēju pieeja (H.Gardners).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Analītiskā psiholoģija. K.G.Jungs un personības psiholoģiskie tipi. Individuālā psiholoģija, A.Ādlers. Mīlestības izpratne Ē.Fromma teorijā. Sociokulturālā psihoanalīze. K.Hornija, viņas atziņas par neirotiskas personības izpratni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Humānistiskā psiholoģija. Pašvērtējuma loma personības attīstībā. Pašaktualizācijas teorija. Personības vajadzību hierarhija. Eksistenciālā psiholoģija. R.Mejs, I.Jaloms. Personības attīstība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

E.Eriksons, Ego psiholoģija un psihosociālās attīstības stadijas. Personības identitāte un krīzes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (2015). Psiholoģija. 2.sējums. Rīga: Zvaigzne ABC.

2.

Kalvāns, Ē. (2017). Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: RTA.

3.

Goulmens, D. (2021).Tava emocionālā inteliģence. Jumava.

Papildu literatūra

1.

Vorobjovs, A. (2005). No domas līdz zinātnei. R.: Izglītības soļi.

2.

Šuvajevs, I. (2002). Dzīļu psiholoģija: personas, idejas un risinājumi. R.: Zvaigzne ABC.

3.

Karpova, Ā. (1998). Personības teorijas un to radītāji. R.: Zvaigzne.

4.

Reņģe, V. (1999). Psiholoģija: Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne.

5.

Larsen, R. J. (2018). Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. 6th edition. New York: McGraw-Hill Education

Citi informācijas avoti

1.

Psihoanalītiķis mājas lapa

2.

European Journal of Personality

3.

Journal of Personality and Social Psychology