Antropoloģijas izpētes metodes
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students pārzina sociālajā antropoloģijā izmantotās metodes, pētniecības principus un ētikas apsvērumus, ar kuru palīdzību veidot pamatu savam maģistra darbam.
Prasmes
1.Students spēj: veikt novērojumu/līdzdalīgo novērojumu; veidot lauka darba pierakstus; izstrādāt interviju vadlīnijas; realizēt daļēji strukturētu/nestrukturētu kvalitatīvo interviju; veidot digitālo etnogrāfiju; pielietot radošās un eksperimentālās izpētes metodes; izstrādāt ētikas vadlīnijas savam pētījumam; analizēt iegūtos datus; veidot etnogrāfisku tekstu.
Kompetences
1.Students patstāvīgi izstrādā etnogrāfiska pētījuma dizainu, analizē empīrisko materiālu un prezentē rezultātus rakstiski un mutiski.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Visa kursa garumā studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tēmu. Uz katru semināra nodarbību studenti izlasa obligāto literatūru un sagatavojas diskusijai par norādīto semināra tēmu.
Kursa laikā studentiem indivduāli jāveic šādi patstāvīgie darbi:
1) Jāveic neliels pētījums – minietnogrāfija, izmantojot divas līdz trīs kursā apskatītās metodes, obligāti iekļaujot novērojumu un/vai līdzdalīgo novērojumu vismaz 20h garumā. Noslēgumā jāveido etnogrāfisks teksts ne vairāk kā 5000 vārdu apjomā un jāievieto e-vidē.
2) Jāsniedz recenzija par viena cita studenta pētījumu 1-2 lpp. apjomā un jāievieto e-vidē. Recenzēšanas uzdevums ir norādīt ne tikai uz kļūdām un nepilnībām, bet arī spēt izcelt darba stiprās puses.
3) Kursa noslēdzošajā nodarbībā studentiem jāprezentē savs pētījums.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa laikā students patstāvīgi veic pētījumu un izveido etnogrāfisku tekstu (līdz 5000 vārdiem), kuru prezentē kursa noslēdzošajā nodarbībā.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma darba teksts - 50%; Noslēguma darba prezentācija - 35%; Noslēguma darba recenzija - 15%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Emocijas lauka darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs pie minietnogrāfijas teksta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daļēji strukturētas un nestrukturētas intervijas. Jautājumu veidi, interviju vadlīnijas, sagatavošanās intervijai, intervijas vadīšanas principi, iegūto datu apstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā. Etnogrāfiska/lauka pētījuma pamatprincipi. Minietnogrāfijas kā noslēguma darba tēmu un praktisko jautājumu apspriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās un eksperimentālās metodes. Digitālā un attālinātā etnogrāfija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lauka darba veikšana, piezīmju veidošana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Minitenogrāfiju prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās un eksperimentālās metodes. Digitālā un attālinātā etnogrāfija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs pie minietnogrāfijas teksta.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lauka darba veikšana, piezīmju veidošana un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās un eksperimentālās metodes. Digitālā un attālinātā etnogrāfija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs pie minietnogrāfijas teksta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lauka darba veikšana, piezīmju veidošana un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās un eksperimentālās metodes. Digitālā un attālinātā etnogrāfija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daļēji strukturētas un nestrukturētas intervijas. Jautājumu veidi, interviju vadlīnijas, sagatavošanās intervijai, intervijas vadīšanas principi, iegūto datu apstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā. Etnogrāfiska/lauka pētījuma pamatprincipi. Minietnogrāfijas kā noslēguma darba tēmu un praktisko jautājumu apspriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Minitenogrāfiju prezentēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daļēji strukturētas un nestrukturētas intervijas. Jautājumu veidi, interviju vadlīnijas, sagatavošanās intervijai, intervijas vadīšanas principi, iegūto datu apstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Emocijas lauka darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Emocijas lauka darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Minitenogrāfiju prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs pie minietnogrāfijas teksta.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās un eksperimentālās metodes. Digitālā un attālinātā etnogrāfija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Emocijas lauka darbā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bernard, H. R. 2017. Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Mārtinsone, K. un Anita Pipere, A., sast. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU (latviešu plūsmai)
O'Reilly, K. 2012. Ethnographic methods. 2nd edition. New York: Routledge. (Akceptējams, kvalitatīvs un viegli uztverams avots par etnogrāfisko metodi.)
Meijerhofa, B. 2002. 'Ko Jūs no mums īsti gribat?' Kentaurs XXI, 27, 98-126. (Akceptējams avots latviešu valodā.) (latviešu plūsmai)
Stodulka T, S. N and Mattes D. 2018. Affective Scholarship: Doing Anthropology with Epistemic Affects. Ethos 46(4). Berkeley: 519–536. DOI: 10.1111/etho.12219.
Harding, J. 2019. Qualitative Data Analysis. 2nd edition. London: SAGE Publications.
Cimdiņa, A. 2023. Ilgtspējas meklējumi Arābijas tuksnesī. Tirgus un naftas antropoloģija. Rīga: Jāņa Rozes apgāds (latviešu plūsmai)
Praspaliauskiene, R. 2022. “Enveloped Lives: Practicing Health and Care in Lithuania,” Medical Anthropology Quarterly, 30, 4: 582-589.
Denzin, N., Lincoln, Y.S. ed. 2023. SAGE Handbook of Qualitative Research. 6th edition. London: SAGE Publications.
Pink, S., et al. 2016. Digital Ethnography. Principles and Practice. London: SAGE Publications.
Papildu literatūra
Emerson, R. M., Fretz, R., I., and L., S. L. 2011. Writing Ethnographic Fieldnotes. 2nd edition. Chicago: The University of Chicago Press.
Jenkins, T. 1994. 'Fieldwork and the perception of everyday life.' Man , pp. 433-455.
Behar, R. 2022. The Vulnerable Observer. Anthropology That Breaks Your Heart. Boston: Beacon Press.
Davies, C.A. 2008. Reflexive ethnography. A guide to researching selves and others. 2nd edition. London and New York: Routledge.
Coffey, A. 1999. The Ethnographic Self. Fieldwork and the Representation of Identity. London: SAGE.
Dewalt, K. M., and B. R. Dewalt. 2011. Participant Observation. A Guide for Fieldworkers. Lanham & Oxford: Altamira Press.
Kromrey, H. 2000. Empirische Sozialforschung. Modelle und Metoden der standartisierten Datenerhebung und Datenauswertung.
De Soto, H. G., and N. Dudwick. Editors. 2000. Fieldwork dilemmas: anthropologists in postsocialist states. Madison, Wis.: University of Wisconsin Press.
Ryang, S. 2000. Ethnography or Self-cultural Anthropology? Reflections on Writing About Ourselves. Dialectical Anthropology 25:297-320.
Rosaldo, R. 1986. "From the Door of His Tent," in Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Edited by J. Clifford and G. Marcus, pp. 77-97. Berkeley: University of California Press.
Robben, Antonius C.G.M, and Jeffrey J. A. Sulka. 2011. Ethnographic fieldwork : an anthropological reader. 2nd edition. Malden, MA: Blackwell Pub.
Riessman, C. 1993. Narrative analysis. London: Sage Publications.
Reed-Danahay, D. 2001. "Autobiography, Intimacy and Ethnography," in Handbook of Ethnography. Edited by P. Atkinson, A. Coffey, and S. Delamont, pp. 407-425. London: Sage Publications.
Lūse, A. (red). 2002. Cilveks, dzive, stastijums: rakstu krajums. Riga: Latvijas antropologu biediba; Latvijas Universitates Literaturas folkloras un makslas instituts. (latviešu plūsmai)
Kleinman, S., and M. Copp. 1993. Emotions and Fieldwork. Newbury Park: SAGE Publications.
Hemment, Julie. 2004. ‘Strategizing Gender and Development: Action Research and Ethnographic Responsibility in the Russian Provinces’ in Kathleen Kuehnast and Carol Nechemias (eds) Post-Soviet Women Encountering transition. Nation
Gupta, A., and J. Ferguson. 1997. "Discipline and Practice: "The Field" as Site, Method, and Location in Anthropology," in Anthropological Locations. Boundaries and Grounds of a Field Science. Edited by A. Gupta and J. Ferguson, pp. 1- 46. Berkeley: University of California Press.
Makaremi, C. 2008. 'Engaging with Silence. Interview with Vincent Crapanzano', Altérités 5, 2, 33-45.