Sociālā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūst zināšanas par sociālo psiholoģiju kā zinātni un tās aizsākumiem, pētīšanas metodēm sociālajā psiholoģijā, personības struktūru, par sociālo domāšanu un izziņu, agresijas veidošanos un tās veicinošiem faktoriem un attieksmes veidošanos.
Prasmes
1.Studenti izprot sociālās psiholoģijas teorijas un jēdzienus; analizē un labāk iepazīst sevi; prot izteikt savas domas mutiski un rakstiski; novērtē dažādību; attīsta kritisko domāšanu. Studenti iegūst prasmes atpazīt sindromus, efektus un fenomenus sociālajā psiholoģijā. Prot saskatīt ietekmes veidus un nozīmi komunikācijā. Prot saskatīt un novērst stereotipus, sociālos aizspriedumus un diskrimināciju saskarsmē.
Kompetences
1.Studenti spēj pielietot iegūtās zināšanas sociālajā psiholoģijā – analizēt sevi un apkārtējos sociālas psiholoģijas kontekstā. Studenti spēj saprast un analizēt savu un apkārtesošo neverbālo saskarsmi un tās nozīmi tiesību zinātnē. Studenti spēj izvērtēt stresu, pamanīt stresa un izdegšanas pazīmes sociālajā vidē un plānot profilaktiskos pasākumus stresa novēršanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. seminārs.
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
Aprakstīt efektu, fenomenu vai sindromu (tikai ne Stokholmas) sociālās psiholoģijas kontekstā ar atsauci uz avotu, savienojot to ar reālu notikumu. Darbs jāprezentē kursabiedriem grupās un jānodod.
2. seminārs.
Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
Aprakstīt sev raksturīgu stresa situāciju, kura atkārtojas (saistīt to ar profesionālo jomu, ja nestrādājat, tad ar stresu, kas rodas sociālajā vidē). Izmantojot literatūru, analizēt sevi, savu stresu un aprakstīt paņēmienus kā mēģināsiet rīkoties nākotnē, ja situācija atkārtosies. Darbs jāpārrunā grupās un jānodod.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Atbilstoši RSU Studiju reglamentam I.
Eksāmens. Analizēt kāda kino «varoņa» vai reālā cilvēka (piemēram, noziedznieka) situāciju no sociālās psiholoģijas skatupunkta. Darbu nodod izdrukātā veidā.
Piemēram, diskrimināciju, stereotipisku domāšanu, atribūcijas kļūdu, agresiju, mobingu, komformismu, stresu, utml.
Vairāku teoriju skatījumā. Aprakstīt sociālpsiholoģiskos cēloņus. Teorija no V.Reņģe «Sociālā psiholoģija» vai lekciju materiāliem. Tekstā lietot atsauces.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā psiholoģija kā zinātne, sociālās psiholoģijas problemātika. Pētīšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās izziņas psiholoģija: sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, "Es koncepcija". Iespaida veidošanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās izziņas psiholoģija: sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, "Es koncepcija". Iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā domāšana, sociālie priekšstati, objektifikācija, noenkurošana. Autori S.Moskoviči, E.Dirkheims u.c.
Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā domāšana, sociālie priekšstati, objektifikācija, noenkurošana. Autori S.Moskoviči, E.Dirkheims u.c.
Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme, tās veidošanās. Agresiju teorijas, tās cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme, tās veidošanās. Agresiju teorijas, tās cēloņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme, tās veidošanās. Agresiju teorijas, tās cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Prakstiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Prakstiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā psiholoģija kā zinātne, sociālās psiholoģijas problemātika. Pētīšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās izziņas psiholoģija: sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, "Es koncepcija". Iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā domāšana, sociālie priekšstati, objektifikācija, noenkurošana. Autori S.Moskoviči, E.Dirkheims u.c.
Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Prakstiskā pielietošana sarežģītās situācijās.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
V.Reņģe «Sociālā psiholoģija»
Papildu literatūra
Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. (1998). Stresa menedžments. Pārvarēšana un profilakse. - Izdevniecība AGB.
Ozoliņa, N.A. & Vidnere, M. (2000). Iztēles psiholoģija. Izdevniecība AGB
Anderson Jane M. Depressoin, Stress and Work. How occupation Can Affect Mental Health (2007). Journal of Controversial Medical Claims (Vol 15. No.1)
Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press
Bodrov, V. A. (2006). Psihologicheskij stress: razvitije i preodolenije. PER SE. (psiholoģiskais stress: attīstība un tā pārvarēšana).
Grinberg, D. (2002). Upravlenije stressom. Piter, (Stresa vadīšana – krievu val.).
Sandomirskij, M. E. (2001). Zascita ot stresa. Institut psihoterapij. Moskva. (Aizsardzība no stresa).
Torntons, M. (2006). Meditācija stresa mirklī. Preses nams.
Citi informācijas avoti
Myers D. Social psychology. New York: McGraw Hill, 1996. / Майерс. Социальная психология. Москва, 2011.
Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā :sociālā psiholoģija.Rīga, Kamene
Prabals F. Manipulācija ar cilvēkiem. Pozitīvā pieeja. Zvaigzne ABC apgāds; 2011
Reņģe, V. Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2002.
Vorobjovs, A. Sociālā psiholoģija. R.: Izglītības soļi. 2002.
Smith, E., Mackie, D. Social psychology. Hove and New York., Psychology Press. 2007.
Stereotype definition based on the Random House Unabridged Dictionary [tiešsaiste]. [B.v.] : Ask.com, 2008 [skatīts 2009.g. 28.febr.].
Pļaveniece M., Škuškovina D. Sociālā psiholoģija pedagogiem. Rīga, Raka, 2002.
Андреева Г.М. Социальная психология. – М.: Аспект Пресс, 2002.
Journal of Personality and Social Psychology.
Journal of Experimental Social Psychology.
Social Behavior and Personality: An International Journal.