Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ISK_083
Zinātnes nozare
Internā medicīna; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Iekšķīgo slimību katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēs demonstrēt: • izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem; • izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā; • orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: • komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības; • izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais: • Spēs komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. • Spēs profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. • Veiks situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. • Spēs analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Ieteikumu izstrāde komunikācijai konkrētā situācijā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Nodarbību ieskaite, kurā studējošie prezentē kādu no kursa laikā apskatītām tēmām padziļinātā formā. PowerPoint prezentācija (10 – 15 min.). Students uzrāda izpratni par prezentējamo tēmu un apliecina spējas izvirzītās problēmas risināt reālās klīniskās situācijās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācija kā klīniskā pamatprasme: Medicīniskās komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. Ar veselību saistīta dzīves kvalitāte. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Konflikta situācijas, krīzes situācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Medicīniskās komunikācijas juridiskie aspekti, ārsta tiesības un pacienta tiesības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). ISBAR protokols. Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar internetā izglītotiem pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. CCM (Chronic Care Model). Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, ar afātiskiem traucējumiem, u.c). Komunikācija ar ITN pacientiem. “voICe” un “Small Talk Intensive Care” aplikācijas. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio – Vispārīgā medicīniskā izmeklēšana. Pamata klīniskās prasmes. Darbs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Historia morbi: vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012 (akceptējams izdevums)

2.

Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009 (akceptējams izdevums)

3.

Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017

4.

Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums)

5.

Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984 (akceptējams izdevums)

6.

Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija : saskarsmes būtība – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997 (akceptējams izdevums)

7.

Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018

8.

Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2010 (akceptējams izdevums)

9.

Ārvalstu studentiem/For international students:

10.

Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018

11.

Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums)

12.

Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017

Papildu literatūra

1.

Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011

2.

Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2013

3.

Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011

4.

Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011

5.

Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012

6.

Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2021

7.

EACH homepage / database

8.

England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012

9.

Feldman M., Christensen J. Behavioral Medicine: A Guide for Clinical Practice. 2020.

10.

Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008

11.

Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006

12.

Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006

13.

Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995

14.

Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 2009

15.

Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009

16.

Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010

17.

Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 2014

18.

Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006

19.

Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009

20.

Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002

21.

Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016

22.

Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006

23.

Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012

24.

Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006

25.

Ārvalstu studentiem/For international students:

26.

Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011

27.

Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016

28.

Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002

29.

Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006

Citi informācijas avoti