Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēs demonstrēt: • izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem; • izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā; • orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: • komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības; • izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais: • Spēs komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. • Spēs profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. • Veiks situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. • Spēs analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Ieteikumu izstrāde komunikācijai konkrētā situācijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību ieskaite, kurā studējošie prezentē kādu no kursa laikā apskatītām tēmām padziļinātā formā. PowerPoint prezentācija (10 – 15 min.). Students uzrāda izpratni par prezentējamo tēmu un apliecina spējas izvirzītās problēmas risināt reālās klīniskās situācijās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija kā klīniskā pamatprasme:
Medicīniskās komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti.
Ar veselību saistīta dzīves kvalitāte.
E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi.
GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta-pacienta attiecības.
Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi.
Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Konflikta situācijas, krīzes situācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas problēmas.
Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās komunikācijas juridiskie aspekti, ārsta tiesības un pacienta tiesības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija.
Ārsta tēls. Lomu spēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Historia morbi (subjektīvā daļa).
“Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). ISBAR protokols.
Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem.
Komunikācija ar internetā izglītotiem pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem.
Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar mirstošiem pacientiem.
Kübler-Ross sēru modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. CCM (Chronic Care Model).
Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols.
Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, ar afātiskiem traucējumiem, u.c). Komunikācija ar ITN pacientiem. “voICe” un “Small Talk Intensive Care” aplikācijas.
Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio – Vispārīgā medicīniskā izmeklēšana. Pamata klīniskās prasmes.
Darbs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Historia morbi: vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem.
Diskusija, kopsavilkums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012 (akceptējams izdevums)
Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009 (akceptējams izdevums)
Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017
Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums)
Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984 (akceptējams izdevums)
Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija : saskarsmes būtība – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997 (akceptējams izdevums)
Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018
Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2010 (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students:
Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018
Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums)
Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017
Papildu literatūra
Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011
Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2013
Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011
Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011
Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012
Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2021
England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012
Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008
Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006
Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006
Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 2009
Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009
Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010
Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 2014
Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006
Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009
Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002
Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016
Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006
Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012
Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006
Ārvalstu studentiem/For international students:
Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011
Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016
Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002
Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006