Cilvēka anatomija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiak@rsu.lv, +371 67061551
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students varēs nosaukt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas un orgānus; pratīs aprakstīt to uzbūvi, novietojumu un galvenās funkcijas; zinās atsevišķu galvas un kakla orgānu inervāciju, apasiņošanu un limfas atteci; daļu anatomijas terminu zinās latīņu valodā.
Prasmes
1.Students atpazīs un pratīs parādīt orgānus, to daļas un citas anatomiskas struktūras anatomijas studijās lietotajos mācību līdzekļos.
Kompetences
1.Students spēs strādāt ar speciālo literatūru padziļinātai specialitātes apgūšanai, spēs izmantot zināšanas klīnisko piemēru analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jāizskata paškontroles jautājumi e-studijās, darbs ar mācību līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti), papildu literatūras izskatīšana un vienkāršu shēmu veidošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes:
1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nokārtojot tajās paredzētos pārbaudījumus (20%).
2. Regulāra un pastāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve (10%).
3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%).
4. Rakstisks eksāmens (50%).
Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās, nokārtot paredzētos pārbaudījumus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto paredzētos pārbaudījumus sekmīgi un laicīgi.
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un norādītajos termiņos sagatavot referātu vai prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto tēmu, izmantojot saprotamu, secīgu informāciju un uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem (galvaskauss, galvas un kakla muskuļu un orgānu preparāti). Referāta vai prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus, uzdodot tiem atsevišķus jautājumus vai uzdevumus, beigās izdarīt kopsavilkums par konkrēto tēmu.
Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads anatomijā. Kauls kā orgāns, kaulu savienojumi. Skeleta muskuļu uzbūve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Galvaskausa kauli, kaulu savienojumi, topogrāfiskie veidojumi. Rumpja un ekstremitāšu kauli un kaulu savienojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Embrionālās attīstības pamatprincipi. Elpošanas sistēmas un gremošanas sistēmas orgānu raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Galvas un kakla muskuļi, fascijas, starpfasciju spraugas. Rumpja un ekstremitāšu muskuļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sirds. Ievads angioloģijā. Lielā un mazā asinsrites loka asinsvadi. Venozās sistēmas. Limfātiskās sistēmas uzbūve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas un gremošanas sistēmas orgāni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kopējā, ārējā un iekšējā miegartērija, zematslēgas artērija. Galvas un kakla vēnas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Urīnsistēma un dzimumsistēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas iedalījums. Muguras smadzeņu uzbūve. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu pusložu uzbūve. Smadzeņu apvalki, starpapvalku spraugas. Smadzeņu šķidrums un tā cirkulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Galvas un kakla daļas orgānu apasiņošana, limfas attece.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Autonomā (veģetatīvā) nervu sistēma. Endokrīnie dziedzeri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Muguras smadzenes, iegarenās smadzenes, tilts, smadzenītes, vidussmadzenes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Starpsmadzenes, smadzeņu puslodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Maņu orgāni. I, II, III, IV, VI, VIII galvas smadzeņu nervu pāris.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
V, VII, IX, X, XI, XII galvas smadzeņu nervu pāris. Galvas un kakla daļas orgānu, muskuļu un ādas inervācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Muguras smadzeņu nervi un nervu pinumi. Iekšējo orgānu inervācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Eglīte, K. 2020. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Knipše, G., Krūmiņa, D., Boka, S., Šavlovskis, J. un Vīksna, A. 2020. Cilvēka anatomija. 1. daļa, Galva, kakls. 1. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Papildu literatūra
Tenbergs, G. un Stalte, K. 2018. Cilvēka ķermenis: Ilustrētā enciklopēdija. Dorling Kindersley Limited. Rīga: Zvaigzne ABC.
Hombach-Klonisch, S., Klonisch, T. and Peeler, J. 2019. Sobotta clinical atlas of human anatomy. Urban & Fischer.
Logan, B., Reynolds, P., Rice, S. and Hutchings, R. 2016. McMinn's Color Atlas of Head and Neck Anatomy. 5th ed. London: Elsevier.
Norton, N. and Netter, F. 2016. Netter's Head and Neck Anatomy for Dentistry (Netter Basic Science). Saintt Louis: Elsevier.
Schulte, M., Schumacher, E., Lamperti, U., Voll, E. D. and Schuenke, M. 2016. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy), Latin Nomenclature. Thieme.
Citi informācijas avoti
Anatomijas web resursi, licensētas programmas, mācību CD un DVD, 3D virtuālās desekcijas galds
Mācību materiāli Cilvēka anatomijā Zobu higiēnistu studentiem e - studijās