Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_292
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumiem. Aprakstīt dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu cēloņus, veidus, klīniskās pazīmes (Artikulācijas traucējumi, fonoloģiskie traucējumi, dizartija, apraksija, skaņu izrunas traucējumi adenoīdu, dzirdes, oromotoru u.c. traucējumu gadījumos). Novērtēt skaņu izrunu, runu. Plānot un veikt runas un valodas terapiju runas skaņu traucējumu gadījumos.

Priekšzināšanas

Pedagoģija; Pedagoģiski didaktiki pamatprincipi audiologopēda darbā; Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.3 semestris • aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus. 4 semestris • aprakstīs organiskus un strukturālus runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs organisku un strukturālu runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus.

Prasmes

1.3. semestris • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām. 4 semestris • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību organisku un strukturālu runas skaņu traucējumu gadījumā. • analizēs organisku un strukturālu skaņu traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.

Kompetences

1.3 un 4 semestris • spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • pāru darbs – nodarbības plānošana, demonstrācija (uz pierādījumiem balstītas terapijas plānošan artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos). 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, prezentācija skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

3. semestris: • sekmīgi izpildīti pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • novērtēšanas ziņojums • pāra darba prezentācija • iesniegti patstāvīgie darbi. 4. semestris: Gala vērtējums kumulatīvs: sekmīgi nokārtoti pašnovērtēšanas testi 50%; grupu darbs 20%, iesniegti patstāvīgie darbi 30%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi. Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas. Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšana. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu analīze. Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana. Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Fonoloģisko procesu traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kursa saturs. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Organiski runas skaņu traucējumi. Studiju kursa saturs, pārbaudījumi; Kursa darba izstrāde?? Runas skaņu traucējumu klasifikācija; Organiski runas skaņu traucējumi. Dizartrija, cēloņi, klīniskās izpausmes, formas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dizartrija. Runas apraksija. Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze; Dizartrijas klasifikācija; Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā; Apraksijas definīcija; Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija; Iegūta runas apraksija pieaugušajiem; Bērnības runas apraksija; Apraksijas klīniskās izpausmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas\runas traucējumi OMF, dzirdes, adenoīdu traucējumu, īsas zemmēles saites gadījumos:  Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem: cēloņi, patoģenēze, klīniskās izpausmes; Skaņu izrunas traucējumi, to izpausmes miofunkcionālu traucējumu gadījumā; Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā; Skaņu izrunas\runas traucējumi dzirdes traucējumu gadījumos; Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā. Runas\skaņu izrunas traucējumi īsas zemmēles saites gadījumos;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana, kraniālo nervu darbības novērtēšana. Artikulācijā iesaistīto struktūru – žokļu, mēles, lūpu, mīksto aukslēju darbības novērtēšana. Galvas nervu – V, VII, IX, X, XII darbības  novērtēšana. Runas saprotamības novērtēšana. Kursa darbu tēmu ideju prezentācija. Mēles saites novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Iedzimta, iegūta dizartrija. Dizartrijas klīniskās pazīmes bērniem. Runas klīnisko pazīmju novērtēšana un analīze iedzimtas dizartrijas gadījumā. Dizartrija un BCT. Vikinga skala. FKS.  MPKS. Dizartrijas cēloņi un klīniskās pazīmes pieaugušajiem; Dizartrijas novērtēšanas iespējas audiologopēda darba praksē pieaugušajiem; Terapijas iespējas dizartrijas gadījumā (bērni, pieaugušie). Klīnisko gadījumu analīzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērnības runas apraksija, iegūta apraksija. Bērnības runas apraksija/dispraksija cēloņi, klīniskās izpausmes bērniem; Sarežģītu skaņu izrunas/runas traucējumu analīze; Iegūtas apraksijas novērtēšanas iespējas; Terapijas iespējas apraksijas gadījumā; Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapijas iespējas runas traucējumu gadījumos. Terapijas plānošana sarežģītu skaņu izrunas/runas traucējumu gadījumos; Klīniskā gadījuma simulācija, analīze;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

OMF traucējumi. Miofunkcionālie traucējumi; Miofunkcionālu traucējumu izvērtēšana, diagnostika;  Sakodiena, lūpu, mēles, vaigu darbības spēka mērījumi; Mēles darbības novērtēšana rīšanas orālās fāzes laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skaņu izrunas/runas traucējumi OMF traucējumu rezultātā. OMF traucējumu novērtēšana; Terapijas iespējas OMF traucējumu gadījumos;
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.

2.

Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa

3.

Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.

4.

The Handbook of Language and Speech Disorders, 2021, p.334-367 Izdošanas ziņas. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd Valoda

5.

Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.

Papildu literatūra

1.

Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.

2.

Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated

3.

Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa

4.

Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective

5.

Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier