Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.3 semestris • aprakstīs artikulācijas un fonoloģiskos traucējumus; • ieteiks artikulācijas un fonoloģisko traucējumu terapijas iespējas; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus. 4 semestris • aprakstīs organiskus un strukturālus runas skaņu traucējumus; • klasificēs runas traucējumu veidus, izpausmes, analizēs traucējuma cēloņus; • uzskaitīs organisku un strukturālu runas skaņu traucējumu terapijas veidus un virzienus.
Prasmes
1.3. semestris • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību, fonoloģiskās prasmes; • analizēs skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām. 4 semestris • novērtēs artikulācijā iesaistīto struktūru – mēles, lūpu, žokļa u.c. darbību organisku un strukturālu runas skaņu traucējumu gadījumā. • analizēs organisku un strukturālu skaņu traucējumu veidus; • plānos runas skaņu traucējumu terapiju pamatojoties uz pierādījumiem balstītām atziņām.
Kompetences
1.3 un 4 semestris • spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas, dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumu novērtēšanai, analīzei un terapijas plānošanai, kā arī spēs veikt nepieciešamo terapiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
3. semestris: • audio ierakstu analīze; • novērtēšanas ziņojums; • zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām; • pāru darbs – nodarbības plānošana, demonstrācija (uz pierādījumiem balstītas terapijas plānošan artikulācijas un fonoloģisko traucējumu gadījumos). 4. semestris: • audio un video ierakstu analīze (klīnisko gadījumu analīze); • novērtēšanas ziņojums; • uz pierādījumiem balstītas zinātniskās literatūras analīze par dotajām tēmām (skaņu izrunas traucējumi); • grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas analīze, prezentācija skaņu izrunas traucējumu gadījumos, zinātnisko rakstu analīze. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
3. semestris: • sekmīgi izpildīti pašnovērtēšanas testi studiju kursa laikā; • novērtēšanas ziņojums • pāra darba prezentācija • iesniegti patstāvīgie darbi. 4. semestris: Gala vērtējums kumulatīvs: sekmīgi nokārtoti pašnovērtēšanas testi 50%; grupu darbs 20%, iesniegti patstāvīgie darbi 30% |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu definīcija un cēloņi.
Skaņu izrunas attīstība ontoģenēzē.
Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija.
Skaņu izrunas traucējumu attīstības profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējuma klīniskās izpausmes, diagnosticēšanas iespējas.
Skaņu izrunas traucējumu skrīninga novērtēšana.
Skaņu izrunas novērtēšana.
Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls.
Fonoloģisko procesu attīstība un novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu analīze.
Skaņu izrunas traucējumu terapija bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu artikulācijā iesaistīto struktūru novērtēšana – mēles, lūpu, žokļa, mīksto aukslēju, balss un elpošanas novērtēšana.
Skaņu izrunas novērtēšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vidējo mēleņu izrunas traucējumi, pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Fonoloģisko procesu traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas traucējumu analīze. Terapijas plānošana. terapijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kursa saturs. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. Organiski runas skaņu traucējumi.
Studiju kursa saturs, pārbaudījumi;
Kursa darba izstrāde??
Runas skaņu traucējumu klasifikācija;
Organiski runas skaņu traucējumi.
Dizartrija, cēloņi, klīniskās izpausmes, formas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dizartrija. Runas apraksija.
Dizartrijas definīcija, etioloģija, patoģenēze;
Dizartrijas klasifikācija;
Runas traucējumu klīniskās izpausmes dizartrijas gadījumā;
Apraksijas definīcija;
Apraksijas veidi: orāla apraksija, runas apraksija;
Iegūta runas apraksija pieaugušajiem;
Bērnības runas apraksija;
Apraksijas klīniskās izpausmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas\runas traucējumi OMF, dzirdes, adenoīdu traucējumu, īsas zemmēles saites gadījumos:
Orofaciāli miofunkcionāli traucējumi bērniem: cēloņi, patoģenēze, klīniskās izpausmes;
Skaņu izrunas traucējumi, to izpausmes miofunkcionālu traucējumu gadījumā;
Skaņu izrunas\runas traucējumi adenoīdu gadījumā;
Skaņu izrunas\runas traucējumi dzirdes traucējumu gadījumos;
Runas\skaņu izrunas traucējumi aukslēju šķeltnes gadījumā.
Runas\skaņu izrunas traucējumi īsas zemmēles saites gadījumos;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
4
|
Tēmas
|
Runas/skaņu veidošanā iesaistīto struktūru darbības novērtēšana, kraniālo nervu darbības novērtēšana.
Artikulācijā iesaistīto struktūru – žokļu, mēles, lūpu, mīksto aukslēju darbības novērtēšana.
Galvas nervu – V, VII, IX, X, XII darbības novērtēšana.
Runas saprotamības novērtēšana.
Kursa darbu tēmu ideju prezentācija.
Mēles saites novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Iedzimta, iegūta dizartrija.
Dizartrijas klīniskās pazīmes bērniem.
Runas klīnisko pazīmju novērtēšana un analīze iedzimtas dizartrijas gadījumā.
Dizartrija un BCT.
Vikinga skala.
FKS.
MPKS.
Dizartrijas cēloņi un klīniskās pazīmes pieaugušajiem;
Dizartrijas novērtēšanas iespējas audiologopēda darba praksē pieaugušajiem;
Terapijas iespējas dizartrijas gadījumā (bērni, pieaugušie).
Klīnisko gadījumu analīzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Bērnības runas apraksija, iegūta apraksija.
Bērnības runas apraksija/dispraksija cēloņi, klīniskās izpausmes bērniem;
Sarežģītu skaņu izrunas/runas traucējumu analīze;
Iegūtas apraksijas novērtēšanas iespējas;
Terapijas iespējas apraksijas gadījumā;
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Terapijas iespējas runas traucējumu gadījumos.
Terapijas plānošana sarežģītu skaņu izrunas/runas traucējumu gadījumos;
Klīniskā gadījuma simulācija, analīze;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
OMF traucējumi.
Miofunkcionālie traucējumi;
Miofunkcionālu traucējumu izvērtēšana, diagnostika;
Sakodiena, lūpu, mēles, vaigu darbības spēka mērījumi;
Mēles darbības novērtēšana rīšanas orālās fāzes laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skaņu izrunas/runas traucējumi OMF traucējumu rezultātā.
OMF traucējumu novērtēšana;
Terapijas iespējas OMF traucējumu gadījumos;
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bauman-Waengler, Jacqueline, Garcia, Diane, 2018. Phonological Treatment of Speech Sound Disorders in Children: A Practical Guide, San Diego: Plural Publishing, Incorporated.
Irēna Miltiņa, 2017. Modelēšana logopēdijā. Rīga: Izdevniecība RaKa
Ken M. Bleile, 2018. Speech Sound Disorders: For Classroom and Clinic. 4th Edition. Plural Publishing, Incorporated.
The Handbook of Language and Speech Disorders, 2021, p.334-367 Izdošanas ziņas. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd Valoda
Rhea Flipsen, Peter Paul, 2015. Speech Sound Disorders in Children: In Honor of Lawrence D. Shriberg, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
Blūmentāle Ilze, u.c., 2014. Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā.
Dodd, Karen, 2013. Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder. John Wiley & Sons, Incorporated
Irēna Miltiņa, 2008. Skolotāja logopēda darba mape. Rīga: RaKa
Nick Miller, 2014. Motor Speech Disorders: a cross-language perspective
Wanda G. Webb, 2017. Neurology for the speech-language pathologist / Wanda G. Webb. St. Louis, Missouri: Elsevier