Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ambulatorā pediatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPE_006
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
1,95
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām atbilstošu teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par bērnu veselību, tās nostiprināšanu un slimībām, to prevenciju, agrīnu diagnostiku un ārstēšanu, t.sk. neatliekamos stāvokļos, rehabilitāciju, speciālistu konsultāciju organizāciju, medicīniskās dokumentācijas pareizu aizpildi primārajā aprūpē, kā arī iepazīties ar ārsta prakses darbības principiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par veselu bērnu, veselības veicināšanu un biežāk sastopamajām bērnu slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, ārstēšanas, profilakses un rehabilitācijas principiem ambulatorajā praksē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs: • sniegt kvalificētu medicīnisko palīdzību bērniem akūtu un hronisku slimību gadījumos, veicot slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi atbilstoši primāram veselības aprūpes līmenim, kā arī veicināt bērnu veselību, harmonisku attīstību un interešu aizstāvību; • savas specialitātes ietvaros sniegt konsultācijas pacientiem, viņu piederīgajiem un citām ārstniecības personām; • aktīvi piedalīties bērnu slimību prevencijas, sabiedrības profilakses, sabiedrības veselības, nesertificētu ārstu un medicīnas studentu izglītības darbā, kā arī ar bērnu veselību saistītos pētījumos; • iejūtīgi veidot profesionālas attiecības ar pacientiem un viņu aprūpētājiem, kolēģiem, ņemot vērā kulturālās un etniskās īpatnības, nacionālās un globālās bērnu tiesības, ētiskos, profesionālā noslēpuma un konfidencialitātes principus; • izvairīties no liekiem izmeklējumiem, nepamatotas ārstēšanas un nevajadzīgas bērna hospitalizācijas; • strādāt komandā, sadarboties ar vecāku un citām sabiedrības grupām; • veikt specialitātes nolikumā paredzētās manipulācijas t. sk., jāapgūst primārajā aprūpē: o Anamnēzes savākšana un bērna fizikālā izmeklēšana  Bērnu ēdināšana.  Jaundzimušā ādas un gļotādu apstrāde.  Nabas brūces apstrāde.  Uztura ingredientu un kalorāžas aprēķins dažāda vecuma bērniem.  Bērna fiziskās attīstības mērījumu veikšana un izvērtēšana.  Uzvedības izvērtēšana.  Bērnu fiziskās un garīgās attīstības izvērtēšana.  Dzimumbrieduma izvērtēšana  Gūžas locītavas izmeklēšana.  Zobu un mutes higiēna.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu slimību gadījumā. Ņemot vērā ārsta daudzpusīgo darbību primārajā veselības aprūpē, rezidentam jāapgūst kompetence pieņemt lēmumu par sniegtās palīdzības apjomu rezidentūras programmā iekļauto slimību (skat. rezidentūras pilno programmu) gadījumos ambulatoros apstākļos, galveno uzmanību pievēršot veselības veicināšanai un slimību profilaksei t. sk. imunizācijai, pareizai bērna kopšanai un ēdināšanai, fiziskai un garīgai attīstībai, neatliekamajai palīdzībai akūtos gadījumos, sadarbībai ar speciālistu hronisku slimību gadījumos, indikācijām nosūtīšanai uz stacionāru. Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu:  Konsultēt pacientus un ģimenes • savākt anamnēzi • veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi • novērtēt augšanu un attīstību • novērtēt uzturu • novērtēt psiholoģisko stāvokli • veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu • sniegt skaidrojumu un konsultācijas • iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu  Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu • pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu • veikt diferenciāldiagnozi • apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus • pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus • konsultēties ar daudznozaru speciālistiem • vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem  Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus • pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu • nodrošināt pamata pirmo palīdzību

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas darbā ar bērniem primārajā aprūpē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā. 2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Aktuālās problēmas ambulatorajā pediatrijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,95
Semināru skaits:
1
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/

2.

Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.

3.

Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019

Citi informācijas avoti