Mūsdienu sabiedrības tendences un problēmas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Zināšanas par mūsdienu sabiedrību, vērtībām, valstu attīstības modeļiem, kā arī par mūsdienu sabiedrībās notiekošajā globālām pārmaiņām un to ietekmi uz sabiedrības dzīves jomām – ģimeni, nodarbinātību, izglītību. • Zināšanas par statistikas un pētījumu datiem un avotiem, kas tiek izmantoti sabiedrības novērtēšanai un salīdzinošai analīzei. • Izpratne par sabiedrības izmaiņu tendencēm un galvenajām problēmām, kas saistītas ar sabiedrības novecošanu, sociālo iekļaušanu un sociālo nevienlīdzību.
Prasmes
1.• Raksturot un identificēt globālos un Latvijā notiekošos sociālos procesus un sociālās problēmas, balstoties uz statistikas un sociālo pētījumu datiem. • Kritiski analizēt, skaidrot un argumentēti diskutēt par pētījumos novērotajām faktoru saistībām (korelācijām) vai cēloņsakarībām (kauzalitāti).
Kompetences
1.Piemērotu datu avotu un metožu izvēle, mūsdienu sabiedrības novērtēšanai un notiekošo sociālo procesu un problēmu ietekmes analīzei dažādās sociālās dzīves jomās, iegūto rezultātu interpretēšana gan Latvijas, gan globālā mērogā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru.
Datu meklēšana un apkopošana, sagatavojot referātu un semināru uzdevumus.
Referāta un semināru darbu prezentācija.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semināra darbu prezentācijas: 70%.
Referāts, tā prezentācija: 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības definēšana. Sabiedrība un sociālie mehānismi. Socioloģijas loma un metodes sociālo problēmu noteikšanā un izpētē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un pārmaiņas. Evolūcija un bioloģija, gēni un kultūra. Pūļa gudrība un individuālā rīcība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu identificēšana 21. gadsimtā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevienlīdzība 21. gadsimtā. Sociālā nevienlīdzība un stratifikācija, sociāli politiskās struktūras izmaiņas Latvijā 20.gs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Austrumeiropa pēc sociālisma
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas un sabiedrība. Sociālie tīkli, lielie dati, algoritmi, novērošana un izsekošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitalizācija un sabiedrība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Politekonomija un kapitālisms 21. gadsimtā. Mājsaimniecības un labklājība. Nodarbinātība un darbs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs 21. gadsimtā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patēriņš 21. gadsimtā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Referātu prezentācijas un diskusija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Referātu prezentācijas un diskusija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Stephens-Davidowitz, Seth. 2017. Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are. New York, NY: Dey Street Books.
Dzenovska, D. 2018. School of Europeanness: Tolerance and Other Lessons in Political Liberalism in Latvia. Cornell University Press.
Sumpter, David. 2018. Outnumbered: From Facebook and Google to Fake News and Filter-Bubbles – The Algorithms That Control Our Lives. 1st edition. Bloomsbury Sigma.
Susskind, D. 2020. A World Without Work: Technology, Automation and How We Should Respond. Penguin UK.
Wallace-Wells, David. 2019. The Uninhabitable Earth : Life After Warming. New York : Tim Duggan Books.
Papildu literatūra
Lāce T. 2012. Sociālā atstumtība Latvijā: situācijas raksturojums un politikas analīze. Zinātne.
Sabiedrības novecošana: sociālā aizsardzība, nevienlīdzība un darba tirgus riski. LU FSI.
Therborn, G. 2011. The World. A Beginner’s Guide. Cambridge, Polity Press
Daudzveidīgās un mainīgās Latvijas identitātes. 2014. LU Akadēmiskais apgāds.
Latvija. Pārskats par tautas attīstību, pieejami no: http://www.szf.lu.lv