Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības un slimības psihosociālie aspekti un psihosociālā rehabilitācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_557
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot un sistematizēt maģistrantu izpratni par psihosociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un terminoloģiju, principiem un metodoloģiju; izglītot par psihosociālās rehabilitācijas iespējām; sekmēt izpratni par multidisciplinārās komandas darbu un tās principiem psihosociālajā rehabilitācijā, izglītot par dažādu pacientu/klientu grupu psiholoģiskās palīdzības metožu izvēli.

Priekšzināšanas

Sociālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, klīniskā veselības psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihologa profesionālā darbība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē un izskaidro psihosociālās rehabilitācijas terminoloģiju, principus un metodoloģiju; izskaidro psihosociālās rehabilitācijas palīdzības iespējas; raksturo multiprofesionālās komandas darba principus psihosociālajā rehabilitācijā un definē psiholoģiskās konsultēšanas stratēģijas psihosociālajā rehabilitācijā atbilstoši pacientu grupai.

Prasmes

1.Lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju; spēj atpazīt rehabilitācijas gaitu ietekmējošos faktorus; atpazīst multiprofesionālās komandas speciālistu darba pamatuzdevumus un spēj komunicēt atbilstoši viņu darba sfērai, spēj izvēlēties pacientu grupai un faktoriem atbilstošas psiholoģiskās palīdzības metodes.

Kompetences

1.Izprot un pielieto psihosociālajā rehabilitācijā izmantoto terminoloģiju; izskaidro multiprofesionālās komandas darba principus psihosociālajā rehabilitācijā un sadarbojas ar komandas speciālistiem atbilstoši darbības sfērai, izstrādā un pielieto psiholoģiskās palīdzības metodes atbilstoši pacientu grupai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Rehabilitācijas ietvaros veiktas psiholoģiskās rehabilitācijas plāna izstrāde vienam klientam/pacientam (gadījumu analīze) un prezentēšana grupā, norādot izvēlētās psiholoģiskās palīdzības metodes un pamatojot to izvēli. 2. Patstāvīga obligātās literatūras lasīšana. 3. Uzrakstīt eseju par psihologu kā multiprofesionālas komandas locekli.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (10%); 2. Patstāvīga obligātās literatūras lasīšana (10%); 3. Eseja par psihologu kā multiprofesionālās komandas locekli (30%); 4. Laicīga un kritērijiem atbilstoša rakstiskā darba nodošana un prezentācija : a. Vienas docētāja sagatavotas klienta/pacienta situācijas izvēle un teorētisks izvēlētās situācijas klienta/pacienta grupas raksturojums, balstoties uz biopsihosociālo modeli; b. Pacientu grupai atbilstošas psiholoģiskās palīdzības metodes izvēle un teorētiskais pamatojums (50%). Ieskaites nokārtošanai nepieciešams iegūt vismaz 80%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis psihosociālajā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas pamati un terminoloģija, principi un metodoloģija. Darbs multiprofesionālajā komandā. Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis psihosociālajā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas pamati un terminoloģija, principi un metodoloģija. Darbs multiprofesionālajā komandā. Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis psihosociālajā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas pamati un terminoloģija, principi un metodoloģija. Darbs multiprofesionālajā komandā. Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis psihosociālajā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas pamati un terminoloģija, principi un metodoloģija. Darbs multiprofesionālajā komandā. Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis psihosociālajā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas pamati un terminoloģija, principi un metodoloģija. Darbs multiprofesionālajā komandā. Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības psihosociālie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības psihosociālie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības psihosociālie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības psihosociālie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: pacienti pēc spinālā bojājuma: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: pacienti pēc spinālā bojājuma: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: pacienti pēc spinālā bojājuma: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: pacienti pēc spinālā bojājuma: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: onkoloģiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: onkoloģiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: onkoloģiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: onkoloģiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Springfield, Ill: Charles C Thomas.

2.

Kennedy, P. (2012). The Oxford Handbook of Rehabilitation Psychology. Oxford University Press.

3.

King, R., Lloyd, C., Meehan, T., Deane, F., & Kavanagh, D. (2012). Manual of Psychosocial Rehabilitation. UK Willey-Blackwell.

4.

Park, J. & Nasypany, A. (2012). Psychological Consultation in Rehabilitation. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 10 (1), 1-5.

5.

Sanford, J. A. (2012). Universal Design As a Rehabilitation Strategy: Design for the Ages. New York: Springer Publishing Company.

Papildu literatūra

1.

Brian, E., Marks, D. F., Murray, M. D., & Estacio, E. V. (Eds.). (2011). Health psychology: theory, research and practice. London: SAGE Publications.

2.

Harp, H. (1993). Taking a New Approach to Independent Living. Hospital and Community Psychiatry, 44(5), 413.

3.

Ogden, J. (2012). Health Psychology. Berkshire: Open University Press.

4.

Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. New York, NY: Springer Publishing Company.

5.

Pratt, C. W., Gill, K. J., Barrett, N. M., & Roberts, M. M. (2006). Psychiatric Rehabilitation. Academic Press.

6.

Sanderson, C. A. (2013). Health psychology. Hoboken, JohnWiley&Sons, Tirolers, G. (2004). Rehabilitācija sociālajā vidē Latvijā, cilvēkiem ar funkciju traucējumiem. Rīga, Velku fonds.

7.

Taylor, S.E. (2012). Health psychology. NewYork.

Citi informācijas avoti

1.

Rehabilitation Psychology

2.

International Journal of Psychosocial Rehabilitation

3.

Journal of Health Psychology

4.

British Journal of Health Psychology

5.

Psychology and Health

6.

Journal of Clinical Psychology in Medical Settings

7.

Journal of Epidemiology of Community Health

8.

Rehabilitation Counseling Bulletin