Radošās aktivitātes ergoterapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs nosaukt un raksturot radošo aktivitāšu veidus, skaidrot tos multikulturālā kontekstā, izskaidrot radošo aktivitāšu un radošuma nozīmi ergoterapijā, izskaidrot teorētiskos argumentus radošo aktivitāšu pielietojumam terapijā, paskaidrot radošo aktivitāšu, kā vienas no terapijas metodēm, ietekmi uz pacienta/klienta atveseļošanos, atlasīt atbilstošas radošās aktivitātes dažādām pacientu/klientu grupām ar nodarbes disfunkciju, definēt radošuma jēdzienu un tā nozīmi ergoterapijā.
Prasmes
1.Studējošais spēs pamatot radošo aktivitāšu pielietojumu terapijā, pratīs izmantot radošās aktivitātes ergoterapeitiskajā ārstēšanā, apgūs iemaņas plānot, sagatavot un organizēt radošo aktivitāšu grupas darbu, salīdzināt dažādu radošo aktivitāšu sarežģītības pakāpes, demonstrēt līdera prasmes grupu vadīšanā, pamatot radošo aktivitāšu terapeitisko efektu, apgūs iemaņas dokumentēt grupu darbu radošajās aktivitātēs. Novērtēt radošo aktivitāšu ietekmi dažāda vecuma pacientu/klientu grupām ar nodarbes disfunkciju, izmantojot ergoterapijā izmantojamās novērtēšanas metodes, kritiski analizēt literatūru.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par radošo aktivitāšu kā vienas no ergoterapijā lietotajām metodēm, studējošais spēj izstrādāt terapijas plānu, izmantot atbilstošas radošas aktivitātes, nepieciešamības gadījuma tās modificēt. Plānot, organizēt, vadīt un dokumentēt grupas darbu, vērtēt un analizēt radošo aktivitāšu terapeitisko efektivitāti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuāla gatavošanās vienam literatūras semināram ar PPT formāta prezentāciju, atbilstoši studiju kursa tematikai. Piedalīšanās vismaz divos grupas biedru vadītajos grupu darbos. Izmantojot radošās aktivitātes, divu grupas darbu plānošana, organizēšana un vadīšana, grupas darba analizēšana un atbilstošas dokumentācijas aizpildīšana un iesniegšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa ietvaros, veikta divu grupas darbu plānošana, organizēšana un vadīšana. Sagatavots un iesniegts grupas darba plāna un novērtēšanas protokols. Demonstrētas grupas darba vadītājam nepieciešamās prasmes.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Radošās aktivitātes ergoterapijā, to veidi, raksturojums. Radošo aktivitāšu terapeitiskā nozīme ergoterapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Radošums, tā skaidrojums. Radošums ergoterapeita praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Radošo aktivitāšu izvēles principi terapijā. Novērtēšana, "Gribas aptaujas lapa" (VQ), tās praktisks pielietojums.
Darbs grupā: radošās aktivitātes praktiska apguve, tās analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Radošo aktivitāšu pielietojums ergoterapijā dažāda vecuma un diagnožu grupās.
Darbs grupā: radošās aktivitātes praktiska apguve, tās analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Seminārs: radošās aktivitātes, kā metode ergoterapeitiskajā ārstēšanā.
Grupas darba plānošana, dokumentēšana, izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grupas darbs: studenta izvēlēta radošā aktivitāte un grupas darba praktiska vadīšana.
Grupas darba novērtējums: novērošana, Gribas aptaujas lapas aizpildīšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grupas darbs: studenta izvēlēta radošā aktivitāte un grupas darba praktiska vadīšana.
Grupas darba novērtējums: novērošana, Gribas aptaujas lapas aizpildīšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Mācību vizīte RPNC ambulatorajā centrā, Veldres ielā 1A.
Radošo aktivitāšu praktiskais pielietojums psihiatriskajā rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grupas darbs: studenta izvēlēta radošā aktivitāte un grupas darba praktiska vadīšana.
Grupas darba novērtēšana: novērošana, Gribas aptaujas lapas aizpildīšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grupas darbs: studenta izvēlēta radošā aktivitāte un grupas darba praktiska vadīšana.
Grupas darba novērtēšana: novērošana, Gribas aptaujas lapas aizpildīšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Mācību vizīte dienas centrā personām ar intelektuālās attīstības traucējumiem "Mēness māja", Putnu iela 6 un dienas centrā "Cerību māja" Rēzeknes ielā 2.
Radošo aktivitāšu praktiskais pielietojums personām ar intelektuālās attīstības traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starpposma ieskaite: studenta izvēlēta radošā aktivitāte, grupas darba plānošana, organizēšana, vadīšana, dokumentēšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starpposma ieskaite: studenta izvēlēta radošā aktivitāte, grupas darba plānošana, organizēšana, vadīšana, dokumentēšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starpposma ieskaite: studenta izvēlēta radošā aktivitāte, grupas darba plānošana, organizēšana, vadīšana, dokumentēšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starpposma ieskaite: studenta izvēlēta radošā aktivitāte, grupas darba plānošana, organizēšana, vadīšana, dokumentēšana. Atgriezeniskā saite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Radošo aktivitāšu ergoterapijā pielietojums un terapeitiskās efektivitātes izvērtējums. Diskusija. Individuāla atgriezeniskā saite.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Jennifer Creek, Creative activities, Ch.18, Occupational Therapy and Mental Health, 4th edition, Churchill Livingstone, 2022
Deborah Hutton, Play, Ch.19, Occupational Therapy and Mental Health, 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Marilyn B.Cole, Client centred groups, Ch.17, Occupational therapy and Mental health, 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Mary Roberts, Life skills, Ch. 20, Occupational Therapy and Mental Health, 4th edition, Churchill Livingstone, 2023
Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Springer, 2015
Elizabeth Cara, Anne MacRae, Groups Ch 19, Cara and MacRae's psychosocial occupational therapy. 4th edition, 2019
Papildu literatūra
Jennifer Creek, Assesment, Ch.6. Occupational Therapy and Mental Health, 6th edition. Churchill Livingstone, 2022
Jennifer Creek, Treatment planning and implementation, Ch.7, Occupational Therapy and Mental Health, 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Mary Roberts, Life skills, Ch. 20, Occupational Therapy and Mental Health, 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Linda Finlay, Groupwork, Ch.14, Occupational Therapy and Mental Health, 6th edition, Churchill Livingstone, 2022.
Citi informācijas avoti
American Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.