Ģimenes psiholoģija un ģimenes konsultēšanas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti izprot vispārējos jēdzienus ģimenes psiholoģijā, spēj raksturot ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidus, spēj raksturot un salīdzināt ģimenes terapijas virzienus. Studenti spēj analizēt šķiršanās ietekmi uz ģimenes locekļu emocionālo līdzsvaru.
Prasmes
1.Studenti spēj izvērtēt ģimenes sistēmu, pāra attiecības konkrētu gadījumu analīzē, spēj pielietot pamata konsultēšanas iemaņas ģimenes konsultēšanā.
Kompetences
1.Studenti demonstrē pašrefleksiju attiecībā uz savu izcelsmes ģimenes sistēmu. Pauž cieņas pilnu attieksmi un izpratni pret klientu/ pacientu un viņa izcelsmes ģimeni, spēj izvērtēt ģimenes sistēmu un pielietot atbilstošas prasmes konsultējot klientu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
aktīva dalība semināros, lekcijās, sistemātiska, patstāvīga literatūras apguve; starppārbaudījums – eseja par personiskās izcelsmes ģimenes sistēmas izvērtējumu; noslēguma pārbaudes darbs – eksāmens.
Eksāmens:
Rakstiskā formā atbildēt uz jautājumiem par ģimenes funkcijām, īpašībām un struktūras veidiem, laulāto attīstības stadijām, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, bērnu statusu ģimenē, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidi. Paaudžu lomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidi. Paaudžu lomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulāto attīstības stadijas, attiecību veidi. Emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes. Ģimenes veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulāto attīstības stadijas, attiecību veidi. Emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes. Ģimenes veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu statuss ģimenē. Konflikti un to risināšanas iespējas ģimenē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu statuss ģimenē. Konflikti un to risināšanas iespējas ģimenē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šķiršanās. Mediācija. Patēvu un pamāšu ģimeņu veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šķiršanās. Mediācija. Patēvu un pamāšu ģimeņu veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes terapijas virzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimenes terapijas virzieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamatiemaņas ģimenes konsultēšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamatiemaņas ģimenes konsultēšanā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Family Psychology: the Art of the Science. (2005). ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press.
The Wiley-Blackwell Handbook of Family Psychology. (2013). ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Brown, J. (2001). Теория и практика семейной психотерапии. Санкт-Петербург: Питер.
Karpova Ārija. (2006.) Ģimenes psiholoģija: Lekciju kurss / Ārija Karpova; rec. Dz. Meikšāne, I. Krūmiņa; red. R. Cimdiņa. - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp.: diagr., tab. - (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443. - 445. lpp. ISBN 998415775X
Бэндлер P. (1993) Семейная терапия: Книга, углубляющая наши познания о том, как быть человеком. Воронеж: НПО "МОДЭК"
Бэндлер P. (2000) Семейная терапия и НЛП / Ричард Бэндлер, Джон Гриндер, Вирджиния Сатир, Санкт-Петербург: Университетская книга
Papildu literatūra
Guttmann J., & Lazar A. (2004). Criteria for Marital Satisfaction: does Having a Child Make a Difference? Journal of Reproductive & Infant Psychology, Vol. 22, No. 3.
Eidemiller, E. G., & Justickis, V. (1999). Psihologija i psihoterapija semji. S-Pb.: Piter
Citi informācijas avoti
Family Process
Journal of Family Psychology