Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes psiholoģija un ģimenes konsultēšanas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_129
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

sniegt iespēju studentiem iepazīties ar ģimenes sistēmu teorijām, veicināt izpratni par savas personības attīstību ģimenes kontekstā. Sniegt pamatzināšanas un iemaņas ģimenes konsultēšanā.

Priekšzināšanas

Personības psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izprot vispārējos jēdzienus ģimenes psiholoģijā, spēj raksturot ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidus, spēj raksturot un salīdzināt ģimenes terapijas virzienus. Studenti spēj analizēt šķiršanās ietekmi uz ģimenes locekļu emocionālo līdzsvaru.

Prasmes

1.Studenti spēj izvērtēt ģimenes sistēmu, pāra attiecības konkrētu gadījumu analīzē, spēj pielietot pamata konsultēšanas iemaņas ģimenes konsultēšanā.

Kompetences

1.Studenti demonstrē pašrefleksiju attiecībā uz savu izcelsmes ģimenes sistēmu. Pauž cieņas pilnu attieksmi un izpratni pret klientu/ pacientu un viņa izcelsmes ģimeni, spēj izvērtēt ģimenes sistēmu un pielietot atbilstošas prasmes konsultējot klientu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
aktīva dalība semināros, lekcijās, sistemātiska, patstāvīga literatūras apguve; starppārbaudījums – eseja par personiskās izcelsmes ģimenes sistēmas izvērtējumu; noslēguma pārbaudes darbs – eksāmens. Eksāmens: Rakstiskā formā atbildēt uz jautājumiem par ģimenes funkcijām, īpašībām un struktūras veidiem, laulāto attīstības stadijām, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, bērnu statusu ģimenē, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidi. Paaudžu lomas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas, īpašības un struktūras veidi. Paaudžu lomas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laulāto attīstības stadijas, attiecību veidi. Emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes. Ģimenes veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laulāto attīstības stadijas, attiecību veidi. Emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes. Ģimenes veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu statuss ģimenē. Konflikti un to risināšanas iespējas ģimenē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu statuss ģimenē. Konflikti un to risināšanas iespējas ģimenē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šķiršanās. Mediācija. Patēvu un pamāšu ģimeņu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šķiršanās. Mediācija. Patēvu un pamāšu ģimeņu veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes terapijas virzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes terapijas virzieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamatiemaņas ģimenes konsultēšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamatiemaņas ģimenes konsultēšanā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Family Psychology: the Art of the Science. (2005). ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press.

2.

The Wiley-Blackwell Handbook of Family Psychology. (2013). ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

3.

Brown, J. (2001). Теория и практика семейной психотерапии. Санкт-Петербург: Питер.

4.

Karpova Ārija. (2006.) Ģimenes psiholoģija: Lekciju kurss / Ārija Karpova; rec. Dz. Meikšāne, I. Krūmiņa; red. R. Cimdiņa. - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp.: diagr., tab. - (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443. - 445. lpp. ISBN 998415775X

5.

Бэндлер P. (1993) Семейная терапия: Книга, углубляющая наши познания о том, как быть человеком. Воронеж: НПО "МОДЭК"

6.

Бэндлер P. (2000) Семейная терапия и НЛП / Ричард Бэндлер, Джон Гриндер, Вирджиния Сатир, Санкт-Петербург: Университетская книга

Papildu literatūra

1.

Guttmann J., & Lazar A. (2004). Criteria for Marital Satisfaction: does Having a Child Make a Difference? Journal of Reproductive & Infant Psychology, Vol. 22, No. 3.

2.

Eidemiller, E. G., & Justickis, V. (1999). Psihologija i psihoterapija semji. S-Pb.: Piter

Citi informācijas avoti

1.

Family Process

2.

Journal of Family Psychology