Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti nosauc un raksturo izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus mākslu terapijā; apraksta mākslas terapijas rezultātu novērtējuma kritēriju izvirzīšanas pamatprincipus un mākslu terapijas procesa priekšnoteikumus; salīdzina mākslas terapijas sesijas sadaļas; nosauc un raksturo mākslu terapijas darba posmus un faktorus.
Prasmes
1.Analizē teorētiskus gadījumus, izvēloties piemērotus mākslas terapijas izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, atbilstoši klientu/pacientu vecumposmam un darba videi, ņemot vērā iespējamos riskus; nosaka klientu/pacientu grūtības, izvirza klientu/pacientu izvērtēšanas kritērijus un mērķus, izmantojot SFK, SSK un medicīniskās tehnoloģijas; mācību procesā modelētās situācijās atšķir, analizē un salīdzina mākslu terapijas darba posmus un tajos izmantotās intervences; analizē un apkopo novērotos mākslu terapijas faktorus.
Kompetences
1.Teorētiskās gadījumu analīzēs izvēlas situācijai un darba vides specifikai atbilstošus izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus un izvirza atbilstošus mākslas terapijas mērķus; plāno sesijas struktūru un saturu, atbilstoši mākslu terapijas medicīniskajām tehnoloģijām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. Aktīva dalība studiju kursa lekcijās un nodarbībās, piedaloties individuālā un grupu darbā, saskaņā ar studentcentrētas pieejas pamatprincipiem.
2. Praktiskais darbs – veikt rakstisku videomateriāla analīzi pēc e-studijās ievietotajiem video analīzes pieturpunktiem.
3. Pielietojot uz mākslu (specializācijā) balstītos un citus izvērtēšanas instrumentus, dokumentu analīzi un sarunu, veikt viena klienta/pacienta izvērtēšanu (izmantojot e-studijās pieejamo “Sākotnējā izvērtēšanas forma”, “Sākotnējā izvērtēšanas forma bērniem”), izvirzīt terapijas mērķi/-us (hipotēzi), sagatavot rakstisku gadījuma analīzi un veikt gadījuma analīzes prezentāciju.
Prasības gadījuma analīzei.
Rakstiska mākslas terapijas (specializācijā) gadījuma analīze pēc dotā plāna:
1) Pamatinformācija par pacientu:
a) vecums, dzimums, diagnoze, cik reizes stacionēts;
b) medikamentozā terapija;
c) klīniskās diagnozes raksturojums (pamatā no SSK).
2) Pacienta funkcionēšanas izvērtēšana:
a) grūtības (un simptomi) kognitīvajā sfērā, emocionālajā sfērā, sociālajā/uzvedības sfērā, fiziskajā sfērā:
i. pēc diagnozes/traucējuma raksturojuma;
ii. pēc konkrētā pacienta dzīves vēstures.
b) resursi.
3) Uz mākslu balstītā izvērtēšana (specializācijā).
4) Izvērtēšanas kopsavilkums.
5) Izvirzītā hipotēze un mākslas terapijas (specializācijā) mērķi:
a) primārais mērķis;
b) sekundārais mērķis (pēc SFK);
c) terciārais mērķis (ja nepieciešams).
Gadījuma analīze jāiesniedz e-studijās, ievērojot docētāja norādes un iesniegšanas termiņu.
4. Eksāmens – rakstisks tests par izvērtēšanas principiem un procesu mākslu terapijā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīga, sistemātiska norādīto avotu un literatūras apguve. Aktīva dalība lekcijās un semināros.
0 punkti - ir apmeklētas mazāk nekā 3 lekcijas un 3 nodarbības, netiek novērota iesaiste praktisko uzdevumu veikšanā un refleksijās.
1 punkts – ir apmeklētas vismaz 3 lekcijas un 3 nodarbības, nav bijusi pietiekami aktīva iesaiste praktisko uzdevumu veikšanā un refleksijās.
2 punkti – ir apmeklētas visas lekcijas un nodarbības, novērota aktīva iesaiste praktisko uzdevumu veikšanā un refleksijās.
2. Praktiskais darbs – veikt rakstisku videomateriāla analīzi pēc e-studijās ievietotajiem video analīzes pieturpunktiem.
Ieskaitīts – darbs ir iesūtīts uz norādīto e-pastu norādītajā laikā, izpildīts vadoties pēc e-studijās norādītajiem video analīzes pieturpunktiem.
Neieskaitīts – darbs nav iesūtīts uz norādīto e-pastu vai darbs nav iesūtīts norādītajā laikā, vai darbā nav atpazīstami e-studijās norādītie video analīzes pieturpunkti.
3. Pielietojot uz mākslu (specializācijā) balstītos un citus izvērtēšanas instrumentus, dokumentu analīzi un sarunu, veikt viena klienta/pacienta izvērtēšanu (izmantojot e-studijās pieejamo “Sākotnējā izvērtēšanas forma”, “Sākotnējā izvērtēšanas forma bērniem”), izvirzīt terapijas mērķi/-us (hipotēzi), sagatavot rakstisku gadījuma analīzi un izveidot PPT prezentāciju un veikt gadījuma analīzes prezentāciju, iekļaujot maģistranta pašrefleksiju par izvērtēšanas procesu kopumā. (50%)
Gadījuma analīze jāiesniedz e-studijās, ievērojot docētāja norādes un iesniegšanas termiņu. Gadījuma prezentācija jāaizstāv mutiski docētāja norādītajā laikā.
Gadījuma analīzes vērtēšanas kritēriji:
Situācijas apraksts – iespējams iegūt 1 punktu;
Sociāli psiholoģiskais raksturojums – iespējams iegūt 1 punktu;
Grūtību raksturojums - iespējams iegūt 2 punktus;
Izvērtējums specializācijas kontekstā – iespējams iegūt 3 punktus;
Izvērtēšanas kopsavilkums – iespējams iegūt 2 punktus;
Hipotēzes, mērķa (-u) izvirzīšana - iespējams iegūt 3 punktus;
PPT prezentācija pilnībā atspoguļo gadījuma analīzes saturu, students brīvi pārzin tās saturu un tā tiek teicami prezentēta - iespējams iegūt 4 punktus;
Studenta pašrefleksija – iespējams iegūt 2 punktus.
Kopā iespējams iegūt 20 punktus, kas pielīdzināmi šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā:
20 punkti – 10 balles
19 punkti – 9 balles
17 - 18 punkti – 8 balles
14 - 16 punkti – 7 balles
12 – 13 punkti – 6 balles
10 – 11 punkti – 5 balles
7 – 9 punkti – 4 balles
4 – 6 punkti – 3 balles
1 – 3 punkti – 2 balles
Gadījumā, ja students neiesniedz norādītajā laikā rakstisko gadījuma analīzi, tiek zaudēta viena tās aizstāvēšanas reize.
4. Rakstisks tests par izvērtēšanas principiem un procesu mākslu terapijā (50%).
Testa veikšana norit tiešsaistē visiem studentiem vienlaicīgi, lai ievērotu akadēmiskā godīguma principu. Testa veikšanai atvēlētais laiks - 30 minūtes. Testā visi jautājumi iet secībā, t.i., nav iespējams atgriezties pie iepriekš neatbildētiem jautājumiem. Testu drīkst kārtot vienu reizi. Testa rezultāti tiek interpretēti, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālā pieeja mākslu terapijā. Mākslu terapijas process un klienta/pacienta iz(no)vērtēšanas vispārīgs raksturojums. Sadarbība ar citiem funkcionālajiem speciālistiem.
Klienta/pacienta fizisko, psiholoģisko, sociālo, kognitīvo grūtību izvērtēšana, hipotēzes izveide par klienta/pacienta grūtībām/problēmām, mākslas terapijas rezultātu novērtējuma kritēriju izvirzīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālā pieeja mākslu terapijā. Mākslu terapijas process un klienta/pacienta iz(no)vērtēšanas vispārīgs raksturojums. Sadarbība ar citiem funkcionālajiem speciālistiem.
Klienta/pacienta fizisko, psiholoģisko, sociālo, kognitīvo grūtību izvērtēšana, hipotēzes izveide par klienta/pacienta grūtībām/problēmām, mākslas terapijas rezultātu novērtējuma kritēriju izvirzīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšanas un novērtēšanas instrumenti. Adaptēti instrumenti. Mākslu terapijas rezultātu novērtēšanas pamatprincipi un kopsavilkums.
Pacientu izvērtēšanas kritēriji un mērķu klasifikācija pēc SFK. Pacientu grūtību raksturojums pēc SSK. Medicīniskās tehnoloģijas. Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšanas un novērtēšanas instrumenti. Adaptēti instrumenti. Mākslu terapijas rezultātu novērtēšanas pamatprincipi un kopsavilkums.
Pacientu izvērtēšanas kritēriji un mērķu klasifikācija pēc SFK. Pacientu grūtību raksturojums pēc SSK. Medicīniskās tehnoloģijas. Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšanas un novērtēšanas instrumenti. Adaptēti instrumenti. Mākslu terapijas rezultātu novērtēšanas pamatprincipi un kopsavilkums.
Pacientu izvērtēšanas kritēriji un mērķu klasifikācija pēc SFK. Pacientu grūtību raksturojums pēc SSK. Medicīniskās tehnoloģijas. Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas trīs darba posmu modelis. Pirmais darba posms. Prasības mākslu terapijas kabinetam/telpai. Vienošanās noslēgšana. Mākslas terapijas sesijas struktūra.
Otrais posms. Radošais process, rezultāts un terapeitiskās attiecības. Terapeitisko izmaiņu cikliskais modelis.
Trešais posms. Mākslu terapijas procesa novērtējuma un noslēguma posms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas trīs darba posmu modelis. Pirmais darba posms. Prasības mākslu terapijas kabinetam/telpai. Vienošanās noslēgšana. Mākslas terapijas sesijas struktūra.
Otrais posms. Radošais process, rezultāts un terapeitiskās attiecības. Terapeitisko izmaiņu cikliskais modelis.
Trešais posms. Mākslu terapijas procesa novērtējuma un noslēguma posms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas trīs darba posmu modelis. Pirmais darba posms. Prasības mākslu terapijas kabinetam/telpai. Vienošanās noslēgšana. Mākslas terapijas sesijas struktūra.
Otrais posms. Radošais process, rezultāts un terapeitiskās attiecības. Terapeitisko izmaiņu cikliskais modelis.
Trešais posms. Mākslu terapijas procesa novērtējuma un noslēguma posms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas trīs darba posmu modelis. Pirmais darba posms. Prasības mākslu terapijas kabinetam/telpai. Vienošanās noslēgšana. Mākslas terapijas sesijas struktūra.
Otrais posms. Radošais process, rezultāts un terapeitiskās attiecības. Terapeitisko izmaiņu cikliskais modelis.
Trešais posms. Mākslu terapijas procesa novērtējuma un noslēguma posms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas faktoru grupas. Pirmā grupa. Mākslas ekspresijas faktoru grupa. Mākslas ekspresijas pakāpenisko līmeņu (MEPL) modelis mākslu terapijā.
Otrā grupa. Terapeitisko attiecību faktoru grupa.
Trešā grupa. Refleksijas un atgriezeniskās saites faktoru grupa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas faktoru grupas. Pirmā grupa. Mākslas ekspresijas faktoru grupa. Mākslas ekspresijas pakāpenisko līmeņu (MEPL) modelis mākslu terapijā.
Otrā grupa. Terapeitisko attiecību faktoru grupa.
Trešā grupa. Refleksijas un atgriezeniskās saites faktoru grupa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas faktoru grupas. Pirmā grupa. Mākslas ekspresijas faktoru grupa. Mākslas ekspresijas pakāpenisko līmeņu (MEPL) modelis mākslu terapijā.
Otrā grupa. Terapeitisko attiecību faktoru grupa.
Trešā grupa. Refleksijas un atgriezeniskās saites faktoru grupa.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mākslu terapija. (2011). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa (atkārtots izdevums) (akceptējams izdevums)
Izvērtēšana mākslas terapijā: principi un metodes. (2016). Sast. Strazdiņa, E., konsult. Mārtinsone, K. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Expressive Therapies Continuum: a framework for using art in therapy (2nd edition). (2019). Hinz, L.D. New York: Routledge, Taylor & Francis Group
Papildu literatūra
The handbook of art therapy (third edition). (2014). C.Case, C., Daley, T. Hove, East Sussex: Routledge
Art therapy and health care. (2013). Malchiodi, C.A. (ed). New York; London: Guilford Press
Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. (2019). Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). Rīga: RSU.
Mārtinsone, K., Pipere, A., & Kamerāde, D. (Sast.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa.
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pasaules Veselības Organizācija, 2003.- 299 lpp.
Starpautiskā statistiskā slimību un veselības problēmu klasifikācija, 10.redakcija. 2 sējumi. Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs, 2016.
Citi informācijas avoti
The arts in psychotherapy
Drama therapy review
Nordic journal of music therapy
Body, movement and dance in psychotherapy
International journal of art therapy