Fizioloģiskas grūtniecības vadīšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj pastāstīt par galvenajiem antenatālās aprūpes kvalitātes rādītājiem, iegūst izpratni par grūtniecības un augļa attīstības gaitu, var aprakstīt normālu grūtniecības norisi, raksturot fizioloģiskās izmaiņas grūtniecības laikā, pastāstīt par riska faktoru identificēšanu, prenatālās diagnostikas nozīmi un invazīvajām diagnostikas metodēm, spēj izskaidrot US nozīmi fizioloģiskas grūtniecības novērošanā un izprot vecmātes lomu fizioloģiskas grūtniecības vadīšanā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs praktiski diagnosticēt grūtniecību, spēs nozīmēt un izskaidrot izmeklējumu rezultātus grūtniecei antenatālās aprūpes laikā fizioloģiski noritošas grūtniecības gadījumā, spēs veikt fizioloģiski noritošas grūtniecības aprūpi (pēc MK noteikumiem par grūtnieču aprūpi), mācēs identificēt riska faktorus, lai veicinātu mātes un bērna veselības kvalitāti.
Kompetences
1.Studenti spēj veikt pamata antenatālo aprūpi – praktiski diagnosticēt grūtniecību, nozīmēt nepieciešamos izmeklējumus, nodrošināt optimālu grūtniecības vadīšanu; spēj nozīmēt atbilstošas klīniskās procedūras.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru nodarbību.
Patstāvīgo darbu sekmīga sagatavošana un iesniegšana atbilstoši norādītajam e-studijās un prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiks vērtēts studentu apmeklējums (nodarbībās nepieciešams 100%) un aktīva līdzdarbība nodarbībās, savlaicīgi iesniegti un sekmīgi novērtēti patstāvīgie darbi e-studijās, sekmīgi nokārtots tests.
Pie gala pārbaudījuma (eksāmena) kārtošanas tiek pielaisti tie studējošie, kuri norādītajos termiņos e-studijās iesnieguši patstāvīgos darbus, kas ir sekmīgi novērtēti un sekmīgi nokārtojuši testu.
Studiju kursa beigās eksāmens ar teorētiskajiem jautājumiem un situāciju uzdevumu.
Studiju kursa vērtējumu sastāda: savlaicīgi iesniegti un sekmīgi novērtēti patstāvīgie darbi e-studijās (20%), sekmīgi nokārtots tests (30%), gala pārbaudījums – eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antenatālās aprūpes nodrošināšana vecmātes praksē, individuāla pieeja ievērojot holistiskas aprūpes pamatprincipus. Vēsture īsumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sievietes seksuālā un reproduktīvā veselība, menstruālais cikls. Mātes un perinatālā mirstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Embrioloģija (šūnu dalīšanās un blastocistas veidošanās, cilvēka embrija agrīnās attīstības stadijas, augļa plēves, horijs un amnijs).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Agrīnās grūtniecības pazīmes, sievietes un ģimenes savstarpējās attiecības. Vielas, kas negatīvi ietekmē grūtniecības un augļa attīstības gaitu – medikamenti, nikotīns, alkohols, u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas grūtniecības laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
MK noteikumi par grūtnieču aprūpi. Laboratoriskie izmeklējumi. Grūtniecības diagnostika. Grūtniecības laika noteikšana. Reproduktīvā anamnēze. Grūtniecības riska faktoru identificēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
I trimestra skrīnings.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
II un III trimestra skrīnings.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Urīnceļu infekcijas grūtniecības laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gravidogrmma. Darba nespējas lapas izrakstīšanas principi. Riska grupas noteikšana un tālākās darbības pamatprincipi. Perinatālo infekciju skrīnings.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Vitamīni un uztura bagātinātāji grūtniecības laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzelzs deficīts un dzelzs deficīta anēmija grūtniecības laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība ar sievieti, sievieti un viņas partneri, ģimeni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
RH izoimunizācija, jaundzimušā hemolītiskā slimība. Gestācijas diabēts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augļa vērtēšanas iespējas grūtniecības laikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskie aspekti grūtnieču veselības aprūpes procesā. Droši elektroniskie informācijas avoti. Gatavošanās dzemdībām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
US izmantošana grūtniecības periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grūtniecības pārtraukšanās un pārtraukšana, sievietes aprūpe un darbs ar tuviniekiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dzemdniecība, D. Rezebergas redakcijā, 2016.
Lewis L. "Fundamentals of Midwifery : A Textbook for Students". John Wiley & Sons, Incorporated, 2015
Davis E. "Heart and hands". Berkeley, 2012. (akceptējams izdevums)
Maternal Newborn Nursing Care Plans / edited by Carol J. Green, PhD, CNS, RN, CNE, Professor, Graceland University School of Nursing, Independence, Missouri. Third edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2016] ix, 472 lpp. (brošēts).
Papildu literatūra
OBE, Peate, Ian ,Professor, & Hamilton, C. (2014). The Student's Guide to Becoming a Midwife (2nd ed.). Hoboken: Wiley.
Raynor M., England C. "Psychology for Midwives". McGraw-Hill Education, 2010.
M.Pilmane, Gerts Horsts Šūmahers. „Medicīniskā embrioloģija”. RSU, 2006.
Snow S., Taylor K., Carpenter J. "Rapid midwifery". John Wiley & Sons, Incorporated, 2016.