Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā aprūpe un simulācijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_322
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studējošajiem iespējas apgūt zināšanas, prasmes un kompetences klīniskā aprūpē uz simulācijām balstītā mācību vidē.

Priekšzināšanas

Anatomijā, fizioloģijā, patofizioloģijā, mikrobioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie iegūs pamatzināšanas pacienta aprūpē, par atveseļošanos veicinošiem faktoriem. Demonstrēs orientāciju jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, ko izmanto klīniskā aprūpē.

Prasmes

1.Novērtēt pacienta stāvokli un praktiski veikt klīniskās procedūras; sagatavot un ievadīt pacientam nozīmētos medikamentus; nodrošināt intravenozo pieeju ar adatu un perifēro venozo katetru, noteikt pacienta vitālos rādītājus; veikt precīzu asins, urīna, fēču, krēpu u.c. paraugu savākšanu laboratoriskiem izmeklējumiem; veikt procedūras, kas saistītas ar gremošanas traktu; veikt procedūras, kas saistītas ar urīnizvadsistēmu; veikt nozīmēto un izpildīto procedūru dokumentēšanu.

Kompetences

1.Spēja pielietot un izvērtēt atbilstošas klīniskās procedūras, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas pacientu aprūpes nodrošināšanai. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru, mācību materiālus un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējamu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. Praktisko manipulāciju izpilde uz simulatoriem un mulāžām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sistemātiska teorētisko zināšanu pārbaude nodarbību laikā. Studiju kursa beigās OSKE eksāmens piecās pārbaudījuma stacijās. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā no pārbaudījuma stacijām. Ja kāda no pārbaudījuma stacijām netiek nokārtota sekmīgi, studējošais neturpina kārtot pārbaudījumu un saņem nesekmīgu vērtējumu. Kopējais pārbaudījuma vērtējums veidojas pārrēķinot iegūtos punktus, kas iegūti summējot punktus no katras pārbaudījuma stacijas.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Higiēnas un pretepidēmiskā režīma pamatprasības veselības aprūpes iestādē. Roku mazgāšanas un dezinfekcijas principi. Ķirurģiskā roku dezinfekcija. Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības. Veselības aprūpes atkritumu apsaimniekošana. Ar multirezistentiem organismiem inficēto pacientu aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Pacienta vitālo rādītāju (pulss, ķermeņa temperatūra, elpošanas frekvence un arteriālais asinsspiediens) noteikšana un izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana; pacienta barošana caur nazogastrālo zondi. Kuņģa skalošana; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

i/c, s/c, i/m, i/v injekcijas – procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju. Insulīna ievadīšanas īpatnības. Heparīna ievadīšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Perifērā vēnu katetra ievadīšana – procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Intravenozās infūzijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu parauga), to savākšana un transportēšanas noteikumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Urogenitālā sistēma. Sievietes un vīriešu intermitējoša katetrizācija; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
4

Tēmas

Ilgkatetra ievadīšana sievietei, ilgkatetra ievadīšana vīrietim; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Sievietes perineālā aprūpe.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (OSKE)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 104. Rīgā 2016. gada 16. februārī (prot. Nr.8 21.§) “Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē”

2.

Klīniskās procedūras un pacientu drošība / Dzintra Puriņa, Ināra Upmale. Rīga : Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža, 2018

3.

Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo. : Elsevier, [2013], c2014.

4.

estudijas.rsu.lv. - ārstniecisko manipulāciju video

Papildu literatūra

1.

Gardovska J., redakcijā, „Ķirurģija”, Rīga, 2013.

Citi informācijas avoti

1.

http://www.medivators.com/Library/sterilization.htm “Science of Disinfection & Sterilization”

2.

http://www.iceinstitute.com/onlaine/OR233.html “The ABCs of Infection Control”