Klīniskā aprūpe un simulācijas
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūs pamatzināšanas pacienta aprūpē, par atveseļošanos veicinošiem faktoriem. Demonstrēs orientāciju jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, ko izmanto klīniskā aprūpē.
Prasmes
1.Novērtēt pacienta stāvokli un praktiski veikt klīniskās procedūras; sagatavot un ievadīt pacientam nozīmētos medikamentus; nodrošināt intravenozo pieeju ar adatu un perifēro venozo katetru, noteikt pacienta vitālos rādītājus; veikt precīzu asins, urīna, fēču, krēpu u.c. paraugu savākšanu laboratoriskiem izmeklējumiem; veikt procedūras, kas saistītas ar gremošanas traktu; veikt procedūras, kas saistītas ar urīnizvadsistēmu; veikt nozīmēto un izpildīto procedūru dokumentēšanu.
Kompetences
1.Spēja pielietot un izvērtēt atbilstošas klīniskās procedūras, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas pacientu aprūpes nodrošināšanai. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru, mācību materiālus un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējamu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. Praktisko manipulāciju izpilde uz simulatoriem un mulāžām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sistemātiska teorētisko zināšanu pārbaude nodarbību laikā. Studiju kursa beigās OSKE eksāmens piecās pārbaudījuma stacijās. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā no pārbaudījuma stacijām. Ja kāda no pārbaudījuma stacijām netiek nokārtota sekmīgi, studējošais neturpina kārtot pārbaudījumu un saņem nesekmīgu vērtējumu. Kopējais pārbaudījuma vērtējums veidojas pārrēķinot iegūtos punktus, kas iegūti summējot punktus no katras pārbaudījuma stacijas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Higiēnas un pretepidēmiskā režīma pamatprasības veselības aprūpes iestādē. Roku mazgāšanas un dezinfekcijas principi. Ķirurģiskā roku dezinfekcija. Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības. Veselības aprūpes atkritumu apsaimniekošana. Ar multirezistentiem organismiem inficēto pacientu aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta vitālo rādītāju (pulss, ķermeņa temperatūra, elpošanas frekvence un arteriālais asinsspiediens) noteikšana un izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana; pacienta barošana caur nazogastrālo zondi. Kuņģa skalošana; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
i/c, s/c, i/m, i/v injekcijas – procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju. Insulīna ievadīšanas īpatnības. Heparīna ievadīšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Perifērā vēnu katetra ievadīšana – procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Intravenozās infūzijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu parauga), to savākšana un transportēšanas noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Urogenitālā sistēma. Sievietes un vīriešu intermitējoša katetrizācija; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Ilgkatetra ievadīšana sievietei, ilgkatetra ievadīšana vīrietim; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Sievietes perineālā aprūpe.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ministru kabineta noteikumi Nr. 104. Rīgā 2016. gada 16. februārī (prot. Nr.8 21.§) “Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē”
Klīniskās procedūras un pacientu drošība / Dzintra Puriņa, Ināra Upmale. Rīga : Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža, 2018
Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo. : Elsevier, [2013], c2014.
estudijas.rsu.lv. - ārstniecisko manipulāciju video
Papildu literatūra
Gardovska J., redakcijā, „Ķirurģija”, Rīga, 2013.
Citi informācijas avoti
http://www.medivators.com/Library/sterilization.htm “Science of Disinfection & Sterilization”
http://www.iceinstitute.com/onlaine/OR233.html “The ABCs of Infection Control”