Vispārīgā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus. 2. Nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus. 3. Raksturo dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas un to galvenās atšķirības. 4. Atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus. 5. Nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā. 6. Definē, kas ir psihe un kādi ir psihisko izpausmju veidi. 7. Apraksta, kādi ir vispārīgās psiholoģijas galvenie uzdevumi. 8. Apraksta nervu sistēmas uzbūvi, cilvēku smadzeņu uzbūvi un bioķīmiskos procesus. 9. Raksturo iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā. 10. Definē tādus jēdzienus kā "apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana un intelekts". 11. Raksturo emocionālos procesus, emocijas ietekmējošos faktorus un emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem. 12. Apraksta motivācijas jēdzienu. 13. Raksturo domāšanas procesus, domāšanas saikni ar atmiņu, domāšanas operācijas, jēdzienu veidošanās un domāšanas un runas saistību. 14. Apraksta indivīda attīstību bērnībā, pusaudžu, jauniešu un pieaugušo vecumposmā. 15. Definē temperamenta jēdzienu. 16. Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē. 17. Apraksta grupas jēdzienu, grupas veidus, struktūru un attīstības fāzes.
Prasmes
1.1. Skaidro galvenos psiholoģijas virzienus un nozares. 2. Apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības. 3. Skaidro faktorus, kas ietekmē grupas lēmumu.
Kompetences
1.1. Skaidro dažādus psihiskos fenomenus. 2. Salīdzina dažādus psiholoģijas virzienus un nozares. 3. Skaidro psiholoģijas zinātnes pamatjēdzienus indivīda un grupas kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
-
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
-
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
-
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
-
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
-
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
-
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
-
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
-
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
-
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
-
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
-
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
-
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā.
-
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā.
-
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā.
-
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi.
-
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā.
-
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa.
-
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte.
-
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē.
-
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas.
-
Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības
-
Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs
-
Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp.
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp.
Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
Gray, P, & Bjorklund, F. D. (2018) Psychology. New York: Macmillan Education: Worth Publishers.
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning.
Papildu literatūra
Weiner, I. B. (2013) Handbook of psychology. Hoboken: Wiley.
Gray, P. (2011) Psychology. New York: Worth Publishers.
Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.
Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009) Psychology. New York: Worth Publishers.
Eysenck, M. (2004) Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press.
Gross, R. (2010) Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education.
Citi informācijas avoti
American Journal of Psychology
American Psychologist
Annual Review of Psychology
Psychological Bulletin
Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied
British Journal of Psychology
Psychological Review
Current Directions in Psychological Science