Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads mākslu terapijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju studentiem iepazīt mākslu terapiju, tās metodes un to specifiku dažādās specializācijās, veidot izpratni par savstarpējās sadarbības iespējām starp rehabilitācijā iesaistītiem speciālistiem un mākslu terapeitiem multidisciplinārā komandā, praktisko nodarbību laikā ar simulāciju palīdzību apgūt metodes un tehnikas, kuras savas kompetences robežās var pielietot savā profesijā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students nosauc un raksturo, kādas ir mākslu terapijas specializācijas, to galvenās teorētiskās pamatnostādnes, teorētiskās pieejas, to, ar kādām pacientu grupām mākslu terapeiti strādā, raksturo, kā varētu sadarboties ar mākslu terapeitu multidisciplinārā komandā, salīdzina atšķirības starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu.

Prasmes

1.Izvēlas vispiemērotākās sadarbības iespējas ar mākslu terapeitu, savas kompetences robežās pielieto mākslu terapijas metodes un tehnikas.

Kompetences

1.Studenti formulē un pamato, kas ir mākslu terapija, kādas ir tās specializācijas un ar ko tā atšķiras no studenta apgūstamās specialitātes, skaidro turpmākās sadarbības iespējas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, lai veiksmīgi uzrakstītu eseju „Mana, kā topošā speciālista pieredze mākslu terapijā”, atbilstoši zemāk norādītajām prasībām. Pārbaudes darbā nedrīkst izmantot māklsīgā intelekta (MI) palīdzību, izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša studenta radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido divas daļas: 1. Tests par teorētiskajiem konceptiem; balstīts uz lekciju materiālu (40% no vērtējuma). 2. Eseja „Mana kā topošā… pieredze mākslu terapijā” (60% no vērtējuma). Prasības esejai: jāreflektē par savu pieredzi praktiskajās nodarbībās, bet arī jāizskaidro kā viņi, kā topošie…, saredz sadarbību ar mākslu terapeitu multidisciplinārā komandā. Balstoties uz literatūras apguvi, lekcijās iemācīto un piedzīvoto, esejā ir arī jāizskaidro ar ko mākslu terapija atšķiras no studenta apgūstamās specialitātes.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par mākslu terapiju, tās attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Mākslu terapijas vieta Latvijā veselības aprūpē, darbs ar dažādām pacientu grupām. Mākslu terapeita darbību reglamentējošie dokumenti. Galvenās ētiskās un tiesiskās pamatnostādnes. Uz pierādījumiem balstītās prakses nozīmīgums mākslu terapijā. Mākslu terapijas process. Terapeitiskās attiecības. Atšķirība starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu vai mākslas izmantošanu pašekspresijas nolūkos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par mākslu terapiju, tās attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Mākslu terapijas vieta Latvijā veselības aprūpē, darbs ar dažādām pacientu grupām. Mākslu terapeita darbību reglamentējošie dokumenti. Galvenās ētiskās un tiesiskās pamatnostādnes. Uz pierādījumiem balstītās prakses nozīmīgums mākslu terapijā. Mākslu terapijas process. Terapeitiskās attiecības. Atšķirība starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu vai mākslas izmantošanu pašekspresijas nolūkos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par mākslu terapiju, tās attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Mākslu terapijas vieta Latvijā veselības aprūpē, darbs ar dažādām pacientu grupām. Mākslu terapeita darbību reglamentējošie dokumenti. Galvenās ētiskās un tiesiskās pamatnostādnes. Uz pierādījumiem balstītās prakses nozīmīgums mākslu terapijā. Mākslu terapijas process. Terapeitiskās attiecības. Atšķirība starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu vai mākslas izmantošanu pašekspresijas nolūkos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par mākslu terapiju, tās attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Mākslu terapijas vieta Latvijā veselības aprūpē, darbs ar dažādām pacientu grupām. Mākslu terapeita darbību reglamentējošie dokumenti. Galvenās ētiskās un tiesiskās pamatnostādnes. Uz pierādījumiem balstītās prakses nozīmīgums mākslu terapijā. Mākslu terapijas process. Terapeitiskās attiecības. Atšķirība starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu vai mākslas izmantošanu pašekspresijas nolūkos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuāli plastiskā mākslu terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuāli plastiskā mākslu terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vizuāli plastiskā mākslu terapija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūzikas terapija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deju un kustību terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deju un kustību terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deju un kustību terapija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. (red.). (2021). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (atjaunotais izdevums)

2.

Mārtinsone K. & Krevica, E. (sast.). (2014). Mākslu terapija dažādām klientu / pacientu grupām. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte.

3.

Mārtinsone, K. (red.). (2010). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: RaKa.

4.

Mārtinsone, K. (red.). (2010). Pētījumi mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone K., Mihailova S., Mihailovs I.J., Majore-Dūšele I., Paipare M. (2008). 2. Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

2.

Karkou, V. & Sanderson, P. (2006). Art Therapies: A Research-Based Map of the Field. London: Elsevier Churchill Livingstone.

Citi informācijas avoti

1.

www.arttherapy.lv

2.

www.dkt.lv

3.

www.muzikasterapija.lv

4.

www.dramasterapija.lv