Fizioterapija psihiskajā veselībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir sagatavot fizioterapijas studentus darbam ar personām ar biežāk sastopamajiem psihisikās veselības traucējumiem - panākt, ka studenti spēs pielietot standartizētus novērtēšanas instrumentus un klīniskās spriešanas prasmes, lai novērtētu psihisko traucējumu ietekmi uz personas funkcionēšanu, iekļautu šo traucējumu mazināšanu terapijas mērķos un izvēlētos atbilstošas fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas personas funkcionēšanas stāvokļa uzlabošanai un psihiskās veselības traucējumu mazināšanai.
Priekšzināšanas
Zināšanas un prasmes, kas apgūtas studiju kursos "Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā", "Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana", "Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I", "Fizioloģija", "Anatomija" un "Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole".
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj skaidrot fizioterapijas pamatprincipus psihiskās veselības kontekstā
Patstāvīgais darbs • Eksāmens
2.Spēs izskaidrot fizioterapijas pielietošanas iespējas, principus un metožu, tādu kā ķermeņa-prāta tehnikas un fiziski treniņi, izvēli gan psihiskās veselības traucējumu primārai un sekundārai profilaksei, gan arī ar psihisko veselību saistīto funkcionēšanas traucējumu mazināšanai.
Grupas darbs • Patstāvīgais darbs • Seminārs • Eksāmens
3.Spēs aprakstīt fizioterapijā pielietojamos psihiskās veselības traucējumu skrīninga instrumentus un standartizētus novērtēšanas instrumentus.
Eksāmens
4.Spēs skaidrot tādus fizioterapijā izmatotus jēdzienus kā ķermeņa-prāta vienotība, pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās.
Seminārs • Patstāvīgais darbs
5.Spēja aprakstīt pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā.
Patstāvīgais darbs
Prasmes
1.Spēs pielietot standartizētus novērtēšanas un skrīninga instrumentus fizioterapeita darbā psihiskās veselības kontekstā.
Eksāmens
2.Spēs pielietot fiziskus vingrinājumus, tādus kā spēka un izturības vingrinājumus psihiskās veselības kontekstā, izmantojot standartizētas slodzes dozēšanas pieejas.
Grupas darbs • Eksāmens
3.Spēs pielietot meditācijas vingrinājumus fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā
Eksāmens
4.Spēs pielietot prāta-ķermeņa tehniku elementus fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā
Eksāmens • Seminārs
5.Spēs īstenot pacienta izglītošanu, skaidrojot fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbības mehānismus.
Seminārs • Patstāvīgais darbs • Eksāmens
Kompetences
1.Spēs izvēlēties jēgpilnas un lietderīgas novērtēšanas, veselības veicināšanas, slimību profilakses un funkcionēšanas traucējumu novēršanas medicīniskās tehnoloģijas fizioterapijā, cilvēku pilnvērtīgas psihiskās veselības un ar to saistītās funkcionēšanas atjaunošanai un nodrošināšanai.
Refleksijas • Eksāmens • Patstāvīgais darbs
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgajam darbam šajā studiju kursā ir paredzētas 33 stundas, ko izmantot paredzēts šādiem nolūkiem:
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Refleksijas |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pēc katras no četrām studiju kursa nodarbībām studentiem ir jāiesniedz refleksija par savu mācīšanās pieredzi nodarbībā, kurā studenti ir aicināti izvērtēt apgūtās zināšanas, noskaidrot virzienus patstāvīgām tēmas studijām nākotnē un sasaistīt savas zināšanas ar fizioterapeita profesionālo darbību. Refleksiju iesniegša studentiem jāpaveic 24 h laikā kopš nodarbības. |
||
|
2.
Grupas darbs |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti, strādājot pāris cilvēku komandā, nodarbības ietvaros risina docētāja sagatavotu problēmu - balstoties uz zinātnisko literatūru, sagatavo īsu ziņojumu par slodzes dozēšanu fiziskiem vingrinājumiem fizoterapijā psihiskās veselības traucējumu kontekstā. Nodarbības beigās grupa aizstāv savu ziņojumu. |
||
|
3.
Seminārs |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti, strādājot pāris cilvēku komandās, sagatavo teorētiskus ziņojumus un prakstiskās demonstrācijas - par dažādām prāte-ķermeņa tehnikā, kuru elemenmtus var pielietot fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā, tādā veidā attīstot prasmes medicīnisko tehnoloģiju pielietošanā |
||
|
4.
Eksāmens |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmenā studenti individuāli risina docētāju sagatavotu testu, ko veido vairāki dažāda formāta jautājumi. Tests vērsts uz visā studiju kursā iegūto zināšanu pārbaudi - gan lekciju, gan nodarbību laikā sniegto zināšanu izpratni. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija un psihiskā veselība: fizioterapijas loma un pamatprincipi
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskākajiem ar psihisko veselību fizioterapijā saistītajiem jēdzieniem, par fizioterapijas nepieciešamību psihiskās veselības traucējumu kontekstā, par fizioterapijas pamatprincipiem psihiskās veselības kontekstā un zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Standartizētu novērtēšanas instrumentu izmantošana
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti iepazīsies ar biežāk izmantotajiem skrīninga un funkcionēšanas novērtēšanas instrumentiem, kas saistīti ar psihiskās veselības vai tās radīto traucējumu ietekmes uz funkcionēšanu mērīšanu. Nodarbības ietvaros tiks skatīts arī jautājums par mērķu formulēšanu fizioterapijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fiziski treniņi un psihiskā veselība
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par fizisku treniņu, tādu kā izturības un spēka treniņu, ietekmi uz dažādiem psihiskās veselības rādītājiem |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Fizisku treniņu dozēšana
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti centīsies noskaidrot risinājumu docētāju sagatavotiem simulētiem klīniskajiem gadījumiem, precīzāk – risināt slodzes dozēšanas izaicinājumus spēka un izturības treniņiem dažādu psihiskās veselības traucējumu gadījumos. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prāta un ķermeņa vienotība, tās nozīme fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskajiem jēdzieniem, kas saistīti ar ķermeņa – prāta vienotību, par pazīmēm, kas liecina par ķermeņa-prāta vienotību, par ķermeņa-prāta vienotības nozīmi fizioterapijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa apzināšanās jēdziens fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās jēdzieniem, to nozīmi fizioterapijā un psihiskajā veselībā |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
3
|
Tēmas
|
Meditācijas un elpošanas vingrinājumi
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti izmēģinās dažādus docētāja vadītus meditācijas un elpošanas vingrinājumus, dalīsies pieredzē par šādu vingrinājumu pielietošanas potenciālajiem ieguvumiem un izaicinājumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prāta-ķermeņa tehniku pielietošana fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par ķermeņa – prāta tehniku iedarbības principiem psihiskās veselības traucējumu gadījumā, šo tehniku nozīmi fizioterapijā un psihiskās veselības traucējumu mazināšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
3
|
Tēmas
|
Prāta-ķermeņa tehnikas
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti aizstāvēs grupu darba ziņojumus, ko būs sagatavojuši līdz nodarbībai. Ziņojumu veidos gan teorijas daļas aizstāvēšana, gan arī noteiktās metodes elementu praktiska izmēģināšana – īsas nodarbības vadīšana. Semināra ietvaros tiks aplūkotas biežāk lietotās un zinātniskos pierādījumos balstītās prāta ķermeņa tehnikas – joga, tai-či, Feldenkreisa metode un Jakobsona progresīvā relaksācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapija un psihiskā veselība: fizioterapijas loma un pamatprincipi
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskākajiem ar psihisko veselību fizioterapijā saistītajiem jēdzieniem, par fizioterapijas nepieciešamību psihiskās veselības traucējumu kontekstā, par fizioterapijas pamatprincipiem psihiskās veselības kontekstā un zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prāta un ķermeņa vienotība, tās nozīme fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskajiem jēdzieniem, kas saistīti ar ķermeņa – prāta vienotību, par pazīmēm, kas liecina par ķermeņa-prāta vienotību, par ķermeņa-prāta vienotības nozīmi fizioterapijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa apzināšanās jēdziens fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās jēdzieniem, to nozīmi fizioterapijā un psihiskajā veselībā |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fiziski treniņi un psihiskā veselība
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par fizisku treniņu, tādu kā izturības un spēka treniņu, ietekmi uz dažādiem psihiskās veselības rādītājiem |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prāta-ķermeņa tehniku pielietošana fizioterapijā
Apraksts
Lekcijas ietvaros sniegta informācija par ķermeņa – prāta tehniku iedarbības principiem psihiskās veselības traucējumu gadījumā, šo tehniku nozīmi fizioterapijā un psihiskās veselības traucējumu mazināšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
3
|
Tēmas
|
Standartizētu novērtēšanas instrumentu izmantošana
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti iepazīsies ar biežāk izmantotajiem skrīninga un funkcionēšanas novērtēšanas instrumentiem, kas saistīti ar psihiskās veselības vai tās radīto traucējumu ietekmes uz funkcionēšanu mērīšanu. Nodarbības ietvaros tiks skatīts arī jautājums par mērķu formulēšanu fizioterapijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
3
|
Tēmas
|
Fizisku treniņu dozēšana
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti centīsies noskaidrot risinājumu docētāju sagatavotiem simulētiem klīniskajiem gadījumiem, precīzāk – risināt slodzes dozēšanas izaicinājumus spēka un izturības treniņiem dažādu psihiskās veselības traucējumu gadījumos. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
3
|
Tēmas
|
Meditācijas un elpošanas vingrinājumi
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti izmēģinās dažādus docētāja vadītus meditācijas un elpošanas vingrinājumus, dalīsies pieredzē par šādu vingrinājumu pielietošanas potenciālajiem ieguvumiem un izaicinājumiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
3
|
Tēmas
|
Prāta-ķermeņa tehnikas
Apraksts
Nodarbības ietvaros studenti aizstāvēs grupu darba ziņojumus, ko būs sagatavojuši līdz nodarbībai. Ziņojumu veidos gan teorijas daļas aizstāvēšana, gan arī noteiktās metodes elementu praktiska izmēģināšana – īsas nodarbības vadīšana. Semināra ietvaros tiks aplūkotas biežāk lietotās un zinātniskos pierādījumos balstītās prāta ķermeņa tehnikas – joga, tai-či, Feldenkreisa metode un Jakobsona progresīvā relaksācija. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gupta S., Bharatha A., Cohall D., Rahman S., et all. Aerobic Exercise and Endocannabinoids: A Narrative Review of Stress Regulation and Brain Reward Systems. Cureus. 2024 Mar 4;16(3):e55468. doi: 10.7759/cureus.55468. PMID: 38440201; PMCID: PMC10910469.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ren J., Xiao H. Exercise for Mental Well-Being: Exploring Neurobiological Advances and Intervention Effects in Depression. Life (Basel). 2023 Jul 4;13(7):1505. doi: 10.3390/life13071505. PMID: 37511879; PMCID: PMC10381534.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ribarič S. Physical Exercise, a Potential Non-Pharmacological Intervention for Attenuating Neuroinflammation and Cognitive Decline in Alzheimer's Disease Patients. Int J Mol Sci. 2022 Mar 17;23(6):3245. doi: 10.3390/ijms23063245. PMID: 35328666; PMCID: PMC8952567.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sejbuk M., Mirończuk-Chodakowska I., Witkowska A.M. Sleep Quality: A Narrative Review on Nutrition, Stimulants, and Physical Activity as Important Factors. Nutrients. 2022 May 2;14(9):1912. doi: 10.3390/nu14091912. PMID: 35565879; PMCID: PMC9103473.Piemērots angļu valodas plūsmai
BRIEFING PAPER - HARNESSING PHYSIOTHERAPY SKILLS FOR MENTAL HEALTH SOLUTIONS: A CALL FOR ACTION IN EUROPE; Europe Region Mental Health Working Group; 2024Piemērots angļu valodas plūsmai
Stearns ZR, Carvalho ML, Beneciuk JM, Lentz TA. Screening for Yellow Flags in Orthopaedic Physical Therapy: A Clinical Framework. J Orthop Sports Phys Ther. 2021 Sep;51(9):459-469. doi: 10.2519/jospt.2021.10570. PMID: 34465140.Piemērots angļu valodas plūsmai
Abellaneda-Pérez K, Potash RM, Pascual-Leone A, Sacchet MD. Neuromodulation and meditation: A review and synthesis toward promoting well-being and understanding consciousness and brain. Neurosci Biobehav Rev. 2024 Nov;166:105862. doi: 10.1016/j.neubiorev.2024.105862. Epub 2024 Aug 24. PMID: 39186992.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schuman-Olivier Z, Trombka M, Lovas DA, Brewer JA, Vago DR, Gawande R, Dunne JP, Lazar SW, Loucks EB, Fulwiler C. Mindfulness and Behavior Change. Harv Rev Psychiatry. 2020 Nov/Dec;28(6):371-394. doi: 10.1097/HRP.0000000000000277. PMID: 33156156; PMCID: PMC7647439.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
The International Organization of Physical Therapy in Mental Health. Policy Statement: The Role of Physical Therapists Within Mental Health and Psychiatry. 2019Piemērots angļu valodas plūsmai
N. Fotso M., Gonzalez N.A., Sanivarapu R.R., Osman U., et all. Association of Physical Activity with the Prevention and Treatment of Depression During the Postpartum Period: A Narrative Review. Cureus. 2023 Aug 31;15(8):e44453. doi: 10.7759/cureus.44453. PMID: 37791151; PMCID: PMC10544133.Piemērots angļu valodas plūsmai
Zhang Y., Jiang X. The effects of physical activity and exercise therapy on frail elderly depression: A narrative review. Medicine (Baltimore). 2023 Aug 25;102(34):e34908. doi: 10.1097/MD.0000000000034908. PMID: 37653827; PMCID: PMC10470792.Piemērots angļu valodas plūsmai
Zisopoulou T., Varvogli L. Stress Management Methods in Children and Adolescents: Past, Present, and Future. Horm Res Paediatr. 2023;96(1):97-107. doi: 10.1159/000526946. Epub 2022 Sep 12. PMID: 36096110.Piemērots angļu valodas plūsmai
Utināns, Artūrs. 1963. Cilvēka psihe :tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005.Piemērots angļu valodas plūsmai
Clinical exercise physiology /Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2009.