Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fizioterapija psihiskajā veselībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_275
Zinātnes nozare
Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sagatavot fizioterapijas studentus darbam ar personām ar biežāk sastopamajiem psihisikās veselības traucējumiem - panākt, ka studenti spēs pielietot standartizētus novērtēšanas instrumentus un klīniskās spriešanas prasmes, lai novērtētu psihisko traucējumu ietekmi uz personas funkcionēšanu, iekļautu šo traucējumu mazināšanu terapijas mērķos un izvēlētos atbilstošas fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas personas funkcionēšanas stāvokļa uzlabošanai un psihiskās veselības traucējumu mazināšanai.

Priekšzināšanas

Zināšanas un prasmes, kas apgūtas studiju kursos "Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā", "Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana", "Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I", "Fizioloģija", "Anatomija" un "Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj skaidrot fizioterapijas pamatprincipus psihiskās veselības kontekstā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Eksāmens

2.Spēs izskaidrot fizioterapijas pielietošanas iespējas, principus un metožu, tādu kā ķermeņa-prāta tehnikas un fiziski treniņi, izvēli gan psihiskās veselības traucējumu primārai un sekundārai profilaksei, gan arī ar psihisko veselību saistīto funkcionēšanas traucējumu mazināšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Grupas darbs Patstāvīgais darbs Seminārs Eksāmens

3.Spēs aprakstīt fizioterapijā pielietojamos psihiskās veselības traucējumu skrīninga instrumentus un standartizētus novērtēšanas instrumentus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens

4.Spēs skaidrot tādus fizioterapijā izmatotus jēdzienus kā ķermeņa-prāta vienotība, pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Seminārs Patstāvīgais darbs

5.Spēja aprakstīt pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

Prasmes

1.Spēs pielietot standartizētus novērtēšanas un skrīninga instrumentus fizioterapeita darbā psihiskās veselības kontekstā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens

2.Spēs pielietot fiziskus vingrinājumus, tādus kā spēka un izturības vingrinājumus psihiskās veselības kontekstā, izmantojot standartizētas slodzes dozēšanas pieejas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Grupas darbs Eksāmens

3.Spēs pielietot meditācijas vingrinājumus fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens

4.Spēs pielietot prāta-ķermeņa tehniku elementus fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens Seminārs

5.Spēs īstenot pacienta izglītošanu, skaidrojot fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbības mehānismus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Seminārs Patstāvīgais darbs Eksāmens

Kompetences

1.Spēs izvēlēties jēgpilnas un lietderīgas novērtēšanas, veselības veicināšanas, slimību profilakses un funkcionēšanas traucējumu novēršanas medicīniskās tehnoloģijas fizioterapijā, cilvēku pilnvērtīgas psihiskās veselības un ar to saistītās funkcionēšanas atjaunošanai un nodrošināšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Refleksijas Eksāmens Patstāvīgais darbs

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Patstāvīgajam darbam šajā studiju kursā ir paredzētas 33 stundas, ko izmantot paredzēts šādiem nolūkiem:

  1. lekcijām pievienoto pārbaudes testu pildīšanai;
  2. refleksiju rakstīšanai par nodarbību pieredzei;
  3. semināra ziņojuma sagatavošanai;
  4. papildus studiju materiālu lasīšanai gatavojoties nodarbībām un pārbaudījumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Refleksijas

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pēc katras no četrām studiju kursa nodarbībām studentiem ir jāiesniedz refleksija par savu mācīšanās pieredzi nodarbībā, kurā studenti ir aicināti izvērtēt apgūtās zināšanas, noskaidrot virzienus patstāvīgām tēmas studijām nākotnē un sasaistīt savas zināšanas ar fizioterapeita profesionālo darbību. Refleksiju iesniegša studentiem jāpaveic 24 h laikā kopš nodarbības.

2.

Grupas darbs

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti, strādājot pāris cilvēku komandā, nodarbības ietvaros risina docētāja sagatavotu problēmu - balstoties uz zinātnisko literatūru, sagatavo īsu ziņojumu par slodzes dozēšanu fiziskiem vingrinājumiem fizoterapijā psihiskās veselības traucējumu kontekstā. Nodarbības beigās grupa aizstāv savu ziņojumu.

3.

Seminārs

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti, strādājot pāris cilvēku komandās, sagatavo teorētiskus ziņojumus un prakstiskās demonstrācijas - par dažādām prāte-ķermeņa tehnikā, kuru elemenmtus var pielietot fizioterapijā psihiskās veselības kontekstā, tādā veidā attīstot prasmes medicīnisko tehnoloģiju pielietošanā

4.

Eksāmens

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmenā studenti individuāli risina docētāju sagatavotu testu, ko veido vairāki dažāda formāta jautājumi. Tests vērsts uz visā studiju kursā iegūto zināšanu pārbaudi - gan lekciju, gan nodarbību laikā sniegto zināšanu izpratni.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizioterapija un psihiskā veselība: fizioterapijas loma un pamatprincipi
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskākajiem ar psihisko veselību fizioterapijā saistītajiem jēdzieniem, par fizioterapijas nepieciešamību psihiskās veselības traucējumu kontekstā​, par fizioterapijas pamatprincipiem psihiskās veselības kontekstā un zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Standartizētu novērtēšanas instrumentu izmantošana
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti iepazīsies ar biežāk izmantotajiem skrīninga un funkcionēšanas novērtēšanas instrumentiem, kas saistīti ar psihiskās veselības vai tās radīto traucējumu ietekmes uz funkcionēšanu mērīšanu. Nodarbības ietvaros tiks skatīts arī jautājums par mērķu formulēšanu fizioterapijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fiziski treniņi un psihiskā veselība
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par fizisku treniņu, tādu kā izturības un spēka treniņu, ietekmi uz dažādiem psihiskās veselības rādītājiem

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Fizisku treniņu dozēšana
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti centīsies noskaidrot risinājumu docētāju sagatavotiem simulētiem klīniskajiem gadījumiem, precīzāk – risināt slodzes dozēšanas izaicinājumus spēka un izturības treniņiem dažādu psihiskās veselības traucējumu gadījumos.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Prāta un ķermeņa vienotība, tās nozīme fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskajiem jēdzieniem, kas saistīti ar ķermeņa – prāta vienotību​, par pazīmēm, kas liecina par ķermeņa-prāta vienotību, par ķermeņa-prāta vienotības nozīmi fizioterapijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ķermeņa apzināšanās jēdziens fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās jēdzieniem, to ​nozīmi fizioterapijā un psihiskajā veselībā

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
3

Tēmas

Meditācijas un elpošanas vingrinājumi
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti izmēģinās dažādus docētāja vadītus meditācijas un elpošanas vingrinājumus, dalīsies pieredzē par šādu vingrinājumu pielietošanas potenciālajiem ieguvumiem un izaicinājumiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Prāta-ķermeņa tehniku pielietošana fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par ķermeņa – prāta tehniku iedarbības principiem psihiskās veselības traucējumu gadījumā, šo tehniku ​nozīmi fizioterapijā un psihiskās veselības traucējumu mazināšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
3

Tēmas

Prāta-ķermeņa tehnikas
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti aizstāvēs grupu darba ziņojumus, ko būs sagatavojuši līdz nodarbībai. Ziņojumu veidos gan teorijas daļas aizstāvēšana, gan arī noteiktās metodes elementu praktiska izmēģināšana – īsas nodarbības vadīšana. Semināra ietvaros tiks aplūkotas biežāk lietotās un zinātniskos pierādījumos balstītās prāta ķermeņa tehnikas – joga, tai-či, Feldenkreisa metode un Jakobsona progresīvā relaksācija.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizioterapija un psihiskā veselība: fizioterapijas loma un pamatprincipi
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskākajiem ar psihisko veselību fizioterapijā saistītajiem jēdzieniem, par fizioterapijas nepieciešamību psihiskās veselības traucējumu kontekstā​, par fizioterapijas pamatprincipiem psihiskās veselības kontekstā un zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu pašnāvības riska gadījumā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Prāta un ķermeņa vienotība, tās nozīme fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par būtiskajiem jēdzieniem, kas saistīti ar ķermeņa – prāta vienotību​, par pazīmēm, kas liecina par ķermeņa-prāta vienotību, par ķermeņa-prāta vienotības nozīmi fizioterapijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ķermeņa apzināšanās jēdziens fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par pašapzināšanās un ķermeņa apzināšanās jēdzieniem, to ​nozīmi fizioterapijā un psihiskajā veselībā

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fiziski treniņi un psihiskā veselība
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par fizisku treniņu, tādu kā izturības un spēka treniņu, ietekmi uz dažādiem psihiskās veselības rādītājiem

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Prāta-ķermeņa tehniku pielietošana fizioterapijā
Apraksts

Lekcijas ietvaros sniegta informācija par ķermeņa – prāta tehniku iedarbības principiem psihiskās veselības traucējumu gadījumā, šo tehniku ​nozīmi fizioterapijā un psihiskās veselības traucējumu mazināšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Standartizētu novērtēšanas instrumentu izmantošana
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti iepazīsies ar biežāk izmantotajiem skrīninga un funkcionēšanas novērtēšanas instrumentiem, kas saistīti ar psihiskās veselības vai tās radīto traucējumu ietekmes uz funkcionēšanu mērīšanu. Nodarbības ietvaros tiks skatīts arī jautājums par mērķu formulēšanu fizioterapijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Fizisku treniņu dozēšana
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti centīsies noskaidrot risinājumu docētāju sagatavotiem simulētiem klīniskajiem gadījumiem, precīzāk – risināt slodzes dozēšanas izaicinājumus spēka un izturības treniņiem dažādu psihiskās veselības traucējumu gadījumos.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
3

Tēmas

Meditācijas un elpošanas vingrinājumi
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti izmēģinās dažādus docētāja vadītus meditācijas un elpošanas vingrinājumus, dalīsies pieredzē par šādu vingrinājumu pielietošanas potenciālajiem ieguvumiem un izaicinājumiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
3

Tēmas

Prāta-ķermeņa tehnikas
Apraksts

Nodarbības ietvaros studenti aizstāvēs grupu darba ziņojumus, ko būs sagatavojuši līdz nodarbībai. Ziņojumu veidos gan teorijas daļas aizstāvēšana, gan arī noteiktās metodes elementu praktiska izmēģināšana – īsas nodarbības vadīšana. Semināra ietvaros tiks aplūkotas biežāk lietotās un zinātniskos pierādījumos balstītās prāta ķermeņa tehnikas – joga, tai-či, Feldenkreisa metode un Jakobsona progresīvā relaksācija.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gupta S., Bharatha A., Cohall D., Rahman S., et all. Aerobic Exercise and Endocannabinoids: A Narrative Review of Stress Regulation and Brain Reward Systems. Cureus. 2024 Mar 4;16(3):e55468. doi: 10.7759/cureus.55468. PMID: 38440201; PMCID: PMC10910469.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ren J., Xiao H. Exercise for Mental Well-Being: Exploring Neurobiological Advances and Intervention Effects in Depression. Life (Basel). 2023 Jul 4;13(7):1505. doi: 10.3390/life13071505. PMID: 37511879; PMCID: PMC10381534.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Ribarič S. Physical Exercise, a Potential Non-Pharmacological Intervention for Attenuating Neuroinflammation and Cognitive Decline in Alzheimer's Disease Patients. Int J Mol Sci. 2022 Mar 17;23(6):3245. doi: 10.3390/ijms23063245. PMID: 35328666; PMCID: PMC8952567.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Sejbuk M., Mirończuk-Chodakowska I., Witkowska A.M. Sleep Quality: A Narrative Review on Nutrition, Stimulants, and Physical Activity as Important Factors. Nutrients. 2022 May 2;14(9):1912. doi: 10.3390/nu14091912. PMID: 35565879; PMCID: PMC9103473.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

BRIEFING PAPER - HARNESSING PHYSIOTHERAPY SKILLS FOR MENTAL HEALTH SOLUTIONS: A CALL FOR ACTION IN EUROPE; Europe Region Mental Health Working Group; 2024Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Stearns ZR, Carvalho ML, Beneciuk JM, Lentz TA. Screening for Yellow Flags in Orthopaedic Physical Therapy: A Clinical Framework. J Orthop Sports Phys Ther. 2021 Sep;51(9):459-469. doi: 10.2519/jospt.2021.10570. PMID: 34465140.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Abellaneda-Pérez K, Potash RM, Pascual-Leone A, Sacchet MD. Neuromodulation and meditation: A review and synthesis toward promoting well-being and understanding consciousness and brain. Neurosci Biobehav Rev. 2024 Nov;166:105862. doi: 10.1016/j.neubiorev.2024.105862. Epub 2024 Aug 24. PMID: 39186992.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Schuman-Olivier Z, Trombka M, Lovas DA, Brewer JA, Vago DR, Gawande R, Dunne JP, Lazar SW, Loucks EB, Fulwiler C. Mindfulness and Behavior Change. Harv Rev Psychiatry. 2020 Nov/Dec;28(6):371-394. doi: 10.1097/HRP.0000000000000277. PMID: 33156156; PMCID: PMC7647439.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

The International Organization of Physical Therapy in Mental Health. Policy Statement: The Role of Physical Therapists Within Mental Health and Psychiatry. 2019Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

N. Fotso M., Gonzalez N.A., Sanivarapu R.R., Osman U., et all. Association of Physical Activity with the Prevention and Treatment of Depression During the Postpartum Period: A Narrative Review. Cureus. 2023 Aug 31;15(8):e44453. doi: 10.7759/cureus.44453. PMID: 37791151; PMCID: PMC10544133.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Zhang Y., Jiang X. The effects of physical activity and exercise therapy on frail elderly depression: A narrative review. Medicine (Baltimore). 2023 Aug 25;102(34):e34908. doi: 10.1097/MD.0000000000034908. PMID: 37653827; PMCID: PMC10470792.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Zisopoulou T., Varvogli L. Stress Management Methods in Children and Adolescents: Past, Present, and Future. Horm Res Paediatr. 2023;96(1):97-107. doi: 10.1159/000526946. Epub 2022 Sep 12. PMID: 36096110.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Utināns, Artūrs. 1963. Cilvēka psihe :tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Clinical exercise physiology /Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2009.