Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pediatrijas pamati un klīniskais sociālais darbs ar bērniem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_157
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem paplašinātas zināšanas par darbu ar un bērniem īpaši sociālo darbu. Izveidot izpratni un spēju studentiem risināt klīniskos gadījumus, spēju komunicēt ar klientiem un sevišķi krīzes situācijā.

Priekšzināšanas

1) cilvēka anatomijā un fizioloģijā 2) psiholoģijā

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1) spējas aprakstīt anamnēzes ievākšanu un objektīvu bērna izmeklēšanu 2) salīdzināt krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. 3) Izskaidrot darbu ar bērniem un to ģimenēm

Prasmes

1.1) risināt klīnisku gadījumu; 2) demonstrēt komunikācijas spējas ar ģimenēm 3) pielietot krīzes intervenci nepieciešamības gadījumā

Kompetences

1.1) analizēt gadījumus par biežākām slimībām bērniem, slima bērna aprūpi un ārstēšanu; 2) izprast darbu ar bērniem klīnikas dažādās nodaļās; 3) analizēt sociālā darbinieka darbības uzdevumiem darbā ar slimiem bērniem un to ģimenēm

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Veikt padziļinātu tēmas izpēti par dažādām metodēm strādājot ar bērniem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Priekšnosacījums sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana. Iesaistīties tēmu diskusijā lekcijas laikā un paust savu viedokli. Demonstrēt klīnisko gadījumu strādājot ar slimo bērnu un vecākiem (ja ir klāt) iegūstot prasmi kontaktēt ar bērnu un viņa ģimenes locekļiem, iegūtos rezultātus fiksēt un analizēt tos.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Surjit Singh Dhooper. Social Work and Transplantation of Human Organs. (Westport, CT: Praeger Publishers, 1994) 52, Questia, 6 June 2007 <http://www.questia.com.

2.

Kathleen Ell, and Helen Northen. Families and Health Care: Psychosocial Practice. (New York: Aldine De Gruyter, 1990) 129-130, Questia, 1 Nov. 2006.

3.

„Nevis dzīvei vairāk dienu, bet dienām vairāk dzīves” Bērnu paliatīvās aprūpes biedrība. Rīga 2007., ISBN 978-9984-39-413-8

4.

Goldman A., Hain R., Liben S. Oxford Textbook of Palliative Care for Children. Publsher: OUP Oxford, 2021 / Impact of life-limiting illness on the family p.173-175.

5.

Toba Schwaber Kerson, Boundary Spanning: An Ecological Reinterpretation of Social Work Practice in Health and Mental Health Systems (New York: Columbia University Press, 2002) 213, Questia, 9 June 2007 <http://www.questia.com.

Papildu literatūra

1.

Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998.

2.

David A. Alexsander. Psychosocial research in palliative catre, Cummings I. The interdisciplinary team. In Oxford Textbook of Palliative Medicine Mc Donald: Oxford University Press, 1998.