Pediatrijas pamati un klīniskais sociālais darbs ar bērniem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1) spējas aprakstīt anamnēzes ievākšanu un objektīvu bērna izmeklēšanu 2) salīdzināt krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. 3) Izskaidrot darbu ar bērniem un to ģimenēm
Prasmes
1.1) risināt klīnisku gadījumu; 2) demonstrēt komunikācijas spējas ar ģimenēm 3) pielietot krīzes intervenci nepieciešamības gadījumā
Kompetences
1.1) analizēt gadījumus par biežākām slimībām bērniem, slima bērna aprūpi un ārstēšanu; 2) izprast darbu ar bērniem klīnikas dažādās nodaļās; 3) analizēt sociālā darbinieka darbības uzdevumiem darbā ar slimiem bērniem un to ģimenēm
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Veikt padziļinātu tēmas izpēti par dažādām metodēm strādājot ar bērniem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Priekšnosacījums sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana. Iesaistīties tēmu diskusijā lekcijas laikā un paust savu viedokli. Demonstrēt klīnisko gadījumu strādājot ar slimo bērnu un vecākiem (ja ir klāt) iegūstot prasmi kontaktēt ar bērnu un viņa ģimenes locekļiem, iegūtos rezultātus fiksēt un analizēt tos.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā.
Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā.
Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība.
Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība.
Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā.
Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā.
Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība.
Sociālā darbinieka darbības sistēmas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Surjit Singh Dhooper. Social Work and Transplantation of Human Organs. (Westport, CT: Praeger Publishers, 1994) 52, Questia, 6 June 2007 <http://www.questia.com.
Kathleen Ell, and Helen Northen. Families and Health Care: Psychosocial Practice. (New York: Aldine De Gruyter, 1990) 129-130, Questia, 1 Nov. 2006.
„Nevis dzīvei vairāk dienu, bet dienām vairāk dzīves” Bērnu paliatīvās aprūpes biedrība. Rīga 2007., ISBN 978-9984-39-413-8
Goldman A., Hain R., Liben S. Oxford Textbook of Palliative Care for Children. Publsher: OUP Oxford, 2021 / Impact of life-limiting illness on the family p.173-175.
Toba Schwaber Kerson, Boundary Spanning: An Ecological Reinterpretation of Social Work Practice in Health and Mental Health Systems (New York: Columbia University Press, 2002) 213, Questia, 9 June 2007 <http://www.questia.com.
Papildu literatūra
Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998.
David A. Alexsander. Psychosocial research in palliative catre, Cummings I. The interdisciplinary team. In Oxford Textbook of Palliative Medicine Mc Donald: Oxford University Press, 1998.