Karjeras teorijas un konsultēšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zinās aktuālākas teorijas karjeras konsultēšanā. Izpratne par konsultēšanas modeļiem un pieejām. Zinās svarīgākos ētiskos aspektus konsultanta darbā. Pratīs nosaukt karjeras konsultēšanas svarīgākos posmus un pielietojamās metodes. Zinās pielietot dažādas individuālās un grupas konsultēšanas metodes.
Prasmes
1.Pratīs pielietot dažādas karjeras konsultēšanas intervijas un metodes. Pratīs izveidot karjeras attīstības plānu sev un citiem. Pratīs analizēt un kritiski izvērtēt dažādas karjeras attīstības teorijas. Pilnveidos personiskās karjeras vadības prasmes.
Kompetences
1.Kompetence konsultēšanā un karjeras attīstībā. Karjeras individuālās un grupas konsultēšanas prasmes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa laikā plānoti 3 patstāvīgie darbi:
1. Analizēt un prezentēt kādu no karjeras teorijām.
2. Izveidot ģimenes karjeras konsultācijas plānu un to realizēt, izmantojot 5 soļu metodi.
3. Izveidot karjeras konsultēšanas metožu kopsavilkumu un inidviduālo attīstības plānu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izveidot karjeras konsultēšanas plānu un novadīt to. Sagatavot atskaiti un prezentēt citiem grupas dalībniekiem
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Karjeras teoriju apskats
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība visos semināros un praktiskajās nodarbībās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības atbalsta sistēma Latvijā un ES mūžizglītības kontekstā. Jēdzienu "karjera", "karjeras atbalsts", "karjeras vadība" un citu jēdzienu izpratne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības atbalsta sistēma Latvijā un ES mūžizglītības kontekstā. Jēdzienu "karjera", "karjeras atbalsts", "karjeras vadība" un citu jēdzienu izpratne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba tirgu ietekmējošie faktori, attīstības tendences un prognozes. Pieprasītākās prasmes/profesijas darba tirgū tagad un nākotnē. Faktori, kas ietekmē darba vidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba tirgu ietekmējošie faktori, attīstības tendences un prognozes. Pieprasītākās prasmes/profesijas darba tirgū tagad un nākotnē. Faktori, kas ietekmē darba vidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības jeb mūža ilguma teorijas.
D. Super - profesionālās izvēles teorija
E. Ginzberg - profesionālās izaugsmes posmi
A Roe - personības attīstības un karjeras izvēles teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības jeb mūža ilguma teorijas.
D. Super - profesionālās izvēles teorija
E. Ginzberg - profesionālās izaugsmes posmi
A Roe - personības attīstības un karjeras izvēles teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Strukturālās jeb iespēju teorijas.
P.M.Blau - sociālā integrācijas teorija
K.Roberts – iespēju struktūras modelis, nodarbinātību noteicošie faktori.
S.Fukuyama- racionāla profesijas izvēles teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Strukturālās jeb iespēju teorijas.
P.M.Blau - sociālā integrācijas teorija
K.Roberts – iespēju struktūras modelis, nodarbinātību noteicošie faktori.
S.Fukuyama- racionāla profesijas izvēles teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības diferenciālās teorijas.
F.Parson, C. Rodger, E.G. Villiamson - iezīmju un faktoru teorijas.
J. Holland- personības un vides tipu teorija
J. D. Krumboltz - biheivioriālā jeb sociālās mācīšanās teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības diferenciālās teorijas.
F.Parson, C. Rodger, E.G. Villiamson - iezīmju un faktoru teorijas.
J. Holland- personības un vides tipu teorija
J. D. Krumboltz - biheivioriālā jeb sociālās mācīšanās teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības diferenciālās teorijas.
F.Parson, C. Rodger, E.G. Villiamson - iezīmju un faktoru teorijas.
J. Holland- personības un vides tipu teorija
J. D. Krumboltz - biheivioriālā jeb sociālās mācīšanās teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras attīstības diferenciālās teorijas.
F.Parson, C. Rodger, E.G. Villiamson - iezīmju un faktoru teorijas.
J. Holland- personības un vides tipu teorija
J. D. Krumboltz - biheivioriālā jeb sociālās mācīšanās teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas modeļi un pieejas. Konsultēšanas būtība un veidi. Konsultēšanas intervija. Konsultēšanas process.
N.E.Amundson – aktīvās iesaistīšanās pieeja
M.L.Savickas – dzīves plānošana, stāstu veidošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultēšanas posmi. Grafisko skalu izmantošana karjeras konsultēšanā. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Karjeras attīstības plāna veidošana. Konsultēšanas novērtēšana un pašnovērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultēšanas posmi. Grafisko skalu izmantošana karjeras konsultēšanā. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Karjeras attīstības plāna veidošana. Konsultēšanas novērtēšana un pašnovērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultēšanas posmi. Grafisko skalu izmantošana karjeras konsultēšanā. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Karjeras attīstības plāna veidošana. Konsultēšanas novērtēšana un pašnovērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultēšanas posmi. Grafisko skalu izmantošana karjeras konsultēšanā. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Karjeras attīstības plāna veidošana. Konsultēšanas novērtēšana un pašnovērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās konsultēšanas metodes. Sagatavošanās konsultācijai (telpa, laiks, informācija). Kontakta veidošana ar klientu (resursi, piemēri). Klienta gatavība pieņemt un īstenot karjeras lēmumus
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās konsultēšanas metodes. Sagatavošanās konsultācijai (telpa, laiks, informācija). Kontakta veidošana ar klientu (resursi, piemēri). Klienta gatavība pieņemt un īstenot karjeras lēmumus
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās konsultēšanas metodes. Sagatavošanās konsultācijai (telpa, laiks, informācija). Kontakta veidošana ar klientu (resursi, piemēri). Klienta gatavība pieņemt un īstenot karjeras lēmumus
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas metodes. Grupas konsultēšanas darba specifika un konfidencialitātes nosacījumi. Grupas dinamikas ievērošana, vadot karjeras konsultācijas. Grupas darba metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas metodes. Grupas konsultēšanas darba specifika un konfidencialitātes nosacījumi. Grupas dinamikas ievērošana, vadot karjeras konsultācijas. Grupas darba metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas metodes. Grupas konsultēšanas darba specifika un konfidencialitātes nosacījumi. Grupas dinamikas ievērošana, vadot karjeras konsultācijas. Grupas darba metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas metodes. Grupas konsultēšanas darba specifika un konfidencialitātes nosacījumi. Grupas dinamikas ievērošana, vadot karjeras konsultācijas. Grupas darba metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas metodes. Grupas konsultēšanas darba specifika un konfidencialitātes nosacījumi. Grupas dinamikas ievērošana, vadot karjeras konsultācijas. Grupas darba metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultantu ētiskie aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karjeras konsultantu ētiskie aspekti
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Amundsons, N. (2016). Aktīvā iesaistīšanās: esība un darbība karjeras konsultēšanā. Rīga: VIAA
Andersone, R., Plaude, A., Rutka, L., & Stikute, E. (2018). Konsultēšanas vadlīnijas pedagogiem. Metodiskā atbalsta līdzeklis. Ielādēts no Informatīvie materiāli
Savicks, M. (2017). Dzīves plānošanas rokasgrāmata. Rīga: VIAA
Savicks, M., & Hārtungs, P. (2018). Mans karjeras stāsts. Rīga: VIAA
Majore-Dūšele, I. (2016). Ētiskie apsvērumi konsultēšanā un psihoterapijā.
Ļevina, J., & Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU
Lemešonoka, I. (2020). Kompetenču pieeja karjeras izglītībā skolā. Rokasgrāmata skolotājiem.
Cameron, H. (2008). The Counselling Interview: A Guide for the Helping Professions. New York: Palgrave Macmillan
VIAA. Metodiskie un informatīvie resursi karjeras konsultanta atbalstam Pieejams https://www.viaa.gov.lv/lv/resursi
International Handbook of Career Guidance. J. A. Athanasou, R. Esbroeck (Eds.). N.Y.: Springer Science +Bussines Media B.V., 2008. 741 p. e-ISBN: 978-1-4020-6230-8
Sharf R.S. Applying career development. Theory to Counselling. Thomson Brooks/Cole, 2006. 468 p.
Swanson, J. L., Found, N. A. Career Theory and Practice. Learning Through Case Studies. 3rd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2015.
Savickas M. (2011). Career Counseling. Washington: American Psychological Association
Cameron, H. (2008). The Counselling Interview: A Guide for the Helping Professions. New York: Palgrave Macmillan
Papildu literatūra
Hill, C. (2019). Helping Skills: Facilitating Exploration, Insight, and Action. Washington: American Psychological Association
Journal of Vocational Behavior. Published by Elsevier Science. ISSN (printed): 0001-8791. ISSN (electronic): 1095-9084. Pieejams ScienceDirect: http://www.sciencedirect.com/science/journal/00018791
List of Journals „Careers in Theory”. Pieejams: http://careersintheory.wordpress.com/journals/