Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zinās mutes veselības veicināšanas un izglītošanas principus un pieejas, kā arī diētas rekomendācijas saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām. Mutes veselības nepieciešamības izvērtēšana. Sabiedrības veselības pieejas saistībā ar zobu traumu profilaksi.
Prasmes
1.Studenti pratīs izvērtēt bērnu un jaunu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām, izvērtēt ēdināšanas sistēmas bērnu dārzos un skolās. Veikt profilakses pasākumus un sniegt akūtu palīdzība zobu traumu gadījumos.
Kompetences
1.Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. Izglītot bērnus pirmskolas izglītības iestādēs, sākumskolā un skolās par mutes veselības veicināšanu. Informēt arī bērnu vecākus un skolotājus par mutes veselības veicināšanas iespējām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums ir obligāts. Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru par veselības veicināšanu un izglītošanu, sagatavot literatūras pārskatus.
Sagatavot mutes veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus, video, lai izglītotu zobārstniecības pacientus (dažādās vecuma grupas).
Izglītot bērnus un viņu vecākus bērnudārzos, pirmskolas izglītības iestādēs vai sākumskolās par mutes veselības veicināšanu.
Prakses izvērtējuma burtnīcas – atskaites izveide. Prakses aizstāvēšana.
Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prakses atskaite un prakses materiālu noformējuma atbilstība noformējuma prasībām.
Izglītojošo nodarbību un projektu realizācija praksē.
Gala vērtējums veidojas no: 50% nodarbību apmeklējums, patstāvīgais darbs nodarbībās, mājās - prezentāciju veidošana un 50% atskaite par bērnudārzu, pirmskolas izglītības iestāžu vai skolu apmeklējumu (prakses atskaite un aizstāvēšana).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutes veselības situācija Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutes veselības veicināšana Latvijā un pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošais darbs mutes veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošās programmas Latvijā, lai veicinātu mutes veselību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītojošā darba mutes veselības veicināšanā prakses apraksts (nolikums, aptauju, atskaišu un prezentāciju paraugi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztura loma mutes veselības veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Labas prakses piemēri mutes veselības izglītošanas jomā (Childsmile, Oral Health Platform, Alliance for a Cavity Free Future, citas progr). Studentu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobārstniecības aprūpes modelis Latvijā (eseju analīze - studenti analizē citu studentu darbus).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Literatūras apskatu izstrāde par labas prakses piemēriem mutes veselības izglītošanā, izmantojot materiālus, kuri ievietoti e-vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Prezentāciju izstrāde mutes veselības izglītojošā darbā bērniem PII, sākumskolā vai skolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Prakse bērnudārzos, sākumskolās vai skolās, izglītojot bērnus par mutes veselības veicināšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Prakse bērnudārzos, sākumskolās vai skolās, izglītojot bērnus par mutes veselības veicināšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Prakses aizstāvēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Esther M. Wilkinis. Clinical practice of the dental hygienist. 2016
WHO, Guideline : Sugars Intake for Adults and Children, World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central
Papildu literatūra
Oral Health - World Health Organization (WHO). Global strategy and action plan on oral health 2023–2030.
Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, [2021].
Citi informācijas avoti
Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med.