Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izpratne par biopsihosociālo un biopsihopatoloģiskās ievainojamības modeli medicīnā, zināšanas par psihosomatisko traucējumu etiopatoģenēzi, diagnostiku, diferenciāldiagnostiku; priekšstatu par psihiskās veselības kritērijiem, zināšanas par funkcionālām un disfunkcionālām jeb psihosomatiskām ģimenēm un somatizāciju veicinošiem faktoriem tajās; - par fenomena „ārsts pats vislabākās zāles” veidošanas mehānismiem un būtību, iepazīstinot ar jaunākajām teorijām (afektu teorija u.c.), - pamatzināšanas medicīniskās psihoterapijas veidos. - psihosomatisko traucējumu etiopatoģenēze, diagnostika, - diferenciāldiagnostikas pamatjautājumi, - psihosomatisko traucējumu un slimību psihoterapeitiskās ārstēšanas iespējas, terapeitiskie faktori ārsta-pacienta attiecībās, medicīniskās psihoterapijas veidi, to klasifikācija.
Prasmes
1.• analizēt klīniskos gadījumus un izvērtēt situācijas, kad nepieciešama ārsta psihoterapeita konsultācija, • psihosomatiskās anamnēzes ievākšana pieciem pacientiem un tās analīze • psihosomatisko traucējumu diagnostika un diferenciāldiagnostika, • pamatiemaņas atbalsta psihoterapijā. - māka uztvert un strādāt ar pacientu kā bio-psiho-sociālu būtni, - zināšanas un māka interpretēt un izmantot diagnostikas un ārstēšanas procesā iegūto informāciju par pacientu kultūras un etniskajām īpatnībām, - zināšanas, kā izmantot pacienta pieredzi, vēlmes, uzticību ārstam veselības aprūpes procesā, - zināšanas un izpratne par holistisko aprūpes principu un tā pielietošanu ģimenes medicīnā.
Kompetences
1.Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi: - Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas: - Zināšanas un izpratne speciālajās disciplīnās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mazo grupu darbs - klīnisko gadījumu analīze. Prezentācijas sagatavošana - atbilstoši rotācijas cikla tēmai. Izglītojošais darbs ar dažādām iedzīvotāju grupām (informatīvo materiālu izstrāde, lekcijas).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude studiju kursa noslēgumā 10 baļļu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Psihoterapija, kā izvēles ārstēšanas metode ģimenes ārsta praksē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Psihoterapija, kā izvēles ārstēšanas metode ģimenes ārsta praksē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Ģimene kā emocionāli sociāla vide, tās ietekme uz pacienta personības veidošanos, attīstību, veselību, somatizāciju. "Psihosomatiskās ģimenes", psihosomatisko traucējumu etiopatoģenētiskie faktori ģimenē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Medicīniskā psihoterapija. Tās veidi, virzieni, klasifikācija. Psihodinamiski psihoanalītiskais un kognitīvi- biheiviorālais virziens. Atbalsta psihoterapija, tās elementi ģimenes ārsta praksē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
-
|
-
|
Tēmas
|
“Grūtie pacienti" ģimenes ārsta praksē (F40 - F48). Somatoformi traucējumi, somatizācija, hipohondriski traucējumi, veģetatīva disfunkcija. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psyhiatry. Ed by James L. Levenson, 2005.
Kulbergs Juhans. Dinamiskā psihiatrija: teorija un prakse, (tulk. no zviedru valodas) / Aina Siksna (Zviedrija) zin. red. u.c. Rīga: Jumava, 2001. - 494 lpp.
Siliņa Antra. Sabiedrības izglītošana psihiatrijas jautājumos Psiholoģija Ģimenei un Skolai. Nr.2. 2006, 26.-27.lpp.
Andrēziņa Raisa. Pie kurām durvīm klauvēt? Latvijas Ārsts, 2001. - Nr.7/8, 14.-15.lpp.
James L. Levenson. The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psychiatry. 3rd Edition. American Psychiatric Association Publishing, 2018
Mladen NisavicJohn L. ShusterDavid GitlinLinda WorleyTheodore A. Stern. Readings on Psychosomatic Medicine: Survey of Resources for Trainees. The Academy of Psychosomatic Medicine. Published by Elsevier. 2015
Widiger, T. A., & Costa, P. T., Jr. Personality disorders and the five-factor model of personality: Rationale for the third edition. American Psychological Association. 2013.
Lloyd GG, Guthrie E: Handbook of Liaison Psychiatry, Cambridge University Press 2012
Blumenfield M, Stem JJ: Psychosomatic Medicine, Lippincott Williams & Wilkins 2006.
Papildu literatūra
Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija. II daļa, Rīga, 2015.
A. Pelne. T. Pulmanis. U. Martiņsone. Psihiskās veselības veicināšana un pašnāvību profilakse Latvijā 2012. gadā Tematiskais ziņojums. SPKC. 2013
Citi informācijas avoti
K. Šica. T. Pulmanis. M. Taube. Psihiskā veselība Latvijā 2016. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 2017
Coexisting severe mental illness and substance misuse: assessment and management in healthcare settings overview NICE Pathway last updated: 10 September 2018