Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RGA_015
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par psihosomatisko traucējumu etiopatoģenēzi, diagnostiku, diferenciāldiagnostiku un ārstēšanas iespējām; par cilvēka psihiskās un somatiskās veselības saistību ar emocionālo stāvokli ģimenē un ģimenes locekļu psihisko veselību; par terapeitiskajiem faktoriem ārsta - pacienta attiecībās un dot pamatzināšanas par medicīnā izmantotajiem psihoterapijas veidiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izpratne par biopsihosociālo un biopsihopatoloģiskās ievainojamības modeli medicīnā, zināšanas par psihosomatisko traucējumu etiopatoģenēzi, diagnostiku, diferenciāldiagnostiku; priekšstatu par psihiskās veselības kritērijiem, zināšanas par funkcionālām un disfunkcionālām jeb psihosomatiskām ģimenēm un somatizāciju veicinošiem faktoriem tajās; - par fenomena „ārsts pats vislabākās zāles” veidošanas mehānismiem un būtību, iepazīstinot ar jaunākajām teorijām (afektu teorija u.c.), - pamatzināšanas medicīniskās psihoterapijas veidos. - psihosomatisko traucējumu etiopatoģenēze, diagnostika, - diferenciāldiagnostikas pamatjautājumi, - psihosomatisko traucējumu un slimību psihoterapeitiskās ārstēšanas iespējas, terapeitiskie faktori ārsta-pacienta attiecībās, medicīniskās psihoterapijas veidi, to klasifikācija.

Prasmes

1.• analizēt klīniskos gadījumus un izvērtēt situācijas, kad nepieciešama ārsta psihoterapeita konsultācija, • psihosomatiskās anamnēzes ievākšana pieciem pacientiem un tās analīze • psihosomatisko traucējumu diagnostika un diferenciāldiagnostika, • pamatiemaņas atbalsta psihoterapijā. - māka uztvert un strādāt ar pacientu kā bio-psiho-sociālu būtni, - zināšanas un māka interpretēt un izmantot diagnostikas un ārstēšanas procesā iegūto informāciju par pacientu kultūras un etniskajām īpatnībām, - zināšanas, kā izmantot pacienta pieredzi, vēlmes, uzticību ārstam veselības aprūpes procesā, - zināšanas un izpratne par holistisko aprūpes principu un tā pielietošanu ģimenes medicīnā.

Kompetences

1.Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi: - Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas: - Zināšanas un izpratne speciālajās disciplīnās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Mazo grupu darbs - klīnisko gadījumu analīze. Prezentācijas sagatavošana - atbilstoši rotācijas cikla tēmai. Izglītojošais darbs ar dažādām iedzīvotāju grupām (informatīvo materiālu izstrāde, lekcijas).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude studiju kursa noslēgumā 10 baļļu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Psihoterapija, kā izvēles ārstēšanas metode ģimenes ārsta praksē.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Psihoterapija, kā izvēles ārstēšanas metode ģimenes ārsta praksē.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Ģimene kā emocionāli sociāla vide, tās ietekme uz pacienta personības veidošanos, attīstību, veselību, somatizāciju. "Psihosomatiskās ģimenes", psihosomatisko traucējumu etiopatoģenētiskie faktori ģimenē.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Medicīniskā psihoterapija. Tās veidi, virzieni, klasifikācija. Psihodinamiski psihoanalītiskais un kognitīvi- biheiviorālais virziens. Atbalsta psihoterapija, tās elementi ģimenes ārsta praksē.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

“Grūtie pacienti" ģimenes ārsta praksē (F40 - F48). Somatoformi traucējumi, somatizācija, hipohondriski traucējumi, veģetatīva disfunkcija. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Semināru skaits:
5
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psyhiatry. Ed by James L. Levenson, 2005.

2.

Kulbergs Juhans. Dinamiskā psihiatrija: teorija un prakse, (tulk. no zviedru valodas) / Aina Siksna (Zviedrija) zin. red. u.c. Rīga: Jumava, 2001. - 494 lpp.

3.

Siliņa Antra. Sabiedrības izglītošana psihiatrijas jautājumos Psiholoģija Ģimenei un Skolai. Nr.2. 2006, 26.-27.lpp.

4.

Andrēziņa Raisa. Pie kurām durvīm klauvēt? Latvijas Ārsts, 2001. - Nr.7/8, 14.-15.lpp.

5.

James L. Levenson. The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psychiatry. 3rd Edition. American Psychiatric Association Publishing, 2018

6.

Mladen NisavicJohn L. ShusterDavid GitlinLinda WorleyTheodore A. Stern. Readings on Psychosomatic Medicine: Survey of Resources for Trainees. The Academy of Psychosomatic Medicine. Published by Elsevier. 2015

7.

Widiger, T. A., & Costa, P. T., Jr. Personality disorders and the five-factor model of personality: Rationale for the third edition. American Psychological Association. 2013.

8.

Lloyd GG, Guthrie E: Handbook of Liaison Psychiatry, Cambridge University Press 2012

9.

Blumenfield M, Stem JJ: Psychosomatic Medicine, Lippincott Williams & Wilkins 2006.

10.

Garīgā (psihiskā) veselība. Klīniskie algoritmu un pacientu ceļi. SPKC. 2020

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija. II daļa, Rīga, 2015.

2.

A. Pelne. T. Pulmanis. U. Martiņsone. Psihiskās veselības veicināšana un pašnāvību profilakse Latvijā 2012. gadā Tematiskais ziņojums. SPKC. 2013

Citi informācijas avoti

2.

K. Šica. T. Pulmanis. M. Taube. Psihiskā veselība Latvijā 2016. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 2017

3.

Coexisting severe mental illness and substance misuse: assessment and management in healthcare settings overview NICE Pathway last updated: 10 September 2018