Informācijpratība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, biblioteka@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas meklēšanā, izguvē un un izvērtēšanā, sniedzot vispārēju priekšstatu par medicīnas informācijas meklēšanas iespējām, padziļinot iemaņas medicīnas un zobārstniecības informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed un nodrošinot pamatu pētniecisko darbu un kvalifikācijas darba sagatavošanai.
Priekšzināšanas
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un zobārstniecības informācijas resursusresursus, kas nepieciešami kvalifikācijas darba sagatavošanā. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas zobārstniecības jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un zobārstniecības nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas, kas izmantojamas pētniecībā un kvalifikācijas darba izstrādē un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm. Studējošie pratīs sagatavot precīzas atsauces un citātus atbilstoši kvalifikācijas darba noformēšanas prasībām, kā arī veikt padziļinātu literatūras meklēšanu, sistematizāciju un saglabāšanu kvalifikācijas darba vajadzībām.
Kompetences
1.Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvus, izvērtētus informācijas meklējumus. Studējošie patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Studējošie spēs kritiski analizēt atrastos avotus un izveidot kvalitatīvu literatūras sarakstu, kas tieši izmantojams pētniecisko darbu un kvalifikācijas darba izstrādē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
Ieskaite
|
|
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšana pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs: DSpace.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
E-grāmatu datubāzes: EBSCO, Ebook Central, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
PubMed rīki: MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu meklēšanas rīki datubāzē PubMed. PubMed Centrāle. Bookshelf.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai. Kursa kopsavilkums. Interaktīvs tests.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Pipere A. 2019. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Spila D., Znotiņa I. 2014. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU.
Spila D. 2013. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU.
Znotiņa, I., Vītola, B. 2025. Informācijas meklēšanas pamati elektroniskajos resursos. Rīga: RSU.
Medical Information Literacy: eBook for medical librarians. 2021. Authors: Sirje Virkus, Riina Kuik, Ivika Rande, Keiu Saarniit, Piret Truu, Žaneta Brazdžiūtė, Zane Bondare, Signe Riekstiņa-Pāla, Daiga Spila, Daiga Šļahota, Inga Znotiņa, Meilė Kretavičienė, Asta Burbulytė, Laura Petrauskienė. [PDF]. Kaunas.
Papildu literatūra
Berkman, Robert I. 2015. Find It Fast : Extracting Expert Information From Social Networks, Big Data, Tweets, and More. Information Today. (EBSCO)
Downey, Annie. 2016. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press. (EBSCO)
Freedman T. 2015. Coming of age: an introduction to the NEW worldwide web [electronic publication]. (EBSCO)
Teaching Information Literacy and Writing Studies. 2019. Volume 2, Upper-Level and Graduate Courses, edited by Grace Veach, Purdue University Press. (EBSCO)
Thomas N., Franklin L., Crow S. 2011. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost).