Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati vecmātēm

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_037
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Vecmāšu zinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt izpratni par psihosomatisku traucējumu etioloģiju, attīstības mehāniemisme, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; veicināt izpratni par personības attīstību un pamatvajadzībām, attīstīt vecmātes-pacientes terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā.

Priekšzināšanas

Starppersonu saskarsme veselības aprūpē, funkcionālā un patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par personības attīstību, psihoterapijas procesu un vecmātes-pacientes terapeitisku attiecību nozīmi un veidošanu.

Prasmes

1.Studējošie attīstīs prasmi atpazīt psihosomatiskus simptomus un to attīstības mehānismus, veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā.

Kompetences

1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību grūtniecēm, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus.

Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstu par vecmātes-pacienta terapeitiskajām attiecībā no savas klīniskās pieredzes.

Kursa noslēgumā katram studentam jāaizpilda studiju kursu novērtējuma anketa.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.

To veido:

  1. Starppārbaudījumu vidējais vērtēkums – 50%. Studiju kursa laikā studējošajiem ir 3 starppārbaudījumi, to formu nosaka docētājs pēc izvēles- daudzatilžu tests, atvērtie jautājumi un/vai klīniskā gadījuma analīze.
  2. Gala pārbaudījums- 50%. Klātienē organizēts (elektronizēts e-studijās vai papīra formātā) daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie visu turpmāk minēto kritēriju izpildes:

  • katra starppārbaudījuma vērtējums ir vismaz 8
  • 100% nodarbību apmeklējums;
  • Sagatavota un noprezentēta prezentācija par nodarbības tēmu
  • Aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosomatiskās medicīnas vēsture un teorijas. Biopsihosociālais modelis. Ārsta-pacienta terapeitiskās attiecības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas, to loma somatizācijas procesā. Aleksitīmija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskās aizsardzības mehānismi. Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīniskā psihoterapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas, aleksitīmija. Psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens, psihes uzbūves modeļi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimene- jēdziens, funkcionāla un disfunkcionāla ģimene, psihosomatiska ģimene.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress. Stresa ietekme uz grūtnieci un bērnu, epiģenētika. Grūtniecības ietekme uz sievietes smadzenēm, psihisko un kognitīvo stāvokli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Speciālā psihosomatika- sirds un asinsvadu psihosomatika, elpošanas sistēmas psihosomatika, gastroenteroloģiskā psihosomatika, dermatoloģiskā psihosomatika, endokrīnā psihosomatika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Speciālā psihosomatika- uroģenitālā psihosomatika, neauglības psihosomatiskie aspekti. Sāpes un somatoformi traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskās psihoterapijas, kognitīvi biheiviorālās psihoterapijas pamati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības. Lomu spēles. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.

2.

Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer

Papildu literatūra

1.

Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava.

2.

Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348.

Citi informācijas avoti

1.

Biopsychosocial Science and Medicine