Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati vecmātēm
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt izpratni par psihosomatisku traucējumu etioloģiju, attīstības mehāniemisme, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; veicināt izpratni par personības attīstību un pamatvajadzībām, attīstīt vecmātes-pacientes terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā.
Priekšzināšanas
Starppersonu saskarsme veselības aprūpē, funkcionālā un patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par personības attīstību, psihoterapijas procesu un vecmātes-pacientes terapeitisku attiecību nozīmi un veidošanu.
Prasmes
1.Studējošie attīstīs prasmi atpazīt psihosomatiskus simptomus un to attīstības mehānismus, veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences
1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību grūtniecēm, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstu par vecmātes-pacienta terapeitiskajām attiecībā no savas klīniskās pieredzes. Kursa noslēgumā katram studentam jāaizpilda studiju kursu novērtējuma anketa. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido:
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie visu turpmāk minēto kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihosomatiskās medicīnas vēsture un teorijas. Biopsihosociālais modelis. Ārsta-pacienta terapeitiskās attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, to loma somatizācijas procesā. Aleksitīmija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās aizsardzības mehānismi. Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskā psihoterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, aleksitīmija. Psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības jēdziens, psihes uzbūves modeļi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimene- jēdziens, funkcionāla un disfunkcionāla ģimene, psihosomatiska ģimene.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress. Stresa ietekme uz grūtnieci un bērnu, epiģenētika. Grūtniecības ietekme uz sievietes smadzenēm, psihisko un kognitīvo stāvokli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Speciālā psihosomatika- sirds un asinsvadu psihosomatika, elpošanas sistēmas psihosomatika, gastroenteroloģiskā psihosomatika, dermatoloģiskā psihosomatika, endokrīnā psihosomatika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Speciālā psihosomatika- uroģenitālā psihosomatika, neauglības psihosomatiskie aspekti. Sāpes un somatoformi traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās psihoterapijas, kognitīvi biheiviorālās psihoterapijas pamati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības. Lomu spēles. Eksāmens.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.
Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer
Papildu literatūra
Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava.
Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348.