Psihometrika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē un izskaidro psiholoģiskā instrumentārija veidus; izskaidro testa kvalitātes novērtēšanas principus, testu konstruēšanas un adaptācijas pamatprincipus.
Prasmes
1.Argumentēti diskutē par psiholoģiskā instrumentārija veidiem, par testu konstruēšanu un adaptāciju; kritiski izvērtē testu kvalitāti, balstoties uz to psihometriskiem rādītājiem; prot patstāvīgi veikt testa pantu (apgalvojumu/jautājumu), testa uzticamības un validitātes analīzi.
Kompetences
1.Patstāvīgi veic testa konstruēšanu un adaptāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru, lai sagatavotos kontroldarbam (sekmīgi izpildīts zināšanu pārbaudes tests). Veikt viena zinātniskā raksta par psiholoģiskā mērījuma instrumenta izstrādi analīzi un sekmīgi nokārtot ieskaiti par to. Uzrakstīt atskaiti par paša izveidoto vai adaptētō testu (tā pilotpētījuma rezultātiem). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēguma darbs: Pētījuma atskaite (noformēta kā zinātnisks raksts) par studiju kursa ietvaros izstrādātā vai adaptētā psiholoģiskā instrumenta pilotpētījuma rezultātiem.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Raksta par kāda psiholoģiskā instrumenta izstrādi analīze un būtiskākās informācijas īss apkopojums.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.
• Sekmīgi nokārtots zināšanu pārbaudes tests (veido 20% no vērtējuma).
• Sekmīgi izstrādāts referāts par raksta analīzes rezultātiem (veido 30% no vērtējuma).
• Sekmīgi izstrādāta un laikā nodota atskaite par testa izstrādi vai adaptāciju (veido 50% no vērtējuma).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testu adaptācija un tās posmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa normas un standartizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lovett, B. J. (2023). Practical psychometrics: A guide for test users. The Guilford Press.
Ziegler, M. (2020). Psychological test adaptation and development – How papers are structured and why [Editorial]. Psychological Test Adaptation and Development, 1(1), 3–11.
Daouk-Öyry, Lina & Zeinoun, Pia. (2017). Testing Across Cultures: Translation, Adaptation and Indigenous Test Development: Critical Perspectives. In book: Psychometric Testing (pp.221-233). 10.1002/9781119183020.ch16.
Yusoff MSB. (2019). ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal, 11(2):49–54.
Allen, M. S., Robson, D. A., & Iliescu, D. (2023). Face validity: A critical but ignored component of scale construction in psychological assessment [Editorial]. European Journal of Psychological Assessment, 39(3), 153–156.
Papildu literatūra
Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu konstruēšana un adaptācija. Rīga, Raka.
Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. 2nd ed. London: Routledge.
Futt, R., M., Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Los Angeles [etc.]: SAGE
Principles and methods of test construction : standards and recent advances / (2016). edited by Karl Schweizer and Christine DiStefano. Boston, MA : Hogrefe Publishing Corporation
Анастази, А., Урбина, С. (2007). Психологическое тестирование. Питер.
Бурлачук, Л.Ф. (2002). Психодиагностика. СПб.: Питер.
Maydeu-Olivares, A., & McArdle, J. J. (Eds.). (2005). Contemporary psychometrics: A festschrift for Roderick P. McDonald. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Citi informācijas avoti
International Journal of Testing.
Educational & Psychological Measurement.
Psychological Assessment.
Journal of Personality Assessment.
Psychological Review.