Mākslīgais intelekts sociālajās zinātnēs
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Studējošie brīvi orientēsies mākslīgā intelekta risinājumos un nozares tendencēs. 2. Studējošiem būs visas nepieciešamās zināšanas, lai diskutētu par MI pielietojumiem un argumentētu dažādu risinājumu pielietojumus. 3. Studējošie būs apguvuši vismaz 10 MI rīkus un varēs brīvi darboties dažādos ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumos. 4. Studējošie būs apguvuši vismaz 10 dažādas vaicājumu inženierijas metodes un pratīs ģenerēt kvalitatīvu un jēgpilnu saturu.
Prasmes
1.1. Studējošie pārvaldīs spēju ģenerēt gan tekstuālu, gan attēla formāta rezultātus. 2. Studējošie spēs rakstīt vaicājumus (prompts), lai sasniegtu efektīvu rezultātu, ģenerējot visdažādāko saturu. 3. Studējošie spēs brīvi diskutēt par mākslīgā intelekta rīku ētiku un pielietojumiem. 4. Studējošie spēs veidot un digitalizēt dažādus procesus, kā arī pratīs efektivizēt savu personīgo darbu un kāpināt produktivitāti, izmantojot MI rīkus.
Kompetences
1.1. Kompetence ģenerēt kvalitatīvu saturu. 2. Kompetence kritiski izvērtēt MI rīkus un to pielietojumus: Studējošajiem ir jābūt spējai ne tikai brīvi orientēties mākslīgā intelekta risinājumos un nozares tendencēs, bet arī kritiski izvērtēt dažādus MI rīkus un to pielietojumus, balstoties uz zināšanām par dažādiem MI rīkiem un to iespējām. 3. Ētikas un atbildības izpratne: Kompetence ietver spēju diskutēt un argumentēt par mākslīgā intelekta rīku ētiku un atbildīgu pielietojumu, izpratni par potenciālajiem riskiem un iespējām, kā arī spēju veikt informētas izvēles, ņemot vērā ētiskos apsvērumus. 4. Studējošajiem ir jāprot ne tikai veidot un digitalizēt dažādus procesus, bet arī efektivizēt savu personīgo darbu un produktivitāti, izmantojot mākslīgā intelekta rīkus. Tas ietver prasmi pielāgot un integrēt MI rīkus dažādos darba procesos, lai uzlabotu efektivitāti un veiktspēju. 5. Vaicājumu inženierijas un problēmu risināšanas kompetence: Studējošajiem jābūt apguvušiem dažādas vaicājumu inženierijas metodes un jāprot izmantot šīs metodes, lai ģenerētu kvalitatīvu un jēgpilnu saturu. Tas ietver spēju analizēt un definēt problēmu, izstrādāt efektīvu vaicājumu un izmantot kritisko domāšanu, lai pielāgotu un optimizētu ģenerēšanas procesus, atbilstoši konkrētām vajadzībām un mērķiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu, izmantojot universitātes tiešsaistes datubāzēs pieejamos resursus. Tekstuālā satura ģenerēšana - veidot skaidru, loģisku un mērķauditorijai atbilstošu tekstu, izmantojot MI rīkus. Grafiskā satura ģenerēšana - veidot vizuāli pievilcīgus un informatīvus attēlus vai diagrammas, kas atbilst uzdevuma prasībām. Vaicājumu (prompts) izstrāde - formulēt precīzus un detalizētus vaicājumus, lai iegūtu vēlamo rezultātu no MI ģeneratīvajiem rīkiem.
2. Konkrētāki uzdevumi tiek precizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā.
3. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Regulārs nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 20%.
2. Patstāvīgā darba vērtējums - 50%.
3. Testu sekmīga nokārtošana - 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads – mākslīgā intelekta veidi un rīki
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads – ierobežojumi, autortiesības, ētika un draudi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu veidošanu I – pamatlīmenis; ievads ChatGPT
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu veidošanu II – pamatlīmenis; ievads ChatGPT
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu veidošanu III – vaicājumu efektivizācija un pielietojumi dažādās situācijās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par vaicājumu inženieriju I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par vaicājumu inženieriju II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu inženieriju III
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta rīki teksta ģenerēšanai I – to iespējas, ierobežojumi un atšķirības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta rīki teksta ģenerēšanai II – to iespējas, ierobežojumi un atšķirības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgais intelekts un attēlu ģenerēšana I (attēlu ģenerēšanas platformas)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgais intelekts un attēlu ģenerēšana II (attēlu ģenerēšanas serveri)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģeneratīvais mākslīgais intelekts sociālajās zinātnēs – pielietojumi un nākotnes perspektīvas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Procesu digitalizēšana ar mākslīgā intelekta rīkiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskie MI pielietojumi un nozares ekspertīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
MI pielietojumi un nākotnes perspektīvas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu veidošanu I – pamatlīmenis; ievads ChatGPT
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu veidošanu III – vaicājumu efektivizācija un pielietojumi dažādās situācijās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par vaicājumu inženieriju I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs par vaicājumu inženieriju III
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgais intelekts un attēlu ģenerēšana I (attēlu ģenerēšanas platformas)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģeneratīvais mākslīgais intelekts sociālajās zinātnēs – pielietojumi un nākotnes perspektīvas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Procesu digitalizēšana ar mākslīgā intelekta rīkiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskie MI pielietojumi un nozares ekspertīze
|