Fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi dažādos vecuma posmos fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Spēt pielietot dažāda veida vispusīgas fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos atbilstoši vecumposmu īpatnībām.
Priekšzināšanas
Anatomija, fizioloģija, vispārīgā pedagoģija, sporta treniņu teorijas pamati, sporta terminoloģija, psiholoģija, veselības sporta pamati.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo sporta nodarbību aktualitāti mūsdienās cilvēkiem dažādos vecuma posmos, nodarbību saturu, organizēšanu un realizēšanu, fitnesa metožu attīstību un izmantošanas iespējas dažādu vecuma posmu cilvēku sporta nodarbībās.
Prasmes
1.Loģiski strukturē nodarbības struktūru: ievada, galvenās, nobeiguma daļas, nodarbības mērķus un uzdevumus. Prasmīgi izvēlas un pielieto inventāru, integrē kustību rotaļas, stafetes, sporta spēļu elementus un citas radošas aktivitātes nodarbībās.
Kompetences
1.Demonstrē radošu pieeju dažādu sporta nodarbību realizēšanā, attīsta fiziskās īpašības, izmantojot dažādas metodes un organizācijas formas. Patstāvīgi izvēlas mērķim atbilstošu radošu pieeju, pielieto apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes, lai kompetenti integrētu dažādas fitnesa metodes sporta nodarbībās cilvēkiem dažādos vecuma posmos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs grupās, konspekta izveide un realizēšana, nodarbības prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, argumentēti nodarbībā izklāstot savu viedokli, analizējot un izvērtējot citu sniegumu 20%, prezentē patstāvīgi izvēlētu praktisko nodarbību mērķim atbilstošu fitnesa metožu demonstrējumu 80%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fitnesa metodes un to pielietošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrinājumu daudzveidība un modifikācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Praktisko nodarbību vadīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.
|
|
Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.
|
|
Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse.
|
|
Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fitnesa metodes un to pielietošana
|
|
Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā.
|
|
Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā.
|
|
Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā.
|
|
Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas.
|
|
Praktisko nodarbību vadīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā.
|
|
Vingrinājumu daudzveidība un modifikācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kaminsky, L. A., Arena, R., & Myers, J. Reference Standards for Cardiorespiratory Fitness Measured With Cardiopulmonary Exercise Testing: Data From the Fitness Registry and the Importance of Exercise National Database. Mayo Clin Proc, 90(11), 1515-1523. 2015
Morin, A. J. S. Inclusive Physical Activities : International Perspectives. Charlotte, NC Information Age Publishing, 2017
Lusardi MM, Fritz S, Middleton A, et al. Determining Risk of Falls in Community Dwelling Older Adults: A Systematic Review and Meta-analysis Using Posttest Probability. Journal of Geriatric Physical Therapy. 40 (1):1-36. 2017
Rizzuto D, Fratiglioni L. Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review. Gerontology. 60 (4):327-335. 2014 (akcpetējams izdevums)
Papildu literatūra
C.Jones, D.Rose. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2018, 424 pp
Tak E, Kuiper R, Chorus A, Hopman-Rock M. 2013. Prevention of onset and progression of basic ADL disability by physical activity in community dwelling older adults: a meta-analysis. Ageing Research Reviews. 12:329-338.
World Health Organization. 2015. World Report on Ageing and Health.
World Health Organization. 2017. Global strategy and action plan on ageing and health.
Bauman A, Merom D, Bull FC, Buchner DM, Fiatarone Singh MA. 2016. Updating the Evidence for Physical Activity: Summative Reviews of the Epidemiological Evidence, Prevalence, and Interventions to Promote "Active Aging". Gerontologist. 56 Supplement 2: S268-280.
Citi informācijas avoti
Krista Brantēvica, Peer Review ‘The Active Ageing Index and its extension to the regional level’ (Cracow, 15-16 October 2014) Latvia1 Questionnaire – Latvia Peer Review on the Active Ageing Index, Poland. 2014