Pacientu un darba vides drošība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus).
Prasmes
1.Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus.
Kompetences
1.Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējums – kumulatīvais vērtējums. I (Atlasīt pētījumus, kas saistīti ar māsas darba vides psihoemocionālajiem riska faktoriem vai profilakses un intervences programmām / pasākumiem (prasības un vērtēšana e-studijās), II Seminārs (Identificēt pacienta drošības riskus (2), sagatavot prevencijas plānu, ņemot vērā publikācijas un pierādījumos balstītu praksi (prasības un vērtēšana e-studijās). Katra semināra vērtība - 40%. Pastāvīgais darbs (video analīze) 10%, aktīva dalība klātienes nodarbībās (simulācijas) - 10%).
Darba vērtēšana, atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem (publicēts e-studijās pie studiju kursa), vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksē
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības pamatprincipi ārstniecības procesā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības ieteikumi ārstniecībā, cēloņu analīze un izpēte, proaktīvās darbības IETEIKUMI
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Pacientu drošības riska faktori un proaktīvs rīcības plāns / rīcību mazinošie pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības)
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un veselības aprūpes darbinieku balss nozīme PREMS veidi un saturs pasaulē un Latvijā (citi instrumenti pacientu un darbinieku atgriezeniskās saites apkopošanai; PROMS nozīme sabiedrības veselības uzlabošanā; IHI Darbinieku pieredzes stratēģija; Cilvēkpieredzes mērījumi: TOP BOX, NPS, Overall rating, Response rate, Gallupa 12 jautājumi u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Darba vides psihoemocionālie riska faktori vai profilakses un intervences programmas / pasākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu apgaitu veidi un Co-design metode iesaistes kultūras veicināšanā. (Māsu/vecmāšu/ārsta palīga u.c. apgaita; Līderu un vadības apgaita), Co-design metodes ieguvumi un soļi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
Darba drošības un veselības aizsardzības prasības, saskaroties ar bioloģiskajiem aģentiem darba vidē / Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts. 2011. (akceptējams izdevums)
Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)
Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).
Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
Harold Kerzner. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central, 2017
Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).
Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6. 2012, pp. 1150-1157.
Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin.Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory, 2019.
Papildu literatūra
G.J.Gyani., A.Thomas. Healthcare Quality & Patient safety. 2022.
Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe, 2011
Bateman, N. The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, 2012. p. 246.
Flin, R. & O’Connor, P. Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 2008. p. 330