Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pacientu un darba vides drošība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_257
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas ārstniecības personu prakses piemēriem Eiropā.

Priekšzināšanas

Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, aprūpes filozofija un procesa modelis, pierādījumos balstīta aprūpe un klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē, farmakoloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus).

Prasmes

1.Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus.

Kompetences

1.Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa vērtējums – kumulatīvais vērtējums. I (Atlasīt pētījumus, kas saistīti ar māsas darba vides psihoemocionālajiem riska faktoriem vai profilakses un intervences programmām / pasākumiem (prasības un vērtēšana e-studijās), II Seminārs (Identificēt pacienta drošības riskus (2), sagatavot prevencijas plānu, ņemot vērā publikācijas un pierādījumos balstītu praksi (prasības un vērtēšana e-studijās). Katra semināra vērtība - 40%. Pastāvīgais darbs (video analīze) 10%, aktīva dalība klātienes nodarbībās (simulācijas) - 10%). Darba vērtēšana, atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem (publicēts e-studijās pie studiju kursa), vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksē
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības pamatprincipi ārstniecības procesā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības ieteikumi ārstniecībā, cēloņu analīze un izpēte, proaktīvās darbības IETEIKUMI
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: Pacientu drošības riska faktori un proaktīvs rīcības plāns / rīcību mazinošie pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības)
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu un veselības aprūpes darbinieku balss nozīme PREMS veidi un saturs pasaulē un Latvijā (citi instrumenti pacientu un darbinieku atgriezeniskās saites apkopošanai; PROMS nozīme sabiedrības veselības uzlabošanā; IHI Darbinieku pieredzes stratēģija; Cilvēkpieredzes mērījumi: TOP BOX, NPS, Overall rating, Response rate, Gallupa 12 jautājumi u.c.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seminārs: Darba vides psihoemocionālie riska faktori vai profilakses un intervences programmas / pasākumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārstniecības personu apgaitu veidi un Co-design metode iesaistes kultūras veicināšanā. (Māsu/vecmāšu/ārsta palīga u.c. apgaita; Līderu un vadības apgaita), Co-design metodes ieguvumi un soļi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.

2.

Darba drošības un veselības aizsardzības prasības, saskaroties ar bioloģiskajiem aģentiem darba vidē / Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts. 2011. (akceptējams izdevums)

3.

Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)

4.

Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).

5.

Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine.

6.

Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030.

7.

S. Dekker. Patient Safety : A Human Factors Approach. 2011. (akceptējams izdevums)

8.

Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. (akceptējams izdevums)

9.

Ārvalstu studentiem/ For international students:

10.

Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.

11.

Harold Kerzner. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central, 2017

12.

Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).

13.

Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine.

14.

Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030.

15.

Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6. 2012, pp. 1150-1157.

16.

Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin.Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory, 2019.

Papildu literatūra

1.

G.J.Gyani., A.Thomas. Healthcare Quality & Patient safety. 2022.

2.

Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe, 2011

3.

Bateman, N. The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, 2012. p. 246.

4.

Flin, R. & O’Connor, P. Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 2008. p. 330

Citi informācijas avoti

1.

WHO

2.

Patient safe solutions

3.

Tools :Institute for Healthcare Improvement (ihi.org)