Informācijpratība māszinībās
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, biblioteka@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un māszinību informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un māszinību informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē.
Priekšzināšanas
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un māszinību informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Maģistranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas un māszinību jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Maģistranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un māszinību nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju, uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības, atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences
1.Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve, pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošie nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaisti starp šiem resursiem, pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Līdzdalība |
-
|
-
|
|
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. |
||
|
2.
Darbu izpilde |
-
|
10 balles
|
|
100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. |
||
|
3.
Nobeiguma pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Kursa ievads. RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Piekļuve RSU abonētajiem resursiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. Informācijas izguves paņēmieni: pamata un izvērstā meklēšana, frāžu meklēšana, defises pievienošana, saīsināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: E-resursi no A-Z.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
PubMed rīki: MeSH datubāze (kontrolēta medicīnas vārdnīca), žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle, Eiropas PubMed Centrāle. Pētījumu un sistemātisko pārskatu meklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datubāze PubMed: visaptverošu un dziļu meklējumu veikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu meklēšanas iespējas. Elektroniskais katalogs. E-grāmatu datubāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Publikāciju meklēšana datubāzēs. Informācijas izvērtēšana, filtrēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. Resursu sasaiste pilno tekstu izgūšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Citēšana. Atsauces un to veidi. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana žurnāliem un autoriem. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču izgūšana un eksportēšana. Atsauču veidošana pētnieciskajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā interneta rīki. RSU uzziņu resursi. Brīvpieejas interneta resursi un to kvalitātes novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Cochrane Library, UpToDate.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Publikāciju kritiskais izvērtējums. Kursa noslēgums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā ; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.
PubMed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2020.Piemērots angļu valodas plūsmai
The NCBI handbook [electronic resources]. 2nd edition. Bethesda (MD): National Center for Biotechnology Information (US). Last updated: July 19, 2024.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO)Piemērots angļu valodas plūsmai
Greenhalgh T. How to Read a Paper: the Basics of Evidence-based Medicine. 3-rd ed. Oxford, Blackwell Publishing, 2006.Piemērots angļu valodas plūsmai
Howick J.H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford : Wiley-Blackwell, 2011. (EbookCentral)Piemērots angļu valodas plūsmai
Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013.
Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.Piemērots angļu valodas plūsmai
Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.