Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medijpratība un dezinformācijas laikmeta žurnālistika (L2D)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_282
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir veidot izpratni par žurnālistikas un mediju lietojuma pamatprincipiem un izmaiņām mūsdienās dezinformācijas palielināšanās kontekstā, akcentējot medijpratības un pašrefleksijas nepieciešamību mediju lietotāju un komunikācijas speciālistu ikdienas praksē, veidojot priekšstatu par mediju lomu komunikatīvas un integrētas demokrātiskas sabiedrības dzīvē un stimulējot atbildīgu izteikšanos un piedalīšanos sabiedriskajos procesos. Kursa īstenošanā tiek izmantota IREX JEDI & L2D metodoloģija.

Priekšzināšanas

Vēlamas pamatzināšanas (ievadkursi) par demokrātiju, sabiedrību, komunikāciju un žurnālistiku.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti saprot medijpratības jēdzienu, pārzina ziņu un citu mediju informācijas žanru atlases un veidošanas principus, mediju lomu demokrātiskā sabiedrībā, mediju darbinieku, īpašnieku un to lietotāju atbildību interneta sociālo mediju un multimediju laikmetā, orientējas dezinformācijas tipos, kanālos un veidos (ieskaitot vizuālo, audiovizuālo, datorizēto un algoritmisko metožu efektus masu komunikācijā).

Prasmes

1.Studenti prot novērtēt (multi)mediālas informācijas saturu un formu, izlemjot par informācijas kvalitāti, var analizēt un lietot medijus medijpratīgi.

Kompetences

1.Studenti (kā žurnālisti un mediju lietotāji) veido un lieto (izvēlas komunikācijas medijus, uztver, saprot, dalās un komentē) informāciju ikdienas praksēs, apzināti sekmējot demokrātijas principu uzturēšanu publiskajā komunikācijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Metodiskie materiāli - medijos atlasītu, radītu, adaptētu un marķētu ziņu kopums

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Seminārā studentiem būs jāpierāda savas spējas medijpratīgi atrast, novērtēt, interpretēt, veidot un komunicēt informāciju risinot praktiskus uzdevumus, kas balstīti reālās dzīves gadījumos
2.

Pārbaudījums

-
-
Tiks vērtēts studentu darbs kursa laikā, rezultāti pārbaudījumu praktiskajos uzdevumos kā arī patstāvīgais darbs - kā studentu veidotais materiāls parāda izpratni par svarīgākajiem žurnālistikas elementiem, normām un principiem, kā arī raksturīgākajiem dezinformācijas tipiem un veidiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kādēļ vajadzīga žurnālistika? Mediju loma demokrātijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālistikas principi un standarti: tradīcijas un izaicinājumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir objektivitāte žurnālistikā un kā par to pārliecināties
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ziņu atlase un rāmēšana: tēmas un virsraksti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dezinformācijas veidi un tipi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Satura vērtēšanas pamati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstītā satura pārbaudīšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Foto, video un sociālo mediju satura pārbaudīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas internetā: kā būt "emocijpratīgam" algoritmu laikā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašrefleksija: es kā mediju lietotājs un satura veidotājs
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Hobbs, Renee. Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press, 2011.

2.

Hobbs, Renee. "Expanding the concept of literacy." Media Literacy Around the World. Routledge, 2018. 163-183.

3.

Potter, W. James. Media literacy. Sage Publications, 2018.

4.

Ashley, Seth, Adam Maksl, and Stephanie Craft. "News media literacy and political engagement: What’s the connection?." Journal of Media Literacy Education 2017.

5.

Semali, Ladislaus. Intermediality: Teachers' Handbook Of Critical Media Literacy. Routledge, 2018.

6.

Kellner, Douglaas, Share Jeff. The Critical media Literacy Guide. Engaging Media and Transforming Education. Leiden. Boston, Brill Sense, 2019

7.

Pattison, Tania. Critical reading. Pearson, 2015

8.

Housand, Brian. C. Fighting Fake News! Teaching Critical Thinking and Media Literacy in a Digital Age. - Waco: Prufrock Press, 2018

9.

Faris, Robert, et al. "Partisanship, propaganda, and disinformation: Online media and the 2016 US presidential election." Berkman Klein Center Research Publication 6 (2017).

10.

Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. "Media manipulation and disinformation online." New York: Data & Society Research Institute (2017).

11.

Zelče, Vita. (red.) Latvijas mediju vides daudzveidība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.