Medijpratība un dezinformācijas laikmeta žurnālistika (L2D)
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti saprot medijpratības jēdzienu, pārzina ziņu un citu mediju informācijas žanru atlases un veidošanas principus, mediju lomu demokrātiskā sabiedrībā, mediju darbinieku, īpašnieku un to lietotāju atbildību interneta sociālo mediju un multimediju laikmetā, orientējas dezinformācijas tipos, kanālos un veidos (ieskaitot vizuālo, audiovizuālo, datorizēto un algoritmisko metožu efektus masu komunikācijā).
Prasmes
1.Studenti prot novērtēt (multi)mediālas informācijas saturu un formu, izlemjot par informācijas kvalitāti, var analizēt un lietot medijus medijpratīgi.
Kompetences
1.Studenti (kā žurnālisti un mediju lietotāji) veido un lieto (izvēlas komunikācijas medijus, uztver, saprot, dalās un komentē) informāciju ikdienas praksēs, apzināti sekmējot demokrātijas principu uzturēšanu publiskajā komunikācijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Metodiskie materiāli - medijos atlasītu, radītu, adaptētu un marķētu ziņu kopums
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Seminārā studentiem būs jāpierāda savas spējas medijpratīgi atrast, novērtēt, interpretēt, veidot un komunicēt informāciju risinot praktiskus uzdevumus, kas balstīti reālās dzīves gadījumos
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiks vērtēts studentu darbs kursa laikā, rezultāti pārbaudījumu praktiskajos uzdevumos kā arī patstāvīgais darbs - kā studentu veidotais materiāls parāda izpratni par svarīgākajiem žurnālistikas elementiem, normām un principiem, kā arī raksturīgākajiem dezinformācijas tipiem un veidiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kādēļ vajadzīga žurnālistika? Mediju loma demokrātijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālistikas principi un standarti: tradīcijas un izaicinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir objektivitāte žurnālistikā un kā par to pārliecināties
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ziņu atlase un rāmēšana: tēmas un virsraksti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dezinformācijas veidi un tipi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Satura vērtēšanas pamati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstītā satura pārbaudīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Foto, video un sociālo mediju satura pārbaudīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas internetā: kā būt "emocijpratīgam" algoritmu laikā?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašrefleksija: es kā mediju lietotājs un satura veidotājs
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Hobbs, Renee. Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press, 2011.
Hobbs, Renee. "Expanding the concept of literacy." Media Literacy Around the World. Routledge, 2018. 163-183.
Potter, W. James. Media literacy. Sage Publications, 2018.
Ashley, Seth, Adam Maksl, and Stephanie Craft. "News media literacy and political engagement: What’s the connection?." Journal of Media Literacy Education 2017.
Semali, Ladislaus. Intermediality: Teachers' Handbook Of Critical Media Literacy. Routledge, 2018.
Kellner, Douglaas, Share Jeff. The Critical media Literacy Guide. Engaging Media and Transforming Education. Leiden. Boston, Brill Sense, 2019
Pattison, Tania. Critical reading. Pearson, 2015
Housand, Brian. C. Fighting Fake News! Teaching Critical Thinking and Media Literacy in a Digital Age. - Waco: Prufrock Press, 2018
Faris, Robert, et al. "Partisanship, propaganda, and disinformation: Online media and the 2016 US presidential election." Berkman Klein Center Research Publication 6 (2017).
Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. "Media manipulation and disinformation online." New York: Data & Society Research Institute (2017).
Zelče, Vita. (red.) Latvijas mediju vides daudzveidība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.