Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads bērnu un pusaudžu psihiatrijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPS_020
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
22,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi par bērnu un pusaudžu psihisko traucējumu un slimību īpatnībām, lai varētu tās diagnosticēt un ārstēt, psihiatra kompetences ietvaros.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par bērnu garīgās attīstības aizturi un atpalicību; pervezīviem attīstības traucējumiem: bērnu autisms, Aspergena sindroms, Retta sindroms. Psiholoģiskās attīstības specifiskie traucējumi (valoda, lasīšana, rakstīšana, rēķināšana). Uzvedības traucējumi bērnu un pusaudžu praksē- UDHS, opozicionāri- izaicinoša uzvedība, socializēta (delinkventie) uzvedības traucējumi. Bērnu neirozes, reakcijas uz smagu psihoemocionālu stresu un adaptācijas traucējumi. Bērnu un pusaudžu depresiju īpatnības. Šizofrēnijas klīniskās īpatnības, izplatība, diagnostika, norise. Bērnu un pusaudžu aprūpes iespējas Latvijā.

Prasmes

1.Prasmes bērnu un pusaudžu psihiatrijā izmantojamās diagnostikas un ārstēšanas metodēs; subjektīvās un objektīvās anamnēzes, psihisko un uzvedības traucējumu novērtēšanā, aprakstīšanā; diagnostisko skalu pielietošanā; psiholoģiskajā un psihodiagnostiskajā izmeklēšanā psihiatram nepieciešamajā apjomā; ģenētiķa, endokrinologa, bērnu neirologa, bērnu narkologa, audiologopēda un uztura speciālistu konsultāciju un atzinumu novērtēšanā. Pamata prasmes minēto diagnostisko metožu nozīmēšanā un interpretācijā psihiatriem nepieciešamajā apjomā.

Kompetences

1.Kompetences psihisko un uzvedības traucējumu diagnostikā, bērnu un pusaudžu psihiatriskajā aprūpē stacionārā un ambulatorās palīdzības tīklā. Sadarbība ar citu specialitāšu profesionāliem un atbalsta personālu, plānojot un veicot komandas darba principus, kā arī interpersonīgās attiecībās, ētikas un juridiskos jautājumos, lai nodrošinātu agrīnu psihisko traucējumu diagnostiku, profilaksi, ārstēšanu un psihosociālo rehabilitāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Lasīt papildus literatūras avotus, noskatīties papildus videolekcijas, apmeklēt tematiskās LPA un LBPA konferences • Praktizēt prasmes nodibināt un uzturēt terapeitisku kontaktu ar bērniem, pusaudžiem un viņu vecākiem

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Bērna intelektuālās, emocionālās un sociālās attīstības novērtēšana
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Autiskā spektra traucējumi
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Uzmanības deficīta un hiperkinētiskais sindroms.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Uzvedības traucējumi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Garīgā atpalicība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Specifiski mācīšanās iemaņu traucējumi
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Endogēno psihožu īpatnības bērnu un pusaudžu vecumā
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Šizofrēnijas izpausmju un terapijas īpatnības bērniem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Bērnu neirozes
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Afektīvo (garastāvokļa) traucējumu un terapijas īpatnības bērniem un pusaudžiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Organiskie psihiskie un uzvedības traucējumi
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Psihosomatiskie traucējumi bērnu un pusaudžu vecumā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
22,00
Semināru skaits:
12
Ilgums (nedēļās):
16
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Andrés Martin, Fred R. Volkmar, Michael H. Bloch. Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry - A Comprehensive Textbook-Wolters Kluwer Health. 2017

2.

Anita Thapar, Daniel S. Pine, James F. Leckman, Stephen Scott, Margaret J. Snowling, Eric A. Taylor - Rutter's child and adolescent psychiatry. Wiley, 2015

3.

Robert Goodman, Stephen Scott. Child and Adolescent Psychiatry. 3rd Edition, Wiley-Blackwell, 2012

4.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015

5.

David Semple; Roger Smyth. Oxford Handbook of Psychiatry, 4th Edition: OUP Oxford. 2019. eBook., Database: eBook Collection (EBSCOhost)

6.

Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2015. The professionals packet handbook and aide memories. 2015

Papildu literatūra

1.

The ICD –10 Classifications of Mental and Behavioral Disorders. Clinical description and diagnostic guidelines. WHO. Geneva, 1992

2.

Caune M. Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums, 2013

3.

International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. 10th Revision