Ievads bērnu un pusaudžu psihiatrijā
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par bērnu garīgās attīstības aizturi un atpalicību; pervezīviem attīstības traucējumiem: bērnu autisms, Aspergena sindroms, Retta sindroms. Psiholoģiskās attīstības specifiskie traucējumi (valoda, lasīšana, rakstīšana, rēķināšana). Uzvedības traucējumi bērnu un pusaudžu praksē- UDHS, opozicionāri- izaicinoša uzvedība, socializēta (delinkventie) uzvedības traucējumi. Bērnu neirozes, reakcijas uz smagu psihoemocionālu stresu un adaptācijas traucējumi. Bērnu un pusaudžu depresiju īpatnības. Šizofrēnijas klīniskās īpatnības, izplatība, diagnostika, norise. Bērnu un pusaudžu aprūpes iespējas Latvijā.
Prasmes
1.Prasmes bērnu un pusaudžu psihiatrijā izmantojamās diagnostikas un ārstēšanas metodēs; subjektīvās un objektīvās anamnēzes, psihisko un uzvedības traucējumu novērtēšanā, aprakstīšanā; diagnostisko skalu pielietošanā; psiholoģiskajā un psihodiagnostiskajā izmeklēšanā psihiatram nepieciešamajā apjomā; ģenētiķa, endokrinologa, bērnu neirologa, bērnu narkologa, audiologopēda un uztura speciālistu konsultāciju un atzinumu novērtēšanā. Pamata prasmes minēto diagnostisko metožu nozīmēšanā un interpretācijā psihiatriem nepieciešamajā apjomā.
Kompetences
1.Kompetences psihisko un uzvedības traucējumu diagnostikā, bērnu un pusaudžu psihiatriskajā aprūpē stacionārā un ambulatorās palīdzības tīklā. Sadarbība ar citu specialitāšu profesionāliem un atbalsta personālu, plānojot un veicot komandas darba principus, kā arī interpersonīgās attiecībās, ētikas un juridiskos jautājumos, lai nodrošinātu agrīnu psihisko traucējumu diagnostiku, profilaksi, ārstēšanu un psihosociālo rehabilitāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Lasīt papildus literatūras avotus, noskatīties papildus videolekcijas, apmeklēt tematiskās LPA un LBPA konferences
• Praktizēt prasmes nodibināt un uzturēt terapeitisku kontaktu ar bērniem, pusaudžiem un viņu vecākiem
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Bērna intelektuālās, emocionālās un sociālās attīstības novērtēšana
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Autiskā spektra traucējumi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Uzmanības deficīta un hiperkinētiskais sindroms.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Uzvedības traucējumi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Garīgā atpalicība
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Specifiski mācīšanās iemaņu traucējumi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Endogēno psihožu īpatnības bērnu un pusaudžu vecumā
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Šizofrēnijas izpausmju un terapijas īpatnības bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Bērnu neirozes
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Afektīvo (garastāvokļa) traucējumu un terapijas īpatnības bērniem un pusaudžiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Organiskie psihiskie un uzvedības traucējumi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Psihosomatiskie traucējumi bērnu un pusaudžu vecumā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Andrés Martin, Fred R. Volkmar, Michael H. Bloch. Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry - A Comprehensive Textbook-Wolters Kluwer Health. 2017
Anita Thapar, Daniel S. Pine, James F. Leckman, Stephen Scott, Margaret J. Snowling, Eric A. Taylor - Rutter's child and adolescent psychiatry. Wiley, 2015
Robert Goodman, Stephen Scott. Child and Adolescent Psychiatry. 3rd Edition, Wiley-Blackwell, 2012
Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015
David Semple; Roger Smyth. Oxford Handbook of Psychiatry, 4th Edition: OUP Oxford. 2019. eBook., Database: eBook Collection (EBSCOhost)
Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2015. The professionals packet handbook and aide memories. 2015
Papildu literatūra
The ICD –10 Classifications of Mental and Behavioral Disorders. Clinical description and diagnostic guidelines. WHO. Geneva, 1992
Caune M. Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums, 2013