Inovatīvas veselības aprūpes organizācijas konceptuālās pieejas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir sniegt pārskatu par inovatīvām veselības aprūpes organizācijas konceptuālām pieejām veselības aprūpes mērķu realizācijas un izaicinājumu kontekstā. Šis kurss ir orientēts uz zināšanu teorētisku apguvi un to praktisku pielietojumu, kā arī izpratnes veidošanu par inovatīvu veselības sistēmu pārvaldības risinājumu īstenošanas iespējām, priekšnosacījumiem un noteicošiem faktoriem.
Priekšzināšanas
Pamatzināšanas veselības aprūpes organizācijā
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi nokārtojot studiju kursu, studenti iegūs zināšanas šādās jomās: • Pamatzināšanas par mūsdienu veselības aprūpes pārvaldības un organizācijas principiem • Būs iepazinušies ar konkrētām inovatīvām veselības aprūpes pieejām: integrēto veselības aprūpi, hronisko slimību vadību, pacientvērstu veselības aprūpi,un vērtībās balstītu veselības aprūpi • Pārzinās inovatīvu organizācijas pieeju ieviešanas pamatnosacījumus un priekšnoteikumus
Prasmes
1.Studenti iegūs prasmes: • Saprast un spēt novērtēt inovatīvu veselības aprūpes organizācijas pieeju lietderību un pielietojamību; • Analizēt dažādu inovatīvu aprūpes organizācijas pieeju priekšrocības un izaicinājumus • Identificēt atbilstošos organizatoriskos nosacījumus, instrumentus un priekšnosacījumus jaunu koncepciju īstenošanā • Atpazīt veselības pārvaldības problēmas un pamatot inovatīvu risinājumu iespējas problēmu risināšanā • Analizēt un novērtēt citu valstu pieredzi inovatīvu risinājumu ieviešanā un labākās prakses pārņemšanā
Kompetences
1.Studenti iegūs kompetences: • Identificēt un risināt problēmas veselības aprūpē, izmantojot inovatīvus pārvaldības un organizācijas risinājumus • Izvēlēties piemērotus inovatīvus risinājumus veselības aprūpes snieguma uzlabošanai • Uzlabot veselības aprūpes organizācijas atbilstību indivīdu un sabiedrības vērtību īstenošanai • Palielināt veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāti gan globālo, gan vietējo izaicinājumu kontekstā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga zinātniskās literatūras apguve
• Informācijas apkopošana, analīze un prezentācija
• Interaktīva tiešsaistes diskusija grupā
• Gadījuma analīze, aprakstīšana un prezentēšana
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Vismaz 50% lekciju apmeklējums
• Aktivitāte interaktīvo nodarbību un tiešsaistes diskusiju laikā;
• Individuālo darbu izpildes precizitāte un termiņi;
• Rakstisks eksāmens
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmas mērķi, uzdevumi un elementi. Sistēmu teorijas konteksts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmas mērķi, uzdevumi un elementi. Sistēmu teorijas konteksts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmas pārvaldības principi un uzdevumi. Valsts loma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes sistēmas pārvaldības principi un uzdevumi. Valsts loma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integrētā veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integrētā veselības aprūpe
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hronisko slimību vadība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Hronisko slimību vadība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientvērsta veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientvērsta veselības aprūpe
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vērtībās balstīta veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vērtībās balstīta veselības aprūpe
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Rechel, B. (2020). How to enhance the integration of primary care and public health?: approaches, facilitating factors and policy options. Policy brief 34, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, Denmark.
Kodner DL. (2009). All together now: a conceptual exploration of integrated care. Healthc Q.;13 Spec No:6-15. doi: 10.12927/hcq.2009.21091. PMID: 20057243. (akceptējams izdevums)
Nolte, E., Knai, C., et.al. (2014). Assessing Chronic Disease Management in European Health Systems: Country reports. Observatory Studies Series, No. 39. (akceptējams izdevums)
Nolte, E., Sherry, Merkur S., Anell, A. (2020). Achieving Person-Centred Health Systems: Evidence, Strategies and Challenges, European Observatory on Health Systems and Policies. University Printing House, Cambridge CB2 8BS, United Kingdom, ISBN: 9781108790062
Nardini, C., et.al. (2021). The evolution of personalized healthcare and the pivotal role of European regions in its implementation. PERSONALIZED MEDICINE VOL. 18, NO. 3
Teisberg, E., Wallace, S., & O'Hara, S. (2020). Defining and Implementing Value-Based Health Care: A Strategic Framework. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, 95(5), 682–685.
Behmane D., Dūdele A. (2022). Vērtībās balstīta veselības aprūpes koncepcija, RSU, Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā
Papildu literatūra
Heide, I., et.al. (2016). How to strengthen patient centredness in caring for people with multimorbidity in Europe. Policy brief.22, the European Observatory on Health Systems and Policies.
Goodwin, N., Sonola, L., Thiel, V., Kodner, D. (2014). Coordinated care for people with complex chronic conditions. Key lessons and markers for success. The King’s Fund, London
Behmane et al (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition, vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO
Citi informācijas avoti
European Union (2019). Opinion on Defining value in “value-based healthcare”: Report of the Expert Panel on effective ways of investing in Health (EXPH),