Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Inovatīvas veselības aprūpes organizācijas konceptuālās pieejas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VVDG_032
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Vadībzinātne
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības vadības docētāju grupa
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir sniegt pārskatu par inovatīvām veselības aprūpes organizācijas konceptuālām pieejām veselības aprūpes mērķu realizācijas un izaicinājumu kontekstā. Šis kurss ir orientēts uz zināšanu teorētisku apguvi un to praktisku pielietojumu, kā arī izpratnes veidošanu par inovatīvu veselības sistēmu pārvaldības risinājumu īstenošanas iespējām, priekšnosacījumiem un noteicošiem faktoriem.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas veselības aprūpes organizācijā

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgi nokārtojot studiju kursu, studenti iegūs zināšanas šādās jomās: • Pamatzināšanas par mūsdienu veselības aprūpes pārvaldības un organizācijas principiem • Būs iepazinušies ar konkrētām inovatīvām veselības aprūpes pieejām: integrēto veselības aprūpi, hronisko slimību vadību, pacientvērstu veselības aprūpi,un vērtībās balstītu veselības aprūpi • Pārzinās inovatīvu organizācijas pieeju ieviešanas pamatnosacījumus un priekšnoteikumus

Prasmes

1.Studenti iegūs prasmes: • Saprast un spēt novērtēt inovatīvu veselības aprūpes organizācijas pieeju lietderību un pielietojamību; • Analizēt dažādu inovatīvu aprūpes organizācijas pieeju priekšrocības un izaicinājumus • Identificēt atbilstošos organizatoriskos nosacījumus, instrumentus un priekšnosacījumus jaunu koncepciju īstenošanā • Atpazīt veselības pārvaldības problēmas un pamatot inovatīvu risinājumu iespējas problēmu risināšanā • Analizēt un novērtēt citu valstu pieredzi inovatīvu risinājumu ieviešanā un labākās prakses pārņemšanā

Kompetences

1.Studenti iegūs kompetences: • Identificēt un risināt problēmas veselības aprūpē, izmantojot inovatīvus pārvaldības un organizācijas risinājumus • Izvēlēties piemērotus inovatīvus risinājumus veselības aprūpes snieguma uzlabošanai • Uzlabot veselības aprūpes organizācijas atbilstību indivīdu un sabiedrības vērtību īstenošanai • Palielināt veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāti gan globālo, gan vietējo izaicinājumu kontekstā

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga zinātniskās literatūras apguve • Informācijas apkopošana, analīze un prezentācija • Interaktīva tiešsaistes diskusija grupā • Gadījuma analīze, aprakstīšana un prezentēšana

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
• Vismaz 50% lekciju apmeklējums • Aktivitāte interaktīvo nodarbību un tiešsaistes diskusiju laikā; • Individuālo darbu izpildes precizitāte un termiņi; • Rakstisks eksāmens

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmas mērķi, uzdevumi un elementi. Sistēmu teorijas konteksts
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmas mērķi, uzdevumi un elementi. Sistēmu teorijas konteksts
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmas pārvaldības principi un uzdevumi. Valsts loma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes sistēmas pārvaldības principi un uzdevumi. Valsts loma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Integrētā veselības aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Integrētā veselības aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hronisko slimību vadība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hronisko slimību vadība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientvērsta veselības aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientvērsta veselības aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vērtībās balstīta veselības aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vērtībās balstīta veselības aprūpe
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Savigny D. (2009). Systems thinking for health system strengthening, WHO (akceptējams izdevums)

2.

Rechel, B. (2020). How to enhance the integration of primary care and public health?: approaches, facilitating factors and policy options. Policy brief 34, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen, Denmark.

3.

Kodner DL. (2009). All together now: a conceptual exploration of integrated care. Healthc Q.;13 Spec No:6-15. doi: 10.12927/hcq.2009.21091. PMID: 20057243. (akceptējams izdevums)

4.

Nolte, E., Knai, C., et.al. (2014). Assessing Chronic Disease Management in European Health Systems: Country reports. Observatory Studies Series, No. 39. (akceptējams izdevums)

5.

Nolte, E., Sherry, Merkur S., Anell, A. (2020). Achieving Person-Centred Health Systems: Evidence, Strategies and Challenges, European Observatory on Health Systems and Policies. University Printing House, Cambridge CB2 8BS, United Kingdom, ISBN: 9781108790062

6.

Nardini, C., et.al. (2021). The evolution of personalized healthcare and the pivotal role of European regions in its implementation. PERSONALIZED MEDICINE VOL. 18, NO. 3

7.

Teisberg, E., Wallace, S., & O'Hara, S. (2020). Defining and Implementing Value-Based Health Care: A Strategic Framework. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, 95(5), 682–685.

8.

Behmane D., Dūdele A. (2022). Vērtībās balstīta veselības aprūpes koncepcija, RSU, Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā

Papildu literatūra

1.

Heide, I., et.al. (2016). How to strengthen patient centredness in caring for people with multimorbidity in Europe. Policy brief.22, the European Observatory on Health Systems and Policies.

2.

Goodwin, N., Sonola, L., Thiel, V., Kodner, D. (2014). Coordinated care for people with complex chronic conditions. Key lessons and markers for success. The King’s Fund, London

3.

Behmane et al (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition, vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO

Citi informācijas avoti

1.

WHO (2020). Building on value-based health care

2.

European Union (2019). Opinion on Defining value in “value-based healthcare”: Report of the Expert Panel on effective ways of investing in Health (EXPH),

3.

The European Health Management Association (EHMA)