Zinātnisko rakstu izstrāde / Zinātniskā valoda
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409120
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzinās pētniecisko publikāciju sagatavošanas principus, metodes un procesus. Identificēs savai darbības jomai atbilstošo zinātnisko izdevumu apakškopu.
Prasmes
1.Prasme atlasīt un optimizēt zinātniskos izdevumus, atbilstoši pētījuma jomai un sasniedzamajaiem mērķiem un prioritātēm. Prasme strukturēt pētījumā balstītu publikāciju atbilstoši zinātniskā izdevuma noteiktajām prasībām, un virzīt publicēšanās procesā.
Kompetences
1.Stratēģiju izstrāde un īstenošana, kā zinātniskās karjeras sākumā publicēties zinātniskajos izdevumos, lai attīstītu un asinātu savu pētnieka profilu un efektīvi integrētos Eiropas un globālajā pētniecības telpā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie izstrādā individuālas stratēģijas, kuras pārrunā ar citiem studējošajiem. Iesakāms izdiskutēt ar zinātnisko vadītāju. Apkopojumu šīm stratēģijām izvērtē kursa docētājs.
Plēsonīgo žurnālu analīze – mājas darbs, izmantojot informācijas avotus.
Valodas lietojums – kopīgs darbs mazās grupās, savstarpējā mācīšanās.
Studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība lekcijās – 25%
Individuāla stratēģija, sākot ar žurnāla atlasi, ko veido: informācijas meklēšanas kompetence SCOPUS Sources un Clarivate JCR tiešās pieejas datu bāzēs, satura analīze, meklējot līdzīgas tēmas publicētajos rakstos (sarunas princips), tvērums, ietekmes rādītāji, izmaksas un ekonomiskie aspekti, atvērtās pieejas principi, pirmsreģistrācija – 50%.
Žurnālu “detektīvs” – identificēt plēsonīgos izdevumus – 15%.
Zinātniskās valodas tests – 10%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicēšanās pienākums zinātniskajā darbībā. Atvērtā inovācija (open innovation). Intelektuālā īpašuma tiesības. Autortiesības. Zināšanu pārnese. Autortiesību nodošana. Prioritāte. Citi intelektuālā īpašuma veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicēšanās iespējas. Recenzējamie žurnāli un pašpublikācijas. Galvenās zinātniskās izdevniecības. Atvērtā tipa žurnāli. Atvērtā pieeja (open access), tās veidi. Publicēšanās izmaksas, finansējuma avoti. Institucionālie un nacionālie repozitoriji. Publikāciju veidi žurnālos. Raksts. Konferenču pilna teksta publikācija. Tēzes. Patenta publikācija. Normatīvais regulējums zinātnisko publikāciju jomā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko izdevumu atlase savām publikācijām. Kārtība un procedūras raksta iesniegšanai. Pirmā recenzēšana. Termiņu prognozēšana. Pirmās recenzijas interpretācija. Revīzija, atkārtota iesniegšana. Valodas rediģēšana, pakalpojumi valodas uzlabošanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publikācijas noformēšana. Publikācijas sadaļas. Kopsavilkums. Ievads. Metožu apraksts. Diskusija. Rezultāti. Sociālo zinātņu publikāciju īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Matemātiskās loģikas terminu lietojums. Zinātniskās valodas elementi. Statistisko datu noformēšana. Terminoloģijas avoti. Kauzalitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publikāciju analīze. Zinātniskās valodas analīze. Rakstu rediģēšana. Trešo pušu veikta rediģēšana. Metanalīze, pārskata raksts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atsauksmes publicēšana par publikāciju, kritika. Pretrunīgas publikācijas. Strīdi par prioritāti. Tiesu procesi par prioritātes atzīšanu. Plaģiāts. Plaģiāta skrīnings.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums. Konkrētu problēmu analīze, pielietojot atvērtās zinātnes instrumentāriju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko izdevumu atlase savām publikācijām. Kārtība un procedūras raksta iesniegšanai. Pirmā recenzēšana. Termiņu prognozēšana. Pirmās recenzijas interpretācija. Revīzija, atkārtota iesniegšana. Valodas rediģēšana, pakalpojumi valodas uzlabošanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Matemātiskās loģikas terminu lietojums. Zinātniskās valodas elementi. Statistisko datu noformēšana. Terminoloģijas avoti. Kauzalitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atsauksmes publicēšana par publikāciju, kritika. Pretrunīgas publikācijas. Strīdi par prioritāti. Tiesu procesi par prioritātes atzīšanu. Plaģiāts. Plaģiāta skrīnings.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums. Konkrētu problēmu analīze, pielietojot atvērtās zinātnes instrumentāriju.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga, RSU, 2018. -301.lpp.
Lebrun J.L. Scientific Writing 2.0: A Reader and Writer’s Guide. WSP, 2011, 280 p.
Papildu literatūra
Holm J. Essentials of Good Scientific Writing. Independent Platform, 2012, 86 p.
Pearl, Judea, et al. Causal Inference in Statistics : A Primer, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central, 156 p.