Ievads veselības un medicīnas tiesībās
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs guvuši pamatzināšanas veselības un medicīnas tiesību jomā. Studējošie iegūtās zināšanas varēs izmantot par pamatu turpmākiem pētījumiem tiesību studijās, vai arī praksē veselības aprūpes jomā. Tāpat studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs iekļaut un apkopot dažādu tiesību apakšnozaru zināšanas veselības un medicīnas tiesību nozarē, kā arī dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecībā un profesionālajā darbībā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot identificēt tiesiskā rakstura problēmas veselības un medicīnas tiesību jomā. Spēj identificēt atšķirības jomu tvērumā. Prot pielietot attiecīgās tiesību normas konkrētu tiesisko situāciju risināšanā, sagatavot procesuālos dokumentus, analizēt problēmjautājumus un dot tiem patstāvīgu un motivētu novērtējumu, piedāvāt situācijas risinājumu. Zina, kādi tiesību akti regulē pacientu tiesības un pienākumus, kāds ir pacientu, ārstniecības personu, iestāžu tiesību aizstāvības mehānisms.
Kompetences
1.Studējošie spēj patstāvīgi analizēt un identificēt problēmjautājumus veselības un medicīnas jomā. Māk piemērot ārstniecības personu, ārstniecības iestāžu un pacientu tiesību jomā aktuālos tiesību avotus, patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt nepieciešamo informāciju konkrētā juridiskā jautājumā, kā arī veikt teorētiskā un praktiskā rakstura analīzi un pētniecību. Studējošie māk piemērot zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā, patstāvīgi paaugstināt savu kvalifikāciju, analizēt juridisko informāciju par ārstniecības personu, pacientu tiesībām, sniegt priekšlikumus tiesiskā regulējuma uzlabošanai, identificēt un analizēt praksē aktuālos problēmjautājumus veselības un medicīnas tiesību jomā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgu rakstu darbu (t.sk. kāzusu) sagatavošana un risināšana pēc nodarbībās dotajiem tematiem un izvirzītajām prasībām, patstāvīga norādītās juridiskās literatūras un prakses materiālu studēšana un juridisko dokumentu sastādīšana un analīze. Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu došanu; • izstrādāt un sagatavot eseju (esejas saturā jābūt: problēma, problēmas rašanās cēloņsakarība, problēmas risinājums) vai procesuālā dokumentu projektus, atbilstoši uzdevumam; • uz katru semināru (atbilstošu lekciju plānojumam) sagatavot prezentāciju, būt gatavam prezentēt (ar prezentācijas slaidu palīdzību jāatspoguļo teorētiskās atziņas un to atspoguļojums praksē).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi; individuālais darbs – mājas uzdevumi, eksāmens – rakstveida, kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un medicīnas tiesību raksturojums un koncepts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un medicīnas tiesību raksturojums un koncepts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu darbībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu darbībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības iestāžu darbības tiesiskie aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības iestāžu darbības tiesiskie aspekti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesības un pienākumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesības un pienākumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesības un pienākumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesību aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesību aizsardzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu tiesību aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu tiesību aizsardzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu tiesību aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Personas datu un veselības datu aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Personas datu un veselības datu aizsardzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Personas datu un veselības datu aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošība: pacientu un ārstniecības personu perspektīva
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošība: pacientu un ārstniecības personu perspektīva
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Seksuālās un reproduktīvās veselības tiesību pamati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Seksuālās un reproduktīvās veselības tiesību pamati
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Biomedicīnas tiesības un to raksturojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Biomedicīnas tiesības un to raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Farmācijas tiesību raksturojums un tvērums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Farmācijas tiesību raksturojums un tvērums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un medicīnas tiesību raksturojums un koncepts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu darbībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu darbībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības personu atbildība un tās veidi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Medicīnas tiesības. Sagatavojis autoru kolektīvs S. Slokenbergas un S. Olsenas zinātniskajā redakcijā; mākslinieciskais noformējums: Marina Selunska; ievadvārdi: Sanita Osipova. 2022. RSU: Informācijas centrs. Pieejams, Brīvpieejas lasītava ; (61:34(474.3)/ M-08 )
Pacientu tiesību likuma komentāri. Agnese Gusarova, Ronalds Rožkalns, Santa Slokenberga, Olita Staņislavska, Linda Strazdiņa [un vēl 4 aut.] Santas Slokenbergas zinātniskā redakcijā; redaktore Baiba Krauze-Krūze ; priekšvārda autore Ph.D. Ineta Ziemele. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2019. RSU informācijas centrs. Brīvpieejas lasītava 614.253.8/ P-03
Olsena S. Satversmes 111. panta komentāri. Grām.: Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Sagatavojis autoru kolektīvs prof. R.Baloža zinātniskajā vadībā. – Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011.
Poļaks, R. 2016. Tiesības uz nāvi. Eitanāzijas krimināltiesiskie, medicīniskie un ētiskie aspekti. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Papildu literatūra
Palkova, K. Nepilngadīgo pacientu un ārstniecības personu tiesisko attiecību problemātika ārstniecības procesā.
Šāberte L. Pacienta tiesības saņemt pārrobežu veselības aprūpes pakalpojumu, ja pacienta piederības dalībvalstī ir pieejama efektīva stacionārā ārstēšana, taču izmantotā ārstēšanas metode neatbilst pacienta reliģiskajai pārliecībai.
Kavot Zillén, Jameson Garland, & Santa Slokenberga. The Rights of Children in Biomedicine: Challenges posed by scientific advances and uncertainties.
Barry Solaiman, I. Glenn Cohen. Research Handbook on Health, AI and the Law.
Pasaules Medicīnas asociācija MEDICĪNAS ĒTIKAS rokasgrāmata II izdevums