Pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par pašefektivitātes un pašregulācijas konceptiem. Sniegt praktisku iespēju attīstīt šīs prasmes un veicināt psiholoģisko labbūtību, analizējot saikni starp uzvedību un pašregulācijas un pašefektivitātes konceptiem. Attīstīt kompetences šo konceptu pielietošanā gan personīgajā dzīvē, gan turpmākajā profesionālajā darbībā.
Priekšzināšanas
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē pašefektivitātes un pašregulācijas jēdzienus.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
2.Apraksta psiholoģiskās labbūtības ietekmējošus faktorus.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
3.Apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un psiholoģiskajā labbūtībā.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām
Prasmes
1.Analizē saistību starp indivīda pārliecībām, uzvedību un sasniegumiem.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
2.Kritiski analizē savu uzvedību un psiholoģisko labbūtību.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
3.Analizē individuālos mērķus un pašregulācijas un pašefektivitātes attīstības paņēmienus.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
Kompetences
1.Studenti diskutē par saistību starp cilvēku uzvedību, pašregulāciju un psiholoģisko labbūtību.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
2.Formulē individuālo mērķi un izstrādā tā sasniegšanas plānu.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
3.Pielieto veselīgās prakses, lai uzlabotu psiholoģisko labbūtību un sasniegumus.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai • Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti patstāvīgi aizpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekciju tēmām. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti apgūtst literatūru un gatavojas diskusijai par par nodarbības tēmu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. |
||
|
3.
Atgriezeniskā saite par studiju kursu |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā studenti aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu. |
||
|
4.
Psiholoģijas dienu 2025 apmeklējums – starpdisciplināra starptautiska zinātniska konference “Psiholoģija veselībai” |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Mērķis: Stiprināt studentu izpratni par psiholoģijas nozīmi veselības aprūpē un attīstīt prasmes analizēt un reflektēt par savām pašregulācijas stratēģijām, emocionālo inteliģenci un komunikācijas prasmēm, balstoties uz reālu pieredzi starpdisciplinārā kontekstā. Uzdevuma saturs: Studentiem jāapmeklē vismaz viena sesija (vai vairākas pēc izvēles) konferencē “Psiholoģija veselībai”, kas notiek Psiholoģijas dienu 2025 ietvaros. Pēc dalības studentiem jāizpilda individuāls uzdevums – reflektīvs apraksts / eseja (apjoms: 600–800 vārdu), kurā iekļaujami šādi aspekti:
Vērtēšanas kritēriji:
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Plāns psiholoģiskās labbūtības veicināšanai |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students individuāli izstrādā plānu psiholoģiskās labklājības uzlabošanai un prezentē to pēdējā nodarbībā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgi izstrādātajam individuālajam plānam: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labbūtību – 1 punkts; 2. Izvirzīts skaidri definēts mērķis problēmjomas risināšanai - 1 punkts; 3. Aprakstīti soļi virzībai uz mērķi - 1 punkts; 4. Formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts; 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti; 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti. 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Problēmas identifikācija.
Apraksts
Lekcijā tiek izklāstīts studiju kursa saturs un prasības. Tiek apskatīts vērtību jēdziens, kas ļauj studentiem identificēt savu vērtību sistēmu un veikt dzīves jomu izvērtējumu. Nodarbībā studenti diskutē par vērtību nozīmi labbūtībā. Identificē problēmjomu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Problēmas identifikācija.
Apraksts
Lekcijā tiek izklāstīts studiju kursa saturs un prasības. Tiek apskatīts vērtību jēdziens, kas ļauj studentiem identificēt savu vērtību sistēmu un veikt dzīves jomu izvērtējumu. Nodarbībā studenti diskutē par vērtību nozīmi labbūtībā. Identificē problēmjomu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašregulācijas stratēģijas. Apzinātība un pašnovērošana.
Apraksts
Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija un tās loma pašregulācijā.
Apraksts
Lekcijā tiek izskaidrotas galvenās motivācijas definīcijas, aprakstīta iekšējā un ārējā motivācija. Tiek sniegts plašāks cilvēka vajadzību skaidrojums. Dots pašnoteikšanās teorijas apraksts. Tiek skaidrota motivācijas nozīme mērķa sasniegšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma (eksaminācijas) darbu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma (eksaminācijas) darbu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Problēmas identifikācija.
Apraksts
Lekcijā tiek izklāstīts studiju kursa saturs un prasības. Tiek apskatīts vērtību jēdziens, kas ļauj studentiem identificēt savu vērtību sistēmu un veikt dzīves jomu izvērtējumu. Nodarbībā studenti diskutē par vērtību nozīmi labbūtībā. Identificē problēmjomu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Problēmas identifikācija.
Apraksts
Lekcijā tiek izklāstīts studiju kursa saturs un prasības. Tiek apskatīts vērtību jēdziens, kas ļauj studentiem identificēt savu vērtību sistēmu un veikt dzīves jomu izvērtējumu. Nodarbībā studenti diskutē par vērtību nozīmi labbūtībā. Identificē problēmjomu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Lekcijā tiek apspriests uzvedības pārmaiņu transteorētiskais modelis un visi tā posmi. Šis modelis tiek izmantots šī kursa laikā, lai mainītu kādu konkrētu uzvedību. Tiek apskatīti veidi, kā notiek lēmumu pieņemšanas process. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Lekcijā iek apskatīta mērķa formulēšanas būtība un nozīmīgums, pārrunāta mērķu uzstādīšana izmantojot SMART metodi. Nodarbības laikā studenti patstāvīgi izstrādā savu SMART mērķi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes koncepts. Pašefektivitātes attīstība un veicināšanas principi.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīts pašefektivitātes jēdziens. Ir aprakstīta atšķirība starp pašefektivitāti un citiem jēdzieniem. Aprakstīta pašefektivitātes loma pašregulācijā. Tiek paskaidroti soļi pašefektivitātes palielināšanai. Praktiskajā nodarbībā tiek veikts pašefektivitātes mērījums. Tiek veikts gadījuma analīzes uzdevums. Nodarbībā studenti veic individuālu pašefektivitātes novērtējumu, kā arī veic pašsefektivitātes analīzes uzdevumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Lekcijā tiek aprakstīta stresa teorija, stresa faktori. Tiek skaidrots stresa un stresa reakciju process. Lekcija sniedz izpratni par stresa avotiem, palīdz identificēt stresa reakcijas. Ir izskaidrotas pozitīvā stresa un toksiskā stresa atšķirības. Ir aprakstīta uz emocijām vērsta un uz problēmu vērsta stresa pārvarēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašregulācijas stratēģijas. Apzinātība un pašnovērošana.
Apraksts
Lekcijā tiek pārrunāta pašregulācijas teorija un pašregulācijas stratēģijas. Tiek apskatīti veidi, kā uzlabot savas pašregulācijas prasmes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un emociju regulācija.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidrota emociju teorija. Ir aprakstītas pamata un kompleksās emocijas, emociju funkcijas, primārās un sekundārās emocijas, emociju fizioloģiskais modelis. Tiek skaidrota emocionālās apzināšanās un emociju regulēšanas nozīme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija un tās loma pašregulācijā.
Apraksts
Lekcijā tiek izskaidrotas galvenās motivācijas definīcijas, aprakstīta iekšējā un ārējā motivācija. Tiek sniegts plašāks cilvēka vajadzību skaidrojums. Dots pašnoteikšanās teorijas apraksts. Tiek skaidrota motivācijas nozīme mērķa sasniegšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma (eksaminācijas) darbu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: manas pašregulācijas un pašefektivitātes prasmes
Apraksts
Seminārnodarbībā studenti prezentē studiju kursa noslēguma (eksaminācijas) darbu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Diener, E., Oishi, S., & Tay, L. 2018. Advances in subjective well-being research. Nature Human Behaviour, 2(4), 253-260.Piemērots angļu valodas plūsmai
Flaten, M., Absi, M. 2016. The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Academik press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kathleen D. Vohs, Roy F. Baumeister. 2018. Handbook of Self-Regulation. 3rd Edition : Research, Theory, and Applications. Vol Third edition. The Guilford PressPiemērots angļu valodas plūsmai
McCarty, R. 2023. Stress, Health, and Behavior / Richard McCarty.Piemērots angļu valodas plūsmai
Thompson, E. 2020. Coping with Stress / Elissa Thompson and Linda Bickerstaff.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Bandura, A. 1994. Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).Piemērots angļu valodas plūsmai
Moksnes, U. K., Eilertsen, M. B., Ringdal, R., Bjørnsen, H. N., & Rannestad, T. 2019. Life satisfaction in association with self‐efficacy and stressor experience in adolescents – self‐efficacy as a potential moderator. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(1), 222–230.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K. Sudraba, V. (red.). 2019. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība.
Ngamaba, K., Panagioti, H., & Armitage, M. 2018. Income inequality and subjective well-being: A systematic review and meta-analysis. Quality of Life Research, 27(3), 577-596.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sears, R. W. 2015. Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schwarzer, R., Renner, B. 2011. Health-specific self-efficacy scales.Piemērots angļu valodas plūsmai
White, R.C. 2018. The stress management workbook : de-stress in 10 minutes or less. Emeryville, CA : Althea PressPiemērots angļu valodas plūsmai
Zeidner, M., Pintrich, P. R., & Boekaerts, M. 2005. Handbook of Self-regulation. Burlington, MA: Academic Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Scientific articles form PubMed, ScienceDirect, Ebsco data bases.Piemērots angļu valodas plūsmai
RSU Psiholoģijas dienas 2024. Forest Therapy: A Pathway to Protect Forests and Promote Human HealthPiemērots angļu valodas plūsmai