Viedās tehnoloģijas rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj raksturot viedās tehnoloģijas rehabilitācijā. Spēj raksturot un klīniskā praksē pielietot pieejamās viedās tehnoloģijas. Spēj izprast veselības aprūpes digitālās sistēmas, digitālo datu drošības un ētikas jautājumus, kas saistīti ar inovāciju pielietojumu veselības aprūpē. Pārzina ikdienā plašāk pielietojamos ar viedajām tehnoloģijām saistītos terminus un tehnoloģiju izstrādes, ieviešanas un pielietošanas principus, kā arī spēj raksturot pacienta (lietotāja) un tehnoloģiju mijiedarbības procesus. Pārzina ar medicīnas viedajām tehnoloģijām saistītos juridiskos un ētiskos aspektus.
Prasmes
1.Spēj radīt/programmēt saturu, izmantojot augsta līmeņa uz blokiem-balstītu vizuālās programmēšanas valodu (a high-level block-based visual programming language) Scratch vidē, kas vecina izpratni par viedo tehnoloģiju programmatūras (software) darbības pamatprincipiem. Spēj klīniskajā praksē pielietot tādas viedās tehnoloģijas kā viedtālruni, datoru, kā rīku ne tikai komunikācijai, bet arī diagnostikas un mērījumu veikšanas rīku. Spēs izvērtēt mobilo lietotņu un viedo sensoru atbilstību uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses standartiem.
Kompetences
1.Spēj analizēt un vērtēt nepieciešamību pēc viedo tehnoloģiju lietojuma, atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, spēj sadarboties ar kolēģiem multiprofesionālā komandā, spēj diskutēt un vienoties par viedo tehnoloģiju pielietojuma risinājumiem, lai sasniegtu rehabilitācijas mērķus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studijas; aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās un semināros; mācību uzdevumi individuāli un mazās grupās. 48 PDV patstāvīgais darbs, kas sevī ietver lekciju un papildus teorētiskā materiāla apgūšanu. Gala darba izveidošanu un prezentāciju/demonstrāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma gala darba “Digitālā tehnoloģija specifiskā rehabilitācijas nozarē” prezentācija. Ieskaite.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa noslēgumā kumulatīvo vērtējumu veido: lekciju, semināru apmeklējums (50%) + Testu (n=6) nokārtošana (20%) + Miniprojekta izstrāde studiju kursa noslēgumā gala darba “Digitālā tehnoloģija specifiskā rehabilitācijas nozarē” prezentācija (30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Viedajās tehnoloģijās. Tehnoloģijas un "viedās" tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju dzīves cikls. Robot tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju pielietojums rehabilitācijas kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sensori un to klasifikācija pēc pielietojuma. Ievad/izvadierīces. “Zelta standarti” v.s. sensoru sistēmas: priekšrocības un trūkumi. Viedtālruņi. Mobilās aplikācijas un to klasifikācija pēc pielietojuma, vērtējums. Mobile Application Rating Scale (MARS).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sensori un to klasifikācija pēc pielietojuma. Ievad/izvadierīces. “Zelta standarti” v.s. sensoru sistēmas: priekšrocības un trūkumi. Viedtālruņi. Mobilās aplikācijas un to klasifikācija pēc pielietojuma, vērtējums. Mobile Application Rating Scale (MARS).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telerehabilitācijā un telerehabilitācijā pielietojamās viedās tehnoloģijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Virtuālā realitāte (non-immersive, semi-immersive, and fully-immersive simulations).
Virtuālā realitāte dažādos rehabilitācijas kontekstos: neiroloģijā, pediatrijā, ortopēdijā.
Ievads mākslīgajā intelektā. Ievads veselības aprūpes datu struktūrās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Virtuālā realitāte (non-immersive, semi-immersive, and fully-immersive simulations).
Virtuālā realitāte dažādos rehabilitācijas kontekstos: neiroloģijā, pediatrijā, ortopēdijā.
Ievads mākslīgajā intelektā. Ievads veselības aprūpes datu struktūrās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie un juridiskie aspekti viedo tehnoloģiju pielietojumā veselības aprūpē/rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietotāja pieredze (UX), lietotāja karte (user path), tās nozīme viedās tehnoloģijas izvēlē un pielietojumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Software (programmatūras) un hardware (aparatūru). Ievads programmēšanā. A high-level block-based visual programming language: Scratch.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Viedās tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (I daļa). Definēt izvēlēto tehnoloģiju un to pielietojumu, stiprās un vājās puses.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Viedā tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (II daļa). Viedās tehnoloģijas darbības principu demonstrācija, tās praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Viedā tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (II daļa). Viedās tehnoloģijas darbības principu demonstrācija, tās praktiskais pielietojums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Stein, Joel. (Published January 1, 2020). Essentials of Physical Medicine and Rehabilitation (Ch.: Technologies and Devices)
Uy, Jeric; Lefmann, Sophie; King, Laurie A.; et.al. (Published December 31, 2019. 2020). Umphred's Neurological Rehabilitation (Ch.: General screening considerations Integrating technology in neurological rehabilitation › Robotic system mechanisms for operation)
Postolache, G., Carvalho, H., Catarino, A., & Postolache, O. A. (2017). Smart clothes for rehabilitation context: Technical and technological issues. In Sensors for Everyday Life (pp. 185-219). Springer, Cham.
Duarte, J. P., Fernandes, R. J., Silva, G., Sousa, F., et.al. (2022, August). Lower Limbs Wearable Sports Garments for Muscle Recovery: An Umbrella Review. In Healthcare (Vol. 10, No. 8, p. 1552).
Alexander, M. (Ed.). (2021). Telerehabilitation: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences