Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Viedās tehnoloģijas rehabilitācijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_251
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par viedajām tehnoloģijām rehabilitācijā.

Priekšzināšanas

Rehabilitācijas pamati. Starptautiskā funkcionēšanas un veselības klasifikācija. Pieredze klīniskajā darbā ar pacientiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj raksturot viedās tehnoloģijas rehabilitācijā. Spēj raksturot un klīniskā praksē pielietot pieejamās viedās tehnoloģijas. Spēj izprast veselības aprūpes digitālās sistēmas, digitālo datu drošības un ētikas jautājumus, kas saistīti ar inovāciju pielietojumu veselības aprūpē. Pārzina ikdienā plašāk pielietojamos ar viedajām tehnoloģijām saistītos terminus un tehnoloģiju izstrādes, ieviešanas un pielietošanas principus, kā arī spēj raksturot pacienta (lietotāja) un tehnoloģiju mijiedarbības procesus. Pārzina ar medicīnas viedajām tehnoloģijām saistītos juridiskos un ētiskos aspektus.

Prasmes

1.Spēj radīt/programmēt saturu, izmantojot augsta līmeņa uz blokiem-balstītu vizuālās programmēšanas valodu (a high-level block-based visual programming language) Scratch vidē, kas vecina izpratni par viedo tehnoloģiju programmatūras (software) darbības pamatprincipiem. Spēj klīniskajā praksē pielietot tādas viedās tehnoloģijas kā viedtālruni, datoru, kā rīku ne tikai komunikācijai, bet arī diagnostikas un mērījumu veikšanas rīku. Spēs izvērtēt mobilo lietotņu un viedo sensoru atbilstību uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses standartiem.

Kompetences

1.Spēj analizēt un vērtēt nepieciešamību pēc viedo tehnoloģiju lietojuma, atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, spēj sadarboties ar kolēģiem multiprofesionālā komandā, spēj diskutēt un vienoties par viedo tehnoloģiju pielietojuma risinājumiem, lai sasniegtu rehabilitācijas mērķus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas; aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās un semināros; mācību uzdevumi individuāli un mazās grupās. 48 PDV patstāvīgais darbs, kas sevī ietver lekciju un papildus teorētiskā materiāla apgūšanu. Gala darba izveidošanu un prezentāciju/demonstrāciju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma gala darba “Digitālā tehnoloģija specifiskā rehabilitācijas nozarē” prezentācija. Ieskaite.
2.

Pārbaudījums

-
-
Kursa noslēgumā kumulatīvo vērtējumu veido: lekciju, semināru apmeklējums (50%) + Testu (n=6) nokārtošana (20%) + Miniprojekta izstrāde studiju kursa noslēgumā gala darba “Digitālā tehnoloģija specifiskā rehabilitācijas nozarē” prezentācija (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads Viedajās tehnoloģijās. Tehnoloģijas un "viedās" tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju dzīves cikls. Robot tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju pielietojums rehabilitācijas kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sensori un to klasifikācija pēc pielietojuma. Ievad/izvadierīces. “Zelta standarti” v.s. sensoru sistēmas: priekšrocības un trūkumi. Viedtālruņi. Mobilās aplikācijas un to klasifikācija pēc pielietojuma, vērtējums. Mobile Application Rating Scale (MARS).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sensori un to klasifikācija pēc pielietojuma. Ievad/izvadierīces. “Zelta standarti” v.s. sensoru sistēmas: priekšrocības un trūkumi. Viedtālruņi. Mobilās aplikācijas un to klasifikācija pēc pielietojuma, vērtējums. Mobile Application Rating Scale (MARS).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Telerehabilitācijā un telerehabilitācijā pielietojamās viedās tehnoloģijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Virtuālā realitāte (non-immersive, semi-immersive, and fully-immersive simulations). Virtuālā realitāte dažādos rehabilitācijas kontekstos: neiroloģijā, pediatrijā, ortopēdijā. Ievads mākslīgajā intelektā. Ievads veselības aprūpes datu struktūrās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Virtuālā realitāte (non-immersive, semi-immersive, and fully-immersive simulations). Virtuālā realitāte dažādos rehabilitācijas kontekstos: neiroloģijā, pediatrijā, ortopēdijā. Ievads mākslīgajā intelektā. Ievads veselības aprūpes datu struktūrās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie un juridiskie aspekti viedo tehnoloģiju pielietojumā veselības aprūpē/rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lietotāja pieredze (UX), lietotāja karte (user path), tās nozīme viedās tehnoloģijas izvēlē un pielietojumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads Software (programmatūras) un hardware (aparatūru). Ievads programmēšanā. A high-level block-based visual programming language: Scratch.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Viedās tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (I daļa). Definēt izvēlēto tehnoloģiju un to pielietojumu, stiprās un vājās puses.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Viedā tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (II daļa). Viedās tehnoloģijas darbības principu demonstrācija, tās praktiskais pielietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Viedā tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (II daļa). Viedās tehnoloģijas darbības principu demonstrācija, tās praktiskais pielietojums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Stein, Joel. (Published January 1, 2020). Essentials of Physical Medicine and Rehabilitation (Ch.: Technologies and Devices)

2.

Uy, Jeric; Lefmann, Sophie; King, Laurie A.; et.al. (Published December 31, 2019. 2020). Umphred's Neurological Rehabilitation (Ch.: General screening considerations Integrating technology in neurological rehabilitation › Robotic system mechanisms for operation)

3.

Postolache, G., Carvalho, H., Catarino, A., & Postolache, O. A. (2017). Smart clothes for rehabilitation context: Technical and technological issues. In Sensors for Everyday Life (pp. 185-219). Springer, Cham.

4.

Duarte, J. P., Fernandes, R. J., Silva, G., Sousa, F., et.al. (2022, August). Lower Limbs Wearable Sports Garments for Muscle Recovery: An Umbrella Review. In Healthcare (Vol. 10, No. 8, p. 1552).

5.

Alexander, M. (Ed.). (2021). Telerehabilitation: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences