Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas un kultūras teorijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_017
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studējošo zināšanas kultūras un komunikācijas teorijās; rast izpratni par liberālās anglosakšu un kontekstuālās kontinentālās intelektuālās tradīcijas atšķirībām un to nozīmi komunikācijas pētniecībā; kontekstualizēt latviešu kultūras un komunikācijas zinātnieku diskursu.

Priekšzināšanas

Klasiskās un mūsdienu socioloģijas teorijas, Filozofija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Par komunikācijas un kultūras teorētiskajām tradīcijām, konceptiem un modeļiem.

Prasmes

1.Analizēt komunikācijas un kultūras fenomenus dažādās teorētiskajās paradigmās.

Kompetences

1.Kritiski izvērtēt, salīdzināt, pielietot un attīstīt teorētiskās paradigmas akadēmiskajās publikācijās un promocijas darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar teorētisko literatūru un divu referātu sagatavošana, saistot promocijas darba tēmu ar studiju kursa vielu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sagatavoti un prezentēti referāti.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kontinentālā un liberālā intelektuālā tradīcija. Rīcībspēja un struktūra. Liberālā, komunitārā un diskursīvā pilsoniskā sabiedrība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kontinentālā un liberālā intelektuālā tradīcija. Rīcībspēja un struktūra. Liberālā, komunitārā un diskursīvā pilsoniskā sabiedrība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas modeļi liberālisma, konservatīvisma, romantisma un kultūras nacionālisma paradigmās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas modeļi liberālisma, konservatīvisma, romantisma un kultūras nacionālisma paradigmās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras teoriju evolūcija: sociālā integrācija, simbolizācija, rīcība, ideoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras teoriju evolūcija: sociālā integrācija, simbolizācija, rīcība, ideoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas: sistēmas un sociālās psiholoģijas tradīcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas: simboliskais interakcionisms, fenomenoloģija un etnometodoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas: kritiskā un normatīvā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas: semiotika un valodas rīcība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras pagrieziens un lingvistiskais pagrieziens.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lotmana kultūras semiotika. Kultūras studijas un kulturoloģija. Kultūras teorija un jaunais institucionālisms. Reālistiskā teorija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lotmana kultūras semiotika. Kultūras studijas un kulturoloģija. Kultūras teorija un jaunais institucionālisms. Reālistiskā teorija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūra un komunikācija latviešu zinātnieku diskursā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras un komunikācijas teoriju saskarsme.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras un komunikācijas teoriju saskarsme.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Archer, M. (1996) Culture and Agency. Cambridge: Cambridge University Press.

2.

Berlin, I. (1999) The Roots of Romanticism. Princeton: Princeton University Press.

3.

Bonnell V., L. Hunt (1999) Beyond the Cultural Turn. Los Angeles: University of California Press.

4.

Bryant, J., D. Zillman (eds.) (2002) Media effects: Advances in theory and research. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

5.

Carey , J. W. ( 1989) Communication as Culture: Essays on Media and Society. Boston: Unwin Hyman.

6.

Chaney, D. (1994) The Cultural Turn. London: Routledge.

7.

Curran, J., M. Gurevitch (eds.) (2005) Mass media and society. London: Oxford University Press.

8.

Dudley, W. (2007) Understanding German Idealism. Stocksfield Hall: Acumen Publishing.

9.

Eco, U. (1999) Kant and the Platypus : Essays on Language and Cognition. New York: Harcourt Brace.

10.

Elliott, A. and B. S. Turner (2012) On Society. Cambridge: Polity Press.

11.

Garfinkel, H. (1967) Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

12.

Giddens, A. ( 1990) The Consequences of Modernity. Stanford, CA : Stanford University Press.

13.

Goffman, E. (1971) Expression Games. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

14.

Habermas, J. (1991) The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press.

15.

Habermas, J. 1990. Moral Consciousness and Communicative Action. Cambridge: Polity Press.

16.

Horkheimer , M., T. W. Adorno (1991) Dialectic of Enlightenment. New York: Continuum.

17.

Kaiser, David Aram (1999) Romanticism, aesthetics, and nationalism. Cambridge: Cambridge University Press.

18.

Kalberg, S. (1987) “The Origin and Expansion of Kulturpessimismus: The Relationship between Public and Private Spheres in Early Twentieth Century Germany”, Sociological Theory 5(2): 150-164.McQuail, D. (2010) McQuail’s Mass Communication Theory. 6th ed. London: SAGE.

19.

Kruks, S. (2012) “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66.

20.

Liebes, T., E. Katz (1990) The Export of Meaning: Cross -Cultural Readings of Dallas. New York: Oxford University Press.

21.

Lotman, Yu. (1990) Universe of the mind. A semiotic theory of culture. London: I.B.Tauris.

22.

MacIntyre, A. C. 1984. After Virtue. Notre Dame, IN: University of Notre Dame.

23.

Mead, G.H. (1934) Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press.

24.

Schutz, A. (1982) Life Forms and Meaning Structure. London: Routledge & Kegan Paul.

25.

Sewell, H.W. Jr.(1999) “The Concept(s) of Culture.” In V. E. Bonnell, L. Hunt (eds) Beyond the cultural turn. Los Angeles: University of California Press.

26.

Short, P. (2007) Peirce’s Theory of Signs. Cambridge: Cambridge University Press.

27.

Swidler, Ann (1986) ‘Culture in Action: Symbols and Strategies’, American Sociological Review 51(2):273-286.

28.

Webster, Frank (2006) Theories of the Information Society. Cambridge: Routledge.

29.

Smith, P. (2001) Cultural Theory. Oxford Blackwell.

30.

Christians, C., T. L. Glasser, D. McQuail, K. Nordenstreng, R. A. White (2009) Normative theories of the media. Urbana & Chicago: University of Illinois Press.

Papildu literatūra

1.

Alexander, J. (2010) The Performance of Politics. Oxford: Oxford University Press.

2.

Alexander, J., B. Giesen, J. Mast (eds) (2006) Social Performance. Cambridge: Cambridge University Press.

3.

Bauman, Z. ( 2000) Liquid Modernity. Malden, MA: Polity Press.

4.

Bauman, Z. (1999) Culture as Practice. London: Sage.

5.

Bourdieu, P. (2005) Language and symbolic power. London: Harvard University Press.

6.

Bottomore, T. (2002) The Frankfurt School and its Critics. London: Routledge.

7.

Hall, J., M.J. Neitz, M. Battani (2003) Sociology on Culture. London: Routledge.

8.

Jenkins, R. (1992) Pierre Bourdieu. London: Routledge.

9.

Moore, J. (ed.) (2009) Visions of culture. An Introduction to Anthropological Theories and theorists. New York: Altamira Press.

10.

Nöth, W. (1995) Handbook of Semiotics. Bloomigton: Indiana University Press.

11.

Pawlett, W. (2007) Jean Baudrillard. London: Routledge.

12.

Ritzer, G. (2005) Encyclopedia of Social Theory. London: Sage.

13.

Smith, G. (2006) Erving Goffman. London: Routledge.

14.

DeFleur, M. L., S. Ball-Rokeach (1989) Theories of mass communication. 5th ed. New York: Longman.

15.

Mouzelis, N. (1995) Sociological Theory: What Went Wrong? Diagnosis and Remedies. London: Routledge, 1995.

16.

Mouzelis, N. (2008) Modern and Postmodern Social Theorizing Bridging the Divide. Cambridge: Cambridge University Press.

Citi informācijas avoti

1.

Social Semiotics, Cultural Sociology, Cultural Studies, Communication Research, European Journal of Communication, Journal of Communication, Media, Culture & Society, New Media & Society.