Pētnieciskā žurnālistika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Par pētnieciskās žurnālistikas izveidošanās apstākļiem, tās tematiem, veidiem un formātiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas informācijas vākšanas metodēm. • Par pētnieciskās žurnālistikas uzdevumiem, tematiem, avotiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas profesionālo ētiku. • Par pētnieciskās žurnālistikas mūsdienu attīstības tendencēm.
Prasmes
1.• Pastāvīgi iecerēt, plānot un realizēt pētnieciskās žurnālistikas darbu par dažādām tēmām dažādu mediju platformām. • Savākt, atlasīt, izprast un pasniegt informāciju pētnieciskās žurnālistikas vajadzībām. • Izveidot pētnieciskās žurnālistikas atbilstoši medija satura un tehniskajām prasībām un vajadzībām. • Izmantot, apstrādāt, analizēt datus pētnieciskās žurnālistikas darba mērķu piepildīšanai.
Kompetences
1.• Izvērtēt realitāti, piemērojot informāciju pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanai. • Atbildība par savāktās un sniegtās informācijas kvalitāti, informācijas avotu vērtību un atbilstību, kā arī pret tās eventuālajiem efektiem. • Kritiska attieksme pret pētnieciskās žurnālistikas informācijas saturu un formu. • Paškritiska, profesionāli ētiska un atbildīga attieksme pret informācijas vērtību un auditorijai sniegtās informācijas atbilstību tās vajadzībām, veidojot pētnieciskās žurnālistikas darbu. • Atbildīga, uz zināšanām balstīta tehnoloģiju pielietošana pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanas procesā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros sniegtās zināšanas aprobēt, veidojot patstāvīgu pētnieciskās žurnālistikas darbu, pētnieciskās žurnālistikas grāmatas analīzi, pētnieciskās žurnālistikas mērķiem paredzētu liela apjoma datu analīzi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. seminārs. • Uzdevums: katram studentam seminārā jāiesniedz 3 – 5 idejas pētnieciskajiem rakstiem dažādās rubrikās
Seminārā jāiesniedz un jāizskaidro pētnieciskās žurnālistikas darbu idejas (katra uz 1 A4 lapas), raksturojot pētījuma tēmu, tās izvērsumu, aktualitāti. informācijas avotus, žanru, vizuālo noformējumu, idejas piepildīšanai nepieciešamos resursus.
Semināra laikā tiks izvēlēti 15 – 20 raksti publicēšanai žurnālā.
Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
6. seminārs. Savu un kursabiedru darbu faktu pārbaude. Semināra laikā studenti savā starpā sadala savus pētījumus un nodarbojas ar faktu pārbaudi, lai izvairītos no neprecizitātēm un kļūdām.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
5. seminārs. Pētnieciskās žurnālistikas filmu, projektu, grāmatu analīze. Katram studentam jāanalizē viena no izvēlētājām pētnieciskās žurnālistikas grāmatām (vai cits formāts), 5 min prezentācijā atbildot uz 5 – 7 no sekojošiem jautājumiem:
1. Pētījuma jēga un ietekme uz pētīto vidi
2. Pētījumā izmantotie avoti
3. Dokumentu nozīme pētījumā
4. Ētikas problēmas
5. Pierādītie un nepierādītie fakti
6. Informācija, ko nebija iespējams iegūt
7. Eksperimenta nozīme pētījumā – tā pozitīvās un negatīvās iezīmes
8. Kāpēc žurnālistam būtu jābaidās?
9. Tiesiskie aspekti pētījuma laikā un pēc tā
10. Personiskās dzīves atspoguļojums pētnieciskajā žurnālistikā
11. Biogrāfisko faktu izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā
12. Informācijas pasniegšanas problēmas
13. Kad pētnieciskā žurnālistika kļūst garlaicīga?
14. Liels pētnieciskais projekts : kā noturēt lasītāja uzmanību?
15. Autora komentāra izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā
16. Personisko iespaidu iekļaušana pētnieciskajā žurnālistikā
17. Novērojuma izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā
18. Nevainības prezumpcija un ar to saistītās problēmas pētnieciskajā žurnālistikā
19. Nepabeigtie pētījumi
20. Pētījuma aktualitāte un tā ilgums pētnieciskajā žurnālistikā
21. Slēptie un atklātie avoti pētnieciskajā žurnālistikā
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2. seminārs. • Uzdevums: katram studentam seminārā jāpiedāvā izvērstas un izstrādātas tēmas saviem patstāvīgajam pētnieciskās žurnālistikas darbiem (2 – 3 raksti, katra plānojums 1 – 2 A4 lpp. apjomā).
Seminārā 3 – 5 minūšu uzstāšanās laikā jāprezentē rakstiski sagatavota pētnieciskās žurnālistikas darba projekts: zināmā informācija, pētījuma mērķi, problēma, izmantotās metodes, izvēlētais žanrs, vizuālais noformējums, mērķa piepildīšanai nepieciešamie resursi. Semināra laikā tiks izveidots žurnāla "Inquisitio" maketa plāns, izvērtējot visa žurnāla daudzveidību.
Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
|
||
|
5.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
4. seminārs. Faktu pārbaude. Uzdevums: atrast kādu nozīmīgu kādas amatpersonas minētu faktu un/vai apgalvojumu, pārbaudīt tā patiesumu. Prezentēt savu darbu seminārā, sagatavojot 3 – 5 min. prezentāciju
|
||
|
6.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
3. seminārs. Sava pētījuma konteksta un fona informācija analīze. Uzdevums: jāizvērtē iepriekšējie pētījumi, likumi, dati, notikumi, mediju publikācijas un jāatlasa savam pētījumam nepieciešamā fona informācija. Jāizplāno infografikas un citi vizuālie materiāli.
|
||
|
7.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
7. seminārs. Pētnieciskās žurnālistikas darba prezentācija.
• Seminārā katra raksta autors prezentē savus darbus un tiek diskutēts par to sagatavošanu publicēšanai
Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
|
||
|
8.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
• Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitāte semināros. • Visu semināru uzdevumu izpilde. • Radošais projekts – pētnieciskās žurnālistikas darba veidošana. Kursa minimālās prasības: 1-2 patstāvīgi pētījumi vai 1 patstāvīgs, 2 -3 pētījumi grupās. Lai žurnālistikas pētījums būtu ieskaitīts, tam jābūt pabeigtam un sagatavotam publicēšanai. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas attīstības priekšnoteikumi un galvenie principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas darba iecerēšana un plānošana. Ideja, informācijas avoti, darba gaita.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas vākšanas metodes pētnieciskajā žurnālistikā. Novērojums. Eksperiments.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas vākšanas metodes pētnieciskajā žurnālistikā. Novērojums. Eksperiments.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas avoti. Avotu datu bāzes, to veidošana. Kritiskā domāšana žurnālistikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas formāti un žanri. Analītiskais raksts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas formāti un žanri. Analītiskais raksts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dati un žurnālistika. Datu žurnālistika. Pētnieciskās žurnālistikas starptautiskie tīkli un projekti. Pētnieciskās žurnālistikas profesionālās ētikas problēmas. Kritiskā domāšana žurnālistikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas darbu atlasīto tematu fona un konteksta informācijas analīze. Faktu pārbaudes uzdevums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas darbu atlasīto tematu fona un konteksta informācijas analīze. Faktu pārbaudes uzdevums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas grāmatas vai filmas analīzes prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) informācijas analīzes, tās pietiekamības pārbaude, žanra izvēle un publikācijas plānošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Faktu un viedokļu pārbaude pētnieciskajā žurnālistikā. Gatavu darbu faktu pārbaudes metodes un resursi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) noslēguma prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) noslēguma prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lee Hunter, M. (2012) The Global investigative journalism casebook , UNESDOC Digital Library.
Silverman, C. (n.d.) Verification Handbook for Investigative Reporting. European Journalism Centre.
Matteo Gerli, Marco Mazzoni and Roberto Mincigrucci (2018) Constraints and limitations of investigative journalism in Hungary, Italy, Latvia and Romania. European Journal of Communication 2018, 33(1) 22–36
Brüggemann, Michael, and Sven Engesser. 2017. “Beyond False Balance: How Interpretive Journalism Shapes Media Coverage of Climate Change.” Global Environmental Change 42 (January): 58–67.
Stetka, V and Örnebring, H. (2013) Investigative Journalism in Central and Eastern Europe: Autonomy, Business Models, and Democratic Roles. The International Journal of Press/Politics, 18(4), 413-435.
Marsh, K. (2013) Investigative Journalism: Secrets, Salience and Storytelling. In: Karen Fowler-Watt and Stuart Allan (eds) Journalism: New Challenges. Centre for Journalism & Communication Research Bournemouth University, 222 - 242.
Mocek S (2015) Journalists as critical change agents and popular disseminators. In: Zielonka J (ed.) Media and Politics in New Democracies. Oxford: Oxford University Press, pp. 99–118.
Pētnieciskā žurnālistika - resursu vai iniciatīvas problēma? Ingus Bērziņš, galvenais redaktors.
MacIntyre, D. (2012) Rumours of the Death of Investigative Journalism Are Greatly Exaggerated in Mair, J. and Keeble, R. (ed.) (2012) Investigative Journalism: Dead or Alive, Abramis
Dubois, Elizabeth, and Grant Blank. 2018. “The Echo Chamber Is Overstated: The Moderating Effect of Political Interest and Diverse Media.” Information, Communication & Society 21 (5): 729–45.
Human Trafficking: Investigating an Evil Hidden in Plain Sight - Global Investigative Journalism Network
Papildu literatūra
Ntibinyane, N. (2018) INVESTIGATIVE JOURNALISM IN AFRICA: AN EXPLORATORY STUDY OF NON-PROFIT INVESTIGATIVE JOURNALISM ORGANIZATIONS IN AFRICA. Reuters Institute Fellowship Paper University of Oxford.
verificationhandbook.com
Citi informācijas avoti
washingtonpost.com/news/fact-checker
factcheckingday.com/#how-to, poynter.org/fact-checkers-code-of-principles