Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētnieciskā žurnālistika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_261
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir sniegt studentiem priekšstatu par pētnieciskās žurnālistikas būtību, tās vēsturiskajiem aspektiem un izveidošanās cēloņiem gan teorētiskā, gan praktiskā līmenī. Ievērojot pētnieciskās žurnālistikas īpašo lomu masu mediju darbībā, šajā kursā tiek apskatītas pētnieciskās žurnālistikas galvenās ētiskās un profesionālās dilemmas, informācijas vākšanas metožu pielietojums pētnieciskajā žurnālistikā, kā arī pētnieciskās žurnālistikas formas un formāti dažāda tipa masu medijos – laikrakstos, žurnālos, radio, televīzijā, internetā. Šī kursa galvenais uzdevums ir panākt, lai studenti apgūst pētnieciskās žurnālistikas teorētiskos aspektus, vēsturi, materiāla vākšanas metodes un pieejas pētnieciskajā žurnālistikā. Studiju kursa gaitā izpildot praktiskos uzdevumus, studenti iemācās radīt pētnieciskās žurnālistikas darbus.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi „Ievads žurnālistikā”; „Ievads studijās un specialitātē”; „Ievads komunikācijas teorijās”; „Ziņu žurnālistika”; „Žurnālistikas metodes un žanri”.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Par pētnieciskās žurnālistikas izveidošanās apstākļiem, tās tematiem, veidiem un formātiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas informācijas vākšanas metodēm. • Par pētnieciskās žurnālistikas uzdevumiem, tematiem, avotiem. • Par pētnieciskās žurnālistikas profesionālo ētiku. • Par pētnieciskās žurnālistikas mūsdienu attīstības tendencēm.

Prasmes

1.• Pastāvīgi iecerēt, plānot un realizēt pētnieciskās žurnālistikas darbu par dažādām tēmām dažādu mediju platformām. • Savākt, atlasīt, izprast un pasniegt informāciju pētnieciskās žurnālistikas vajadzībām. • Izveidot pētnieciskās žurnālistikas atbilstoši medija satura un tehniskajām prasībām un vajadzībām. • Izmantot, apstrādāt, analizēt datus pētnieciskās žurnālistikas darba mērķu piepildīšanai.

Kompetences

1.• Izvērtēt realitāti, piemērojot informāciju pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanai. • Atbildība par savāktās un sniegtās informācijas kvalitāti, informācijas avotu vērtību un atbilstību, kā arī pret tās eventuālajiem efektiem. • Kritiska attieksme pret pētnieciskās žurnālistikas informācijas saturu un formu. • Paškritiska, profesionāli ētiska un atbildīga attieksme pret informācijas vērtību un auditorijai sniegtās informācijas atbilstību tās vajadzībām, veidojot pētnieciskās žurnālistikas darbu. • Atbildīga, uz zināšanām balstīta tehnoloģiju pielietošana pētnieciskās žurnālistikas darbu veidošanas procesā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijās un semināros sniegtās zināšanas aprobēt, veidojot patstāvīgu pētnieciskās žurnālistikas darbu, pētnieciskās žurnālistikas grāmatas analīzi, pētnieciskās žurnālistikas mērķiem paredzētu liela apjoma datu analīzi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. seminārs. • Uzdevums: katram studentam seminārā jāiesniedz 3 – 5 idejas pētnieciskajiem rakstiem dažādās rubrikās Seminārā jāiesniedz un jāizskaidro pētnieciskās žurnālistikas darbu idejas (katra uz 1 A4 lapas), raksturojot pētījuma tēmu, tās izvērsumu, aktualitāti. informācijas avotus, žanru, vizuālo noformējumu, idejas piepildīšanai nepieciešamos resursus. Semināra laikā tiks izvēlēti 15 – 20 raksti publicēšanai žurnālā. Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
2.

Pārbaudījums

-
-
6. seminārs. Savu un kursabiedru darbu faktu pārbaude. Semināra laikā studenti savā starpā sadala savus pētījumus un nodarbojas ar faktu pārbaudi, lai izvairītos no neprecizitātēm un kļūdām.
3.

Pārbaudījums

-
-
5. seminārs. Pētnieciskās žurnālistikas filmu, projektu, grāmatu analīze. Katram studentam jāanalizē viena no izvēlētājām pētnieciskās žurnālistikas grāmatām (vai cits formāts), 5 min prezentācijā atbildot uz 5 – 7 no sekojošiem jautājumiem: 1. Pētījuma jēga un ietekme uz pētīto vidi 2. Pētījumā izmantotie avoti 3. Dokumentu nozīme pētījumā 4. Ētikas problēmas 5. Pierādītie un nepierādītie fakti 6. Informācija, ko nebija iespējams iegūt 7. Eksperimenta nozīme pētījumā – tā pozitīvās un negatīvās iezīmes 8. Kāpēc žurnālistam būtu jābaidās? 9. Tiesiskie aspekti pētījuma laikā un pēc tā 10. Personiskās dzīves atspoguļojums pētnieciskajā žurnālistikā 11. Biogrāfisko faktu izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā 12. Informācijas pasniegšanas problēmas 13. Kad pētnieciskā žurnālistika kļūst garlaicīga? 14. Liels pētnieciskais projekts : kā noturēt lasītāja uzmanību? 15. Autora komentāra izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā 16. Personisko iespaidu iekļaušana pētnieciskajā žurnālistikā 17. Novērojuma izmantojums pētnieciskajā žurnālistikā 18. Nevainības prezumpcija un ar to saistītās problēmas pētnieciskajā žurnālistikā 19. Nepabeigtie pētījumi 20. Pētījuma aktualitāte un tā ilgums pētnieciskajā žurnālistikā 21. Slēptie un atklātie avoti pētnieciskajā žurnālistikā
4.

Pārbaudījums

-
-
2. seminārs. • Uzdevums: katram studentam seminārā jāpiedāvā izvērstas un izstrādātas tēmas saviem patstāvīgajam pētnieciskās žurnālistikas darbiem (2 – 3 raksti, katra plānojums 1 – 2 A4 lpp. apjomā). Seminārā 3 – 5 minūšu uzstāšanās laikā jāprezentē rakstiski sagatavota pētnieciskās žurnālistikas darba projekts: zināmā informācija, pētījuma mērķi, problēma, izmantotās metodes, izvēlētais žanrs, vizuālais noformējums, mērķa piepildīšanai nepieciešamie resursi. Semināra laikā tiks izveidots žurnāla "Inquisitio" maketa plāns, izvērtējot visa žurnāla daudzveidību. Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
5.

Pārbaudījums

-
-
4. seminārs. Faktu pārbaude. Uzdevums: atrast kādu nozīmīgu kādas amatpersonas minētu faktu un/vai apgalvojumu, pārbaudīt tā patiesumu. Prezentēt savu darbu seminārā, sagatavojot 3 – 5 min. prezentāciju
6.

Pārbaudījums

-
-
3. seminārs. Sava pētījuma konteksta un fona informācija analīze. Uzdevums: jāizvērtē iepriekšējie pētījumi, likumi, dati, notikumi, mediju publikācijas un jāatlasa savam pētījumam nepieciešamā fona informācija. Jāizplāno infografikas un citi vizuālie materiāli.
7.

Pārbaudījums

-
-
7. seminārs. Pētnieciskās žurnālistikas darba prezentācija. • Seminārā katra raksta autors prezentē savus darbus un tiek diskutēts par to sagatavošanu publicēšanai Īpašie noteikumi! Šī uzdevuma izpilde ir obligāts kursa noteikums, bez tā nav iespējams saņemt ieskaitāmu atzīmi šajā kursā!
8.

Pārbaudījums

-
10 balles

• Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitāte semināros. • Visu semināru uzdevumu izpilde. • Radošais projekts – pētnieciskās žurnālistikas darba veidošana. Kursa minimālās prasības: 1-2 patstāvīgi pētījumi vai 1 patstāvīgs, 2 -3 pētījumi grupās. Lai žurnālistikas pētījums būtu ieskaitīts, tam jābūt pabeigtam un sagatavotam publicēšanai.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas attīstības priekšnoteikumi un galvenie principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas darba iecerēšana un plānošana. Ideja, informācijas avoti, darba gaita.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informācijas vākšanas metodes pētnieciskajā žurnālistikā. Novērojums. Eksperiments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informācijas vākšanas metodes pētnieciskajā žurnālistikā. Novērojums. Eksperiments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas avoti. Avotu datu bāzes, to veidošana. Kritiskā domāšana žurnālistikā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas formāti un žanri. Analītiskais raksts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas formāti un žanri. Analītiskais raksts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dati un žurnālistika. Datu žurnālistika. Pētnieciskās žurnālistikas starptautiskie tīkli un projekti. Pētnieciskās žurnālistikas profesionālās ētikas problēmas. Kritiskā domāšana žurnālistikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas rakstu (video vai audio sižetu) darba gaitas prezentācija. Diskusija. Informācijas metožu apspriešana. Avotu izvēle un atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas darbu atlasīto tematu fona un konteksta informācijas analīze. Faktu pārbaudes uzdevums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas darbu atlasīto tematu fona un konteksta informācijas analīze. Faktu pārbaudes uzdevums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas grāmatas vai filmas analīzes prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) informācijas analīzes, tās pietiekamības pārbaude, žanra izvēle un publikācijas plānošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Faktu un viedokļu pārbaude pētnieciskajā žurnālistikā. Gatavu darbu faktu pārbaudes metodes un resursi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) noslēguma prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieciskās žurnālistikas raksta (video vai audio sižeta) noslēguma prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lee Hunter, M. (2012) The Global investigative journalism casebook , UNESDOC Digital Library.

2.

Bellincat (n.d.) Bellingcat's Digital Toolkit.

3.

The Investigative Journalism Manual (2016) Konrad-Adenauer-Stiftung.

4.

Silverman, C. (n.d.) Verification Handbook for Investigative Reporting. European Journalism Centre.

5.

Investigative Journalism Manuals (n.d.) Global Investigative Journalism Network.

6.

Matteo Gerli, Marco Mazzoni and Roberto Mincigrucci (2018) Constraints and limitations of investigative journalism in Hungary, Italy, Latvia and Romania. European Journal of Communication 2018, 33(1) 22–36

7.

Brüggemann, Michael, and Sven Engesser. 2017. “Beyond False Balance: How Interpretive Journalism Shapes Media Coverage of Climate Change.” Global Environmental Change 42 (January): 58–67.

8.

Stetka, V and Örnebring, H. (2013) Investigative Journalism in Central and Eastern Europe: Autonomy, Business Models, and Democratic Roles. The International Journal of Press/Politics, 18(4), 413-435.

9.

Marsh, K. (2013) Investigative Journalism: Secrets, Salience and Storytelling. In: Karen Fowler-Watt and Stuart Allan (eds) Journalism: New Challenges. Centre for Journalism & Communication Research Bournemouth University, 222 - 242.

10.

Waisbord, S. (2002) The Challenges of Investigative Journalism. 56 U. Miami L. Rev. 377

11.

The Leveson Inquiry (2012) Culture, Practice and Ethics of the Press

12.

Mocek S (2015) Journalists as critical change agents and popular disseminators. In: Zielonka J (ed.) Media and Politics in New Democracies. Oxford: Oxford University Press, pp. 99–118.

13.

10 free tools for journalists to learn how to code | Media news Investigative Journalism

14.

Pētnieciskā žurnālistika - resursu vai iniciatīvas problēma? Ingus Bērziņš, galvenais redaktors.

15.

MacIntyre, D. (2012) Rumours of the Death of Investigative Journalism Are Greatly Exaggerated in Mair, J. and Keeble, R. (ed.) (2012) Investigative Journalism: Dead or Alive, Abramis

16.

Dubois, Elizabeth, and Grant Blank. 2018. “The Echo Chamber Is Overstated: The Moderating Effect of Political Interest and Diverse Media.” Information, Communication & Society 21 (5): 729–45.

17.

Human Trafficking: Investigating an Evil Hidden in Plain Sight - Global Investigative Journalism Network

Papildu literatūra

1.

www.globalinvestigativejournalism.org

2.

www.dicar.org

3.

www.ire.org

4.

www.lmdmc.lv

5.

www.vvoj.org

7.

What I learned: Python for Data Journalists – dana branham

8.

Punting on the obstruction question.

9.

How they did it: Investigative reporting tips from the 2019 Goldsmith Prize finalists

10.

Ntibinyane, N. (2018) INVESTIGATIVE JOURNALISM IN AFRICA: AN EXPLORATORY STUDY OF NON-PROFIT INVESTIGATIVE JOURNALISM ORGANIZATIONS IN AFRICA. Reuters Institute Fellowship Paper University of Oxford.

11.

verificationhandbook.com

Citi informācijas avoti

1.

washingtonpost.com/news/fact-checker

2.

factcheckingday.com/#how-to, poynter.org/fact-checkers-code-of-principles