Psihosomatiskā medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par psihisko, somatisko un sociālo procesu mijiedarbību, sociālo procesu lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etioloģijā un patoģenēzē un psihoterapeitiskajiem ārstēšanas veidiem un iespējām.
Prasmes
1.Studenti pratīs analizēt pacientu slimību klīniskajos piemēros emocionālo, somatisko un sociālo faktoru mijiedarbību, sociālo faktoru lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē.
Kompetences
1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pacientu gadījumu aprakstu izstrāde, to analīze, ieteicamās literatūras apgūšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%:
1. Terapeitiskas fizioterapeita – pacienta attiecības, darbs ar pacientiem emocionālā krīzē, sliktas prognozes paziņošana (20%)
2. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (20%)
3. Personības struktūru tipi (20%).
II. Prasmes: 40%:
1. Terapeitisku fizioterapeita – pacienta attiecību veidošanas principi, dažādu personības struktūru gadījumā (20%)
2. Fizioterapeita – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%).
Automātiskā eksāmena ieskaitīšana:
1. 100% nodarbību apmeklējums
UN
2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks.
3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem.
VAI
Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis medicīnā. Biopsihopatoloģiskais ievainojamības modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais funkcionēšanas līmenis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas īpatnības ar dažādā līmenī funkcionējošiem pacientiem. Piemēru analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihosomatiskās medicīnas ideju vēsture. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne. Jūtas, emocijas, to loma somatizācijas procesā. Klīniskie piemēri. Psihosomatiskās ģimenes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Narcistiska, antisociāla (psihopātiskā) personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šizoīda, paranoīda personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Histēriska, atkarīga, mazohistiskā personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Obsesīvi-kompulsīva, depresīva, māniska personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress, tā jēdziens. Atbalsta terapijas pamatprincipi. Rakstisks eksāmens (tests).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
H.I. Kaplan, B. J. Sadock Comprehensive textbook of psychiatry, VII in Vol 2 pp 2804.
McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer Verlag. 1992.
Papildu literatūra
Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 205.568 lpp.
G.Ancane, D.Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54.
Lyle E. Bourne, Jr,, Nancy Felipe Russo Psychology Behaviors in Context. W. W. Norton.1998.