Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomatiskā medicīna

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_028
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir pilnveidot studentu zināšanas psihosomatiskajā medicīnā, veicināt izpratni par psihosomatisko traucējumu un slimību attīstību un izpausmēm, kā arī sniegt priekšstatu par psihoterapijas pielietošanas iespējām šo traucējumu un slimību ārstēšanā.

Priekšzināšanas

Nervu sistēmas anatomija un fizioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par psihisko, somatisko un sociālo procesu mijiedarbību, sociālo procesu lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etioloģijā un patoģenēzē un psihoterapeitiskajiem ārstēšanas veidiem un iespējām.

Prasmes

1.Studenti pratīs analizēt pacientu slimību klīniskajos piemēros emocionālo, somatisko un sociālo faktoru mijiedarbību, sociālo faktoru lomu psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē.

Kompetences

1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pacientu gadījumu aprakstu izstrāde, to analīze, ieteicamās literatūras apgūšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Terapeitiskas fizioterapeita – pacienta attiecības, darbs ar pacientiem emocionālā krīzē, sliktas prognozes paziņošana (20%) 2. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (20%) 3. Personības struktūru tipi (20%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita – pacienta attiecību veidošanas principi, dažādu personības struktūru gadījumā (20%) 2. Fizioterapeita – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis medicīnā. Biopsihopatoloģiskais ievainojamības modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi. Neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais funkcionēšanas līmenis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas īpatnības ar dažādā līmenī funkcionējošiem pacientiem. Piemēru analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosomatiskās medicīnas ideju vēsture. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne. Jūtas, emocijas, to loma somatizācijas procesā. Klīniskie piemēri. Psihosomatiskās ģimenes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Narcistiska, antisociāla (psihopātiskā) personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizoīda, paranoīda personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Histēriska, atkarīga, mazohistiskā personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Obsesīvi-kompulsīva, depresīva, māniska personības struktūra. Piemēri, komunikācijas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress, tā jēdziens. Atbalsta terapijas pamatprincipi. Rakstisks eksāmens (tests).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023

2.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

3.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

4.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

5.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

6.

Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023

7.

Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023

8.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

9.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

10.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

11.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022

12.

Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022

13.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

14.

Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020

15.

Doctor – Patient relationship, 20.06.2019

16.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

17.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017

18.

Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014

19.

How the brain responds to trauma, 24.09.2014

20.

H.I. Kaplan, B. J. Sadock Comprehensive textbook of psychiatry, VII in Vol 2 pp 2804.

21.

McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.

22.

Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003

23.

Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001

24.

Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer Verlag. 1992.

Papildu literatūra

1.

Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 205.568 lpp.

2.

G.Ancane, D.Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54.

3.

Lyle E. Bourne, Jr,, Nancy Felipe Russo Psychology Behaviors in Context. W. W. Norton.1998.